(opnieuw) amperelampje

• Henry van Leusden
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
18-01-2013 09:05 #122474 door Henry van Leusden
(opnieuw) amperelampje is gemaakt door Henry van Leusden
Op het forum heb ik (nog) geen oplossing kunnen vinden voor een amperelampje-probleem van onze '69 Amazon met wisselstroomdynamo. Afgelopen zomer duurde het bij warm weer telkens nogal lang voordat het laadstroomlampje uit ging. Ik denk pas bij minimaal 2000 t/m. Dynamo vervangen door een nwe met ingebouwde regelaar. Ging een paar dagen goed, maar toen 'deed ie het weer'. Ik heb dat nog steeds niet op kunnen lossen. Ik heb volgens mij alle aansluitingen schoon gemaakt en een aarde draad van de dynamo naar de carosserie gelegd. Er wordt wel bijgeladen ( als het lampje tenminste uit is). Starten is en blijft goed gaan. Nu het koud is, is het verschijnsel gewijzigd: het lampje gaat nu sneller uit, maar licht fel op bij ca. 2000 t/m om weer te doven bij ca. 2500 t/m. Heeft iemand een idee waar met name dit laatste op kan wijzen?

Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Leof
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-01-2013 15:30 #122492 door Leof
Beantwoord door Leof in topic (opnieuw) amperelampje
Zou het kunnen dat er een los contact binnenin de dynamo/regelaar zit? B.v. een losse draad aan een koolborstel?

P544B B16A, P220VE B18A

• Henry van Leusden
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
18-01-2013 20:47 #122515 door Henry van Leusden
Beantwoord door Henry van Leusden in topic (opnieuw) amperelampje
Nee, geen losse draad. Ik heb inmiddels 3 dynamo's geprobeerd, het beeld blijft onveranderd. Ik heb vandaag een nwe contactschakelaar binnen gekregen. Dat is zo'n beetje het enige dat ik de afgelopen maanden nog niet heb vervangen. Wie weet, ik laat het resultaat nog weten.

Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-01-2013 21:09 #122516 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic (opnieuw) amperelampje
Gevalletje rotte bedrading en stekkers :mrgreen:

Ik zou de boel gaan bypassen door een nieuwe enkele draad te trekken tussen de D+ van de dynamo en het amperelampje.
De draad die nu aan het lampje zit kan worden afgeplakt.
Zo hoort het laadlampje volgens de latere schema's te worden aangesloten en werkt perfect.
Zelf rijd ik al jaren zo.

Verder is de zekeringkast verdacht maar de bedrading kan zo slecht zijn dat de weerstand van de kernen zo hoog is opgelopen
Dat er geen stroom meer doorheen kan. ,(oxydatie en breuk)

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-01-2013 09:38 #122530 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic (opnieuw) amperelampje
Wat hiervoor al als eventuele oorzaak genoemd is, het zekeringkastje, heb ik eens bij mijn 145 gehad:
Het niet branden van het ampèrelampje werkt door middel van het principe dat als er van beide kanten evenveel spanning staat er geen stroom loopt en het lampje dus niet brandt. Als aan de dynamokant van het lampje te weinig volt staat tov de accukant heb je een spanningsverschil en brandt het lampje, maar het brandt dus ook als aan de accukant te weinig spanning staat wat het geval is als er een te grote weerstand (of stroomverlies) in de stroomtoevoer vanaf de accu naar het lampje is, bijvoorbeeld door een slecht contact van de zekering of een aansluiting, een draadbreuk, iets doorgeschuurd kabeltje met soms iets contact tegen massa, breuk in koperen contacten in zekeringkastje etc.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-01-2013 12:54 #122539 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic (opnieuw) amperelampje
Ik weet niet waar je vandaan komt maar 16 feb is er in Lisse een sleuteldag.
als je hulp wilt een mooie gelegenheid.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD