slecht lopen en overslaan van de motor

• Hein Wildenberg
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2013 17:09 #125175 door Hein Wildenberg
slecht lopen en overslaan van de motor is gemaakt door Hein Wildenberg
Gisteren, 23 maart, wilde mijn 144 met b18A motor plots niet meer starten, eerder wel gestart, maar de startmotor liep heel zwaar. Mijn vrienden van de wegenwacht gebeld en deze constateerden dat de startmotor (Bosch) defect was. Andere startmotor gekocht een kleiner type, z.g. snelstarter. Deze gemonteerd, motor gestart en deze liep ineens voor geen meter meer. Alle bedrading gecheckt en goed in orde. Als ik de auto op benzine zet loopt hij wel maar als er vermogen gevraagd wordt (rijden) wordt het niets. Op gas loopt hij ook, maar ploffend en rijden gaat met horten en stoten. Als ik de motor stationair laat draaien, slaat hij na enige tijd af (krijgt geen gas meer). Kan het zijn dat dit type snelstart start motor iets veranderd in het electrische systeem? De startmotor is identiek aangesloten zo als de Bosch startmotor. Of is het een samenloop van omstandigheden (bijv. de bobine).

Vr. gr. Hein

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-03-2013 17:17 #125176 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic slecht lopen en overslaan van de motor
Hein, Ik heb ook eens iets degelijks gehad met mijn B18, gister gewoon lopen en vandaag nooit meer. Om een heeeeeel lang verhaal kort te maken, 4 nieuwe bougies hebben alles opgelost. Misschien de moeite waard om even te proberen.

Groeten, Rob

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-03-2013 17:24 #125177 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic slecht lopen en overslaan van de motor
En wanneer zijn de hoogspanningkabels voor het laatst vernieuwd? Deze hebben ook niet het eeuwige leven!

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-03-2013 19:10 #125181 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic slecht lopen en overslaan van de motor
Zou ook een typisch gevalletje van een gescheurd membraam kunnen zijn.
Stromberg carburateur aan de bovenkant open maken (4 schroeven) en vervolgens de toestand van het rubber membraam controleren. Als er scheurtjes in zitten dan loopt hij nog wel sationair maar wil geen toeren meer draaien.
Als je het luchtfilter eraf pakt dan moet je de zuiger met wat lichte weerstand op kunnen tillen; als je hem loslaat dan moet hij weer naar beneden vallen.

Maar zoals anderen al hebben aangegegeven is de kans groot dat het een ontstekingprobleem is.
Is bijvoorbeeld de condensator beschadigd geraakt bij het wisselen van de startmotor?
Zit de stroomverdelerkap nog wel recht op de ontsteking?
etc

• Hein Wildenberg
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2013 15:11 #125413 door Hein Wildenberg
Beantwoord door Hein Wildenberg in topic slecht lopen en overslaan van de motor
Het heeft even tijd nodig gehad, maar de auto loopt weer prima, alle bougie kabels vervangen, bougies vervangen, verdelerkap vervangen, bobine vervangen met als resultaat dat de motor nog steeds niet goed liep. Als laatste toch maar de condensator vervangen (die had ik nog liggen) en toen was het starten en gaan. Voorlopig zit alles er weer nieuw in en kan de auto er weer een tijdje tegen (het elektrisch gedeelte).
Nog bedankt voor de reacties. Vr. gr. Hein

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD