Katterug alleen te starten met startkabels
- Jelle Veeninga (GAST)
- Nieuw lid
-
Gisteren heb ik in mijn katterug vrienden die gingen trouwen rondgereden. Was een prachtige dag! Bijzonder om daar op deze manier bij te zijn geweest.
Bij het verlaten van de feestlocatie zag ik dat de kentekenplaatverlichting achter het niet deed. Na een beetje wrikken aan de kabeltjes deden de lichten het weer. Alleen onderweg naar huis kreeg ik het idee dat de spanning steeds minder werd. Ruitenwissers gingen langzamer, lichten werden minder fel en richtingaanwijzers deden het niet meer. Gelukkig wel het bruidspaar veilig thuis gekregen. Op weg naar huis viel me op dat het rode amperelampje oplichte als ik laag in toeren reed.
Eenmaal thuis de auto uitgezet om daarna weer opnieuw te starten, deed ie het niet meer.
Vandaag gestart met startkabels en een flink stuk gereden. Tijdens het rijden wel weer dezelfde symptomen als gisteravond.
Heb verder geen ervaring met de elektronica in de auto, dus vraag me af waar ik kan beginnen. Ik vermoed dat het wellicht iets met de bekabeling van de kentekenverlichting te maken heeft.
Ik hoor graag jullie tips hoe dit aan te pakken.
Alvast dank voor de reactie!
Groet,
Jelle
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rutten
-
- Premium lid
-
Als ruitenwissers steeds langzamer gaan en de auto wel start met startkabels lijkt het alsof de accu leeg is.
Dit kan zijn omdat de accu stuk is, of de dynamo niet goed meer laad.
Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
- Jelle Veeninga (GAST)
- Nieuw lid
-
- 11019-dummy
-
- Platinum lid
-
Lijkt me een gevalletje van beide kaduuk, zowel de accu als de dynamo. Inderdaad al dan niet veroorzaakt door / in combinatie met een plus draad die sluiting maakt."Jelle Veeninga" schreef:
De accu heb ik gemeten toen de auto stationair draaide, de multimeter gaf als waarde 9,5v (constant). Toen ik de koplampen aanzette viel de motor uit en ging de spanning naar 4v.
Het kan ook nog alleen de accu (en sluiting) zijn als het een wisselstroomdynamo is. Die heeft spanning nodig om z'n werk te kunnen doen.
Hoeveel spanning meet je op de accupolen op het moment dat je de startaccu met kabels er nog aan hebt hangen?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Lars Weffers (GAST)
- Senior lid
-
9.5 V is al weinig, maar met verbruikers aan al helemaal.
- Lars Weffers (GAST)
- Senior lid
-
Denk inderdaad dat je ergens kortsluiting maakt.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
- Jelle Veeninga (GAST)
- Nieuw lid
-
"Kevin de Leuw" schreef:
kan ook een 6v installatie zijn dan moet hij geen 14.4v zijn, dus is het 6v of 12v?
Bedankt voor alle reacties voor zover. De auto staat bij mijn schoonouders, dus wordt pas van het weekend dat ik wat kan testen. De auto heeft 12v installatie bij mijn weten, maar dit check ik ook nog even voor de zekerheid.
Na het weekend meld ik me weer.