Dynamo kapot? volvo 144 b20a

• rene heersink
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
29-01-2013 12:55 #122908 door rene heersink
Dynamo kapot? volvo 144 b20a is gemaakt door rene heersink
Beste mensen, graag jullie advies/informatie.......

Ik kwam gisteren de straat in rijden met mijn 144. (1968) In een keer viel de radio uit. Na hem weer aan te zetten viel hij weer uit. De lampen van de auto branden normaal. Vandaag de spanning van de accu gemeten bij draaiende motor. 11.5 Volt. Met verhoogd toerental meet ik dezelfde waarde.Te weinig dus. Maar hoe kom ik er achter wat het probleem is? Accu? Spanningsregelaar? Dynamo? :?

Ik heb ooit de accu laten vernieuwen bij mijn motor terwijl het de dynamo bleek te zijn. :( Dus als iemand me kan vertellen hoe ik moet doormeten dan zou ik daar erg mee geholpen zijn....

groetjes rene

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-01-2013 13:35 #122911 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Dynamo kapot? volvo 144 b20a
De accu is het vaak niet. Dan trekt hij de spanning nog wel op.

Ik zou eerst eens de spanningsregelaar controleren. Maakt hij nog wel goed massa? Je kan overwegen direct een elektronische te plaatsen. Kosten 25euro bij de bekende handelaren.

Dynamo kan natuurlijk ook, alleen dat is minder eenvoudig controleren. Koolborstels kunnen natuurlijk op zijn.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-01-2013 17:47 #122915 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Dynamo kapot? volvo 144 b20a
Toen bij mijn 1800S de koolborstels echt op waren, viel de radio ook als eerste uit. Heel ernstig uiteraard. :D
Dat was weliswaar met een gelijkstroomdynamo, maar het effect kan hetzelfde zijn. Maar de spanningsregelaar kan uiteraard ook. Dat is makkelijker om te wisselen en te controleren.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• rene heersink
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
04-02-2013 15:44 #123074 door rene heersink
Beantwoord door rene heersink in topic Dynamo kapot? volvo 144 b20a
net alles losgehaald. en wat bleek? een kabelbreuk op een van de kabels aan de achterkant van de dynamo..... straks een lange rit maken op de accu op te laden...... ben benieuwd! ik laat weten of dit het was, maar ik heb goede hoop dat t opgelost is!

tot zover bedankt voor de reactie's! :)

• rene heersink
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
07-02-2013 11:31 #123173 door rene heersink
Beantwoord door rene heersink in topic Dynamo kapot? volvo 144 b20a
Het was i.d.d. het probleem. iemand had een kroonsteentje geplaatst tussen een van de kabels. (was ver weggesmolten.... :shock: ) Kabel ingekort en een oogje eraan peperst. Het probleem is opgelost. verder maar meteen alle connecties losgehaald, opgeschuurt en ingevet......

Hij doet het weer!

Bedankt voor jullie hulp mannen....

groet rene

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD