Accu laadt niet bij na motorwissel

• J Serraris
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-02-2013 12:13 #123114 door J Serraris
Accu laadt niet bij na motorwissel is gemaakt door J Serraris
Na mijn B18 succesvol gewisseld te hebben met een B20 reed mijn 145 weer prima. Maar niet voor lang...

De accu laadde niet bij tijdens testrit, ook deden mijn dimlichten het niet, de rest van de lichten wel. Het AMP lampje brandde wel, maar daar had ik verder niets achter gedacht. Helaas is mijn multimeter stuk. Alle zekeringen zijn nog heel

Een 12v lampje brandt als ik die op de polen van de dynamo aansluit met stilstaande motor. De dynamo zit dus op de accu aangesloten. De dynamo heeft een maand of 3 stil gestaan, wel in verwarmde ruimte. Een paar klappen met de hamer om de borsteltjes los te tikken leverde geen resultaat.

Verder kan ik geen draden vinden die ik vergeten ben aan te sluiten na motorwissel. Wel twijfel ik over een zwarte draad die van de middelste aansluiting van mijn dimlicht-relay komt. Deze had ik eerst op de +pool van de startmotor aangesloten bij alle rode draden: groot licht deed het toen nog wel, dimlicht niet. Later heb ik die toch op de -pool aangesloten (zwart hè...): groot- en dimlicht doen het nu niet. Beide relais (groot- en dimlicht) schakelen wel (klik). Kan dus zijn dat door het foute aansluiten de lampjes gewoon stuk zijn(?) (stadslicht doet het wel). Groot licht blijf nu overigens niet meer 'hangen', toch fout aangesloten die zwarte draad of relais nu stuk? Heeft dit verder eigenlijk wel iets met het oplaadcircuit te maken, lijkt me niet toch?

Kan ik nog iets testen?

Ik moet op korte termijn verhuizen, dus zou fijn zijn als die auto gewoon zichzelf naar zijn nieuwe woonplaats kan rijden!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-02-2013 12:53 #123118 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Accu laadt niet bij na motorwissel
- Door fout aansluiten kun je de lampjes niet kapot krijgen: in het ene geval krijgen ze 12V, in het andere geval hangen ze aan massa.. je krijgt dus nooit een te hoge spanning over de lampjes.

- Ren naar de bouwmarkt en haal een nieuwe multimeter (eerst dit even lezen), zo duur zijn ze niet en gaat je zeker helpen.

- Verlichting heeft niks met het oplaadcircuit te maken.

- Check eerst of je gewoon laadspanning hebt (iets van 14V oid), ga daarna uitzoeken waarom je verlichting niet werkt. Het klinkt alsof die zwarte draad toch niet aan massa moet.. zwart betekent niet altijd 'massa'.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• J Serraris
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-02-2013 13:20 #123120 door J Serraris
Beantwoord door J Serraris in topic Accu laadt niet bij na motorwissel
De lampjes zijn overigens niet kapot denk ik, het ligt volgens mij aan de voeding. Ik herinner me nu dat ik gisteravond ook mn 12V lampje op de fitting van de dim-/grootlichten aangesloten heb.

Ik ga maar eens een nieuwe (goede) multimeter halen - die Chinese rommel ben ik beu.

• Kees van Dorth
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
05-02-2013 21:41 #123151 door Kees van Dorth
Beantwoord door Kees van Dorth in topic Accu laadt niet bij na motorwissel
Een vaak voorkomend probleem is een slechte massaverbinding tussen dynamo en blok. Ook hier is een multimeter noodzakelijk. 0 (echt nul dus) ohm tussen accu- en behuizing van dynamo. Goed met de staalborstel over de contactvlakken en veerringen monteren die in het metaal grijpen zijn de oplossing.
Als je klaar bent meet dan ook de spanning tussen dynamohuis en accu-. Moet 0 volt zijn (hooguit 0,1 V).

Als je een lampje aansluit op de dynamo mag het niet gaan branden. In dat geval is dus inderdaad de scheidingsdiode stuk (zit in dat rode blokje achterop de dynamo). Ook die kun je doormeten met je nieuwe multimeter. De ene kant op oneindige weerstand, de andere kant een paar honderd ohm. In bedrijf staat er 0,7 Volt over deze diode. Een defecte massaverbinding van de dynamo is overigens dodelijke voor de diode's van de dynamo. Ook daar weer bij het monteren van een nieuw blokje veerringetjes onder de moertjes doen en meten of je verbinding hebt.
De geoxideerde delen van de dynamo en de afstandhouder zijn zeer goede isolators. Onbegrijpelijk dat hier 50 jaar niet wat preventiever over is nagedacht.
Sukses ermee.

• J Serraris
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
11-02-2013 09:02 #123344 door J Serraris
Beantwoord door J Serraris in topic Accu laadt niet bij na motorwissel
Ok, heb eea gemeten, maar dynamo lijkt niet te werken.

Verhaal van Kees heb ik nog niet geprobeerd, vanavond die diode even doormeten. Had de hele accu al uit elkaar en de kleinere diodes waren ok.

Wat is de pool achterop de dynamo? Er staat 'W' bij. De andere twee pooltjes B+ en D+ (geloof ik) zitten aangesloten (dikke draad naar startmotor, kleinere naar dashbord).

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD