Knorrend "potje" van mistlichten

  • Rutten
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-12-2012 16:45 #121674 door Rutten
Knorrend "potje" van mistlichten is gemaakt door Rutten
De mistlampen van mijn 164 willen maar niet werken.
Toen ik de auto kocht waren er een hoop extra draden getrokken vanuit de lampen naar de schakelaar. Deze omzeilden de serie metalen potjes onder de motorkap. Omdat de oude kabels ook nog stroom doorgaven heb ik de nieuwe los liggende slordige kabels weg gehaald.

Nu is het zo dat alle oude kabels weer zijn aangesloten, nieuwe lampjes erin zitten en alle aansluitingen roestvrij zijn.
Wanneer ik de twee draden bij de schakelaar verbind branden de lampen heel flets, en knort het linker potje op de foto constant.
Ik heb dus wel stroom bij de lampen, heb alleen nog niet gemeten hoeveel.

Zouden de kabels aan het metalen potje (hoe heet dat ding?) verkeerd zijn aangesloten? Of wat kan dat knorren veroorzaken?

Mvg Guy



Bijlage foto2(1).jpg niet gevonden


Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-12-2012 18:29 #121683 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Knorrend "potje" van mistlichten
Aangesloten via het relay? kan zijn dat ze dan te weinig stroom krijgen(spanning kan goed zijn maar stroomsterkte niet)
Ik heb ze laatst ook aangesloten staat toch wel leuk zon setje werkende lampen.
Staat er bij jouw lampen ook water in?

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marcel van den Berg
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
28-12-2012 19:47 #121690 door Marcel van den Berg
Beantwoord door Marcel van den Berg in topic Knorrend "potje" van mistlichten
Dat knorrende potje heet een relais, dat is een schakelaar die werkt middels een elektromagneet. Relais worden in auto's toegepast om grote stroomverbruikers (zoals koplampen) in- en uit te schakelen. Als een relais gaat knorren kan het zijn dat hij niet goed wil inschakelen ten gevolge van een te lage spanning op de elektromagneet of hij is foutief aangesloten. Ik begrijp uit je verhaal dat de bedrading is wirwar is. Ik zou in zo'n geval alle niet originele draden weghalen en alles opnieuw aansluiten volgens het originele elektroschema. Of vraag hulp aan iemand die meer ervaring heeft met auto-elektro.
Succes ermee.

Groet, Marcel

Volvo 121, 1962, B18A, in de onweerstaanbare kleur reebruin. Ondergaat thans een totaalrestauratie........

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bart Dirven
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
29-12-2012 18:10 #121734 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic Knorrend "potje" van mistlichten
Als ik je foto bekijk dan lijkt er water in de lampen te staan, dat zou ik eerst checken / oplossen. Je zegt dat er allemaal extra bedrading in de auto zat, waarschijnlijk omdat de originele schakeling via het relais niet meer werkte! Ik zou het knorrende relais vervangen. Waarschijnlijk is het probleem dan opgelost.

Gr Bart

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rutten
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-12-2012 00:57 #121760 door Rutten
Beantwoord door Rutten in topic Knorrend "potje" van mistlichten
Als ik morgen de remschijven achter vervangen heb ga ik er nog eens naar kijken.
Er staat geen water in de lampen. De spiegels zijn alleen wat aangetast door roest.
Ik zal de multimeter eens uithalen om te kijken waar problemen kunnen zitten.
Weet iemand hoe de kabels aangesloten horen te zitten aan het relais? En kan ik dit gewoon uitproberen zonder dat mijn lampen het begeven?

Mvg Guy

Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-12-2012 01:18 #121761 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Knorrend "potje" van mistlichten
heb je een haynes oid je hebt voor zoiets echt een bedradingschema nodig volg die dan komt het goed, gebruik ten allen tijde een relais en de 2 zekeringen anders gaat het mis.
En met roestige reflectoren werken ze nooit zoals ze horen te werken.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-12-2012 15:59 #121785 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Knorrend "potje" van mistlichten
Bij deze klachten speelt vaak een slecht circuit en rol, met name de massa (dat is de min in je schema) dus de contactjes -schroeven en stekkertjes- schoonmaken en dan verwacht ik als de zaak goed is aangesloten geen problemen meer.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rutten
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
31-12-2012 15:08 #121825 door Rutten
Beantwoord door Rutten in topic Knorrend "potje" van mistlichten

Bijlage niet gevonden


Hoera! Het werkt weer. Een massakabel zat verbonden met de stroomdraad van de lampen.
Daarnaast heb ik ook van de hele serie relais alle aansluitingen nog eens goed schoon gemaakt.
Ik heb het nu even aangesloten op de schakelaar van de achterruitverwarming (welke ook nog niet werkt).
De schakelaar van het mistlicht werkte namelijk niet, hier dus even een vervanger voor zoeken.

Nu is het klokje aan de beurt. Deze loopt ook niet, het lampje werkt wel. Waarschijnlijk zit ook hier weer de aansluiting verkeerd.
De stroom moet op het lipje van de klok, en de massa op het houdertje, toch?
Ik vroeg me ook af waar het stelschroefje achterop het klokje voor is. Er staat een dubbele pijl bij, met linksom een + en rechtsom een -.

Mvg Guy
foto 2 (3).jpg



Bijlage foto2(3).jpg niet gevonden


Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kees Vos
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-12-2012 16:06 #121828 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Knorrend "potje" van mistlichten
Hiermee kun je het klokje gelijk laten lopen, loopt het klokje achter dan naar + draaien, loopt het klokje voor dan naar - draaien.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD