Gelijkstroomdynamo isolatie D plus

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-05-2013 16:22 #126839 door Niek de Boer
Gelijkstroomdynamo isolatie D plus is gemaakt door Niek de Boer
Ik heb preventief de koolborstels van een Bosch gelijkstroom dynamo van een Amazon vervangen. Hij werkte goed.Bij het losdraaien van het moertje van de D plus draad merkte ik,dat het boutje mee draaide. na demontage bleek dat het draadje binnen in de dynamo bijna was afgebroken.Het draadje hoort een geheel te zijn met het boutje.Ik heb toen een amp ringetje aan het draadje geknepen en daar het boutje door gedaan.Het boutje is geïsoleerd middels bruine plaatjes van het dynamohuis op dezelfde manier als het draadje dat door het huis van de stroomverdeler loopt waar de contactpuntjes mee worden vastgeklemd.Ik vond het er niet zo fris meer uit zien!Ik vroeg me af wat er gebeurt wanneer tijdens het rijden het boutje van de D plus van de dynamo contact maakt met het huis.Werkt de dynamo dan niet meer en blijft de schade daarbij of ontstaat er dan brand .D plus loopt via de Bosch regelaar naar de startmotor en de accu .Daar is niets gezekerd.Wie kan me zeggen,welke schade ontstaat in het door mij geschetste geval?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-05-2013 18:09 #126844 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Gelijkstroomdynamo isolatie D plus
Ik 'hoop' dat dan de regelaar doorbrandt! Maar dat weet ik niet zeker.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-05-2013 08:33 #126875 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Gelijkstroomdynamo isolatie D plus
Niek,
Als de D+ kontakt maakt met de massa (dynamohuis), zal er een vette kortsluitstroom gaan lopen.
In het gunstigste geval branden je koolbortsels binnen de kortste keren weg (en je collector zal zwaar inbranden.)
In het ergste geval brandt de rotor van de dynamo door (en als je erg veel pech hebt krijg je brand nog onder de motorkap ook).
Moraal van het verhaal; zorg dat de isolatie op orde is.

• jo jo (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
04-05-2013 02:23 #126960 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Gelijkstroomdynamo isolatie D plus
Aanvulling op het verhaal van Han.
Als het d+draadje in je dynamo aan massa komt te liggen brand wel je accu lampje.
Die "vette"kortsluitstroom zal rond de 30ampere liggen , je dynamo kan niet meer leveren.
Brand zal je waarschijnlijk alleen krijgen als je daar ook nog benzine lekkage hebt.Of je moet nog kilometers door rijden met je brandende acculampje zonder gekeken te hebben wat dat lampje veroorzaakt (dan kan de isolatie van je bedrading gaan smeulen maar daar heeft t wel tijd voor nodig)
De draad van D+ naar je regelaar kan je bij stilstaande motor gewoon aan massa leggen dan staat er geen spanning op.
Als je 12v op d+ van je dynamo aanbied (v snaar los) dan zal je zien dat je dynamo als motor gaat werken. (dit geld alleen voor de gelijkstroom uitvoering)
De draad van de boschregelaar naar je accu en startmotor daaraantegen die staat altijd onder spanning ! (niet gezekerd)

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-05-2013 10:08 #126977 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Gelijkstroomdynamo isolatie D plus
"Als je 12v op d+ van je dynamo aanbied (v snaar los) dan zal je zien dat je dynamo als motor gaat werken. (dit geld alleen voor de gelijkstroom uitvoering)"

Opgelet: dit nooit doen als de dynamo ingebouwd is!
De dynamo als motor is niet sterk genoeg om de benzinemotor (via de v-snaar) aan te drijven, dan zou je een blokkerende "dynamomotor" hebben die dan doorbrandt.
Daarvoor een van de functies van de regelaar: de accuspanning van de dynamo los schakelen als de motor stil staat. Als het dynamolampje blijft branden als de motor uitgezet is (en ook de contactsleutel op uit) werkt dit los schakelen niet meer en heb je normaal gesproken geen tijd genoeg om de accu zelf los te koppelen voordat de dynamo doorgebrand is ...

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-05-2013 10:56 #126979 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Gelijkstroomdynamo isolatie D plus
Allen bedankt voor de reacties. Vriendelijke , groet niek de boer.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD