Draad teveel?

• Jaap Aeckerlin (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
27-12-2012 21:29 #121653 door Jaap Aeckerlin (GAST)
Draad teveel? is gemaakt door Jaap Aeckerlin (GAST)
Aan de 1800E uit 1970 die ik aan het restaureren ben is nogal wat geknoeid met de bedrading. Zo vond ik een extra zwarte draad uit de kabelbundel die links-voor in de motorruimte onder de 4 relais doorloopt. Bij het voorste relais (voor de claxons) bleken niet alleen de draden voor de voorste twee relais uit de ommanteling naar buiten te komen, maar ook nog een extra zwarte draad eindigend in een opschuifschoentje - zo te zien origineel. Het schoentje was omwikkeld met isolatieband en van de draad was een keurig bosje gemaakt, maar waar kan deze draad oorspronkelijk voor bedoeld zijn?
Jaap

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-12-2012 21:56 #121654 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Draad teveel?
Heb je een elektrisch schema van de 1800E ? , staat denk ik wel onder documentatie op deze KVV site
wat bedoel je met een origineel schoentje.
Een foto zou helpen

Het enige wat ik kan bedenken is de claxon of een paar mistlampen.

Als je een foto maakt van de relais en de draad met schoentje dan kom ik er wel uit.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Jaap Aeckerlin (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
28-12-2012 10:26 #121662 door Jaap Aeckerlin (GAST)
Beantwoord door Jaap Aeckerlin (GAST) in topic Draad teveel?
Ed, ik denk dat ik eruit ben. Van de remservo lopen er pijpjes naar een soort verdeelblokje en aan de onderkant van dat verdeelblokje ("Warning valve" volgens het servicing instruction manual) zit een electrische aansluiting die leeg was. De draadlengte klopt, er zit niets anders in de wijde omtrek, dus ik waag de gok. Ik heb overigens een fantastisch electrisch schema, in kleuren en geplastificeerd, gekocht bij Prospero's Garage in de USA - maar daar staan geen kabelbundels op en dat hielp dus niet, deze keer. En met 'origineel' bedoel ik dat het een opschuifschoentje is zoals ik aan het eind van veel draden vind, met een huls over het draadeind en de aansluiting van het schoentje, en niet een achteraf aangebracht aangeknepen ding.
Jaap

• Arnold de Groot
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Meer
02-01-2013 14:05 #121908 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Draad teveel?
Jaap,
Er zit een waarschuwingslampje van het remsysteem (en van de handrem) op je dashboard. Je kunt checken of de draad de juiste is door simpel aarde te maken met de draad. Bij mij waren ook diverse draden verdwenen of niet aangesloten. Het kost ook met schema soms veel moeite om te achterhalen wat nou wat is. Maar veel functies werken met een schakeling naar aarde. Er staat ook een goed schema en uitleg in volvo1800pictures.com/document/m ... E_1971.pdf
Arnold

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD