digitale thermometers voor P1800 en 1800S
- Oscar Keur (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
23-04-2013 14:09 #126429
door Oscar Keur (GAST)
Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)
Beantwoord door Oscar Keur (GAST) in topic digitale thermometers voor P1800 en 1800S
Mooie kleuren ook die wel period zijn!
Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven Bleeker
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
24-04-2013 14:31 #126486
door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic digitale thermometers voor P1800 en 1800S
Geweldig Rob!! Dit zijn echt leuke upgrades! mooi strak.
Gelukkig werkt die van mij keurig zoals het hoort. Maar mocht het kapot gaan dan weet ik je zeker te vinden.
Gelukkig werkt die van mij keurig zoals het hoort. Maar mocht het kapot gaan dan weet ik je zeker te vinden.
25-04-2013 11:05 #126537
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic digitale thermometers voor P1800 en 1800S
Nu deze meters zó ontzettend nauwkeurig zijn, is het wel interessant te zien hoeveel koeling rijwind oplevert. En hoe laag de olietemperatuur eigenlijk blijft. Op de foto is het 80°C LEDje van de olietemp net aangegaan, na even voor een stoplicht te staan. Water komt snel op temperatuur en blijft van ook op diezelfde 80°C, met een uurtje snelweg.
Maar wat ik me nou afvraag, waarom is de olietemp schaal zóveel hoger ingesteld als de watertemp? De 'rode lijn' ligt bij olie op 122°C, bij water uiteraard op 100°C. Kan de olie in de motor zoveel warmer worden dan water? Dan kookt de koelvloeistof toch al? Of mis ik iets?
Maar wat ik me nou afvraag, waarom is de olietemp schaal zóveel hoger ingesteld als de watertemp? De 'rode lijn' ligt bij olie op 122°C, bij water uiteraard op 100°C. Kan de olie in de motor zoveel warmer worden dan water? Dan kookt de koelvloeistof toch al? Of mis ik iets?
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Steven Bleeker
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
25-04-2013 15:33 #126545
door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic digitale thermometers voor P1800 en 1800S
heeft dat niet te maken met dat water gaat koken boven de 100 graden, daarmee is een hoger schaal niet echt zinvol?
een beter antwoord zou ik zo niet even hebben.
een beter antwoord zou ik zo niet even hebben.
25-04-2013 16:08 #126546
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Dat van het koken begrijp ik uiteraard, Steven. Maar kan de olie werkelijk tot de 120°C komen (nog net niet in het rood), zonder dat je het koelwater verkookt? Dat lijkt me niet waarschijnlijk. Deze zomer maar 's kijken...
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Reinoud ter Braake
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
25-04-2013 20:23 #126557
door Reinoud ter Braake
Stel niet uit, maar doe het vandaag
Beantwoord door Reinoud ter Braake in topic digitale thermometers voor P1800 en 1800S
Rob, daar zit een heel verhaal achter waarom.
In het kort er is een optimale smeerolietemperatuur minimaal maar ook maximaal
Even googelen geeft een duidelijk Engels verhaal wat heel veel duidelijk maakt en antwoord geeft op je vraag.
Ik kan hetgeen ze me een jaar of 44 geleden geprobeerd hebben bijn te brengen niet beter verwoorden
Even wat huiswerk dus:
www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=o ... KpdqGh605Q
Tegenwoordeig hebben ze moderne motoren met een betere warmtehuishouding en veel beter smeerolieen.
Maar een olietemperatuurmeter zit er niet meer in, of kan der niet meer vanaf
In het kort er is een optimale smeerolietemperatuur minimaal maar ook maximaal
Even googelen geeft een duidelijk Engels verhaal wat heel veel duidelijk maakt en antwoord geeft op je vraag.
Ik kan hetgeen ze me een jaar of 44 geleden geprobeerd hebben bijn te brengen niet beter verwoorden

Even wat huiswerk dus:
www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=o ... KpdqGh605Q
Tegenwoordeig hebben ze moderne motoren met een betere warmtehuishouding en veel beter smeerolieen.
Maar een olietemperatuurmeter zit er niet meer in, of kan der niet meer vanaf

Stel niet uit, maar doe het vandaag
25-04-2013 23:12 #126572
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Is er dan iets mis in mijn motor, Reinoud? Mijn olietemperatuur komt niet 10 tot 15 graden boven de watertemp uit. Gelijk of iets lager dan de watertemp. En dat met net vers bijgevulde olie.
En er staat iets raars in dat artikel. 70 tot 80 graden wordt een veilige olietemperatuur genoemd. Dat is mooi, dadt heb ik gemeten. Maar dat is niet die 10 tot 15 graden boven de watertemperatuur...
En er staat iets raars in dat artikel. 70 tot 80 graden wordt een veilige olietemperatuur genoemd. Dat is mooi, dadt heb ik gemeten. Maar dat is niet die 10 tot 15 graden boven de watertemperatuur...
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Johan Laveyne
- Premium lid
-
Minder
Meer
25-04-2013 23:52 #126577
door Johan Laveyne
Beantwoord door Johan Laveyne in topic digitale thermometers voor P1800 en 1800S
Rob, in je motor is er niets mis, ik rij dagelijks met mijn 144 met B18 motor en Weber carburator, in mijn 144 staat er een een olie en temperatuur meter van VDO, bij normaal gebruik staat de olie en de temp meter na een 20 KM rijden ongeveer gelijk op een 85 graden. eenmaal in de maand neem ik de snelweg voor een rit van 200 KM met een gemiddelde snelheid van 130 KM per uur. De olietemperatuur klimt dan naar een 100 graden, terwijl de watertemperatuur op 85 graden blijft staan.
26-04-2013 08:08 #126580
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Dank je, Johan. Dat wilde ik op de A1 niet proberen. :lol: Zó belangrijk is het ook weer niet...
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Steven Bleeker
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
26-04-2013 10:03 #126583
door Steven Bleeker
Hoi Rob,
wat is dat rode lampje naast je lichtschakelaar? is dat ter indicatie dat het licht aan staat?
ziet er mooi uit. stoort het niet als je 's nachts rijdt?
wat is dat rode lampje naast je lichtschakelaar? is dat ter indicatie dat het licht aan staat?
ziet er mooi uit. stoort het niet als je 's nachts rijdt?