Dynamo of distributieriem?
- Thomas Klimp (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
21-02-2013 20:40 #123727
door Thomas Klimp (GAST)
'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'72 164E
'81 244 GLE
Dynamo of distributieriem? is gemaakt door Thomas Klimp (GAST)
Hallo allemaal,
Ik kwam er vandaag achter dat bij hoge toerentallen (snel gas geven) de motor een gierend geluid maakt,
Ik dacht meteen aan een slippende distributieriem. Ben vervolgens gaan kijken onder de kap en ik zag dat bij snel gas geven er allemaal vonken van de dynamo af vliegen, kan dit komen door een verkeerde spanning van de distributieriem (2 cm speling) of is de dynamo aan het einde van zijn latijn? De accuspanning lijkt nog normaal te zijn.
bvd,
Thomas Klimp
Ik kwam er vandaag achter dat bij hoge toerentallen (snel gas geven) de motor een gierend geluid maakt,
Ik dacht meteen aan een slippende distributieriem. Ben vervolgens gaan kijken onder de kap en ik zag dat bij snel gas geven er allemaal vonken van de dynamo af vliegen, kan dit komen door een verkeerde spanning van de distributieriem (2 cm speling) of is de dynamo aan het einde van zijn latijn? De accuspanning lijkt nog normaal te zijn.
bvd,
Thomas Klimp
'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'72 164E
'81 244 GLE
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Jonges (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-02-2013 21:08 #123729
door Marcel Jonges (GAST)
Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
Beantwoord door Marcel Jonges (GAST) in topic Dynamo of distributieriem?
Een gierend geluid duidt normaal, zeker bij huidige buitentemperatuur en snel gas geven op slippen van je riem. Die vonken duiden echter op een ander probleem, mogelijk een tweede probleem. Vorige week heb ik mijn riem iets strakker gezet. Dit moest omdat ik een paar weken geleden een nieuwe dynamo en nieuwe riem had gemonteerd welke in het begin duidelijk nog na gespannen dient te worden. Vonken uit je dynamo kan duiden op versleten koolborstels. Heb jij een dynamo met externe spanningsregelaar of heb je er een met ingebouwde regelaar? Indien laatste het geval is zou ik voor paar tientjes een nieuwe regelaar met koolborstels proberen. Maar om te starten zou je de riem iets strakker kunnen zetten, om te testen of dit het geluid in ieder geval oplost.
Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-02-2013 12:26 #123747
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Dynamo of distributieriem?
je distributieriem kan het probleem niet veroorzaken, onze auto's hebben deze nl niet en zijn in plaats daarvan uitgevoerd met distributietandwielen :mrgreen: je bedoelt waarschijnlijk je V-snaar 
voor de rest sluit ik me aan bij Marcel's reactie.
in een extreem geval kunnen ook de lagers nog compleet uit je dynamo liggen waardoor deze gaat aanlopen (metaal op metaal) waardoor de vonken veroorzaakt worden. dit gaat tevens gepaard met een hoop herrie (mogelijk het gierende geluid dat je hoort)! even de V-snaar slap en kijken of de dynamo soepel draait geeft hier uitsluitsel over.

voor de rest sluit ik me aan bij Marcel's reactie.
in een extreem geval kunnen ook de lagers nog compleet uit je dynamo liggen waardoor deze gaat aanlopen (metaal op metaal) waardoor de vonken veroorzaakt worden. dit gaat tevens gepaard met een hoop herrie (mogelijk het gierende geluid dat je hoort)! even de V-snaar slap en kijken of de dynamo soepel draait geeft hier uitsluitsel over.
Groet, Hans
- Thomas Klimp (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
22-02-2013 14:51 #123754
door Thomas Klimp (GAST)
'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'72 164E
'81 244 GLE
Beantwoord door Thomas Klimp (GAST) in topic Dynamo of distributieriem?
Heb de V-snaar (bedankt Hans, kon niet op het woord komen
) gespannen en beide problemen zijn opgelost, vrij apart, maar aan de andere kant niet het eerste curieuze wat ik met deze auto meemaak 
ik zal de borstels in mijn achterhoofd houden mocht het ooit misgaan

ik zal de borstels in mijn achterhoofd houden mocht het ooit misgaan
'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'72 164E
'81 244 GLE