Ampère lampje blijft aan; even nadenken

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-12-2012 19:40 #121460 door Boele Braaksma
Ampère lampje blijft aan; even nadenken is gemaakt door Boele Braaksma
Ik heb vorige week een Volvo 142 gekocht uit 1970 met een B20A.

Nu blijft het ampère lampje vervangen. De dynamo is niet ouder dan een jaar.

Wat heb ik gecheckt:
Tijdens flink gas geven trek ik de voltage naar 13,5v gemeten op de accu.
Vervolgens heb ik een andere soanningsregelaar gepakt, die trok hem naar 15V. Die spanningsregelaar direct weggegooid. Vervolgens de elektronische spanningsregelaar uit de 1800 gepakt. Dan gaat hij naar 13.7V.

Ik heb de contacten van de spanningsregelaar schoongemaakt en met vaseline gemonteerd, dit geldt ook voor de rode plus vanaf de dynamo via de startmotor naar de pluspool van de accu.

Wat is nu wijsheid om te testen/vervangen? Zouden het dan de koolborstels zijn? Of toch eerst nog de massakabel aan het blok schoonmaken? Dit is wel tegenstrijdig. Motor start namelijk prima en ik denk dat een startmotor meer vermogen trekt dan een bijladende accu.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Dennis Boxem
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
22-12-2012 20:40 #121466 door Dennis Boxem
Beantwoord door Dennis Boxem in topic Ampère lampje blijft aan; even nadenken
Boele,

heb je de bedrading al gecheckt? Ik had ook een amp-lampje dat bleef branden in mijn Combi, maar na lang zoeken bleek er ergens sluiting te zitten. Draadje vervangen en het lampje deed het weer als vanouds.
Overigens had ik in mijn nieuwste aanwinst een vergelijkbaar probleem met het oliedruklampje. Bij dat oude schroot is de bedrading natuurlijk niet al te betrouwbaar meer :D

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-12-2012 21:30 #121469 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Ampère lampje blijft aan; even nadenken
Hallo Boele,
bij mij was het eens een slecht contact van een zekering (weet niet meer welke). Het lampje blijft alleen maar uit als van beide kanten evenveel Volt staat, dus als hij van de zekeringkant door een te hoge weerstand bij een zekering te weinig Volt krijgt brandt het lampje ook als er genoeg Volt van de dynamo komt.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Lars Weffers (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
22-12-2012 22:48 #121474 door Lars Weffers (GAST)
Beantwoord door Lars Weffers (GAST) in topic Ampère lampje blijft aan; even nadenken
Lampje wel aangesloten op het circuit?
Er is een spanningsverschil, dus alle draden e.d inderdaad nakijken!
Wat geeft de volmeter aan als je verbruikers aanzet? Gaat de motor dan ook anders lopen?

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-12-2012 02:10 #121487 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Ampère lampje blijft aan; even nadenken
Bij mijn 1800E ging ook het Ampere lampje branden bij stationairloop, als ik gas gaf weer uit.
Bleken de 'koolborsteltjes' te zijn, bijna versleten...dit zijn koper sleepcontactjes en de bortselunit odl 460133 is niet meer te krijgen, wel de 'koolborsteltjes' los en dan kun je met wat solderen simpel weer nieuwe in de unit zetten.

Ik laat oude Bosch dynamo's reviseren bij een vakman in Oosterbeek, deze wil altijd de spannings regelaar erbij hebben.
Dan stelt hij ze exact af op de juiste laadspanning, ze horen a.h.w. bij elkaar.
Voor de 140 geldt voor de Bosch14 V wisselstroomdynamo 35 ampere, laadstroom is afhankelijk van de temperatuur en wordt gemeten aan de spanningsregulator, bij 2500 toeren van de motor en bij 25 graden buitentemp, moet deze tussen 13,1 en 14,4 volt zitten.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-12-2012 02:24 #121489 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Ampère lampje blijft aan; even nadenken
aanvulling de unit 460133 is weer verkrijgbaar kost 58,90 euro.
De koolborstel set 244456 is 18,96 euro, kan je dus 3 dynamo's reviseren ipv 1..

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-12-2012 22:40 #121534 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Ampère lampje blijft aan; even nadenken
Bedankt voor de reacties.

Ik ga morgen eerst even de wisselstroomdynamo wisselen. Kijken wat er dan gebeurd. Bij stationair hoeft geen ampère lampje te branden.
Het lampje zelf is denk ik niet het probleem. De spanning op de accu is immers te laag.

Bekabeling zou kunnen. Ik ga eens het een en ander aan weerstand proberen te meten.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD