relais 12 van het dim/grootlicht 1800E

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
04-12-2012 16:13 #120981 door Arnold de Groot
relais 12 van het dim/grootlicht 1800E is gemaakt door Arnold de Groot
Heren,

Ik heb een vraag over het relais van het grootlicht/dimlicht van een volvo 1800E uit 1970.
Ik heb het schema bekeken (Service_Manual_1800E_1971), ik ga ervan uit dat het relais in onbekrachtigde stand in het schema staat. Maar ik snap het niet hoe de grootlicht/dimlicht tot stand komt en ook het blauwe signaallampje alleen bij groot licht brand.
Het vreemde is dat met de lichtschakelaar op het dashboard uit, of met alleen stadslicht, ik een lichtsignaal kan geven (blauwe lampje gaat aan). met dimlichten aan gaat het blauwe signaal lampje niet aan bij het inschakelen van het groot licht.
Ik krijg dan wel groot licht. Heeft iemand een schema specifiek van het relais nr. 12?
Hoe werkt het vasthouden van het groot licht, ik kan dat uit het algemene schema niet opmaken.
Contact 56 op de lichtschakelaar in het dachboard gaat naar 56a en dus naar het grootlicht en de blauwe indicatielamp. Volgens het schema zou het grootlicht aan gaan als de de lichtschakelaar op het dashboard volledig uittrekt.
Mvg
Arnold

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-12-2012 11:00 #120995 door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic relais 12 van het dim/grootlicht 1800E
Heb je al eens met je voet op die grote knop gedrukt, linksonder naast de pedalen? Dat is nl de dim/groot licht schakelaar!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
05-12-2012 11:23 #120997 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic relais 12 van het dim/grootlicht 1800E
Hallo jacques,
Niet in een 1800E, de schakelaar zit in het dashboard en het signaal geef je met de handel van de knipperlichten/grootlicht.
De lichtschakelaar is van het uittrek type met 3 standen, lichten uit, stadslicht en helemaal uitgetrokken dimlichten aan (samen met stadslicht). Ik maak me met name zorgen omdat de verlichting correct werkt maar ik las dat ze bij de APK tegenwoordig ook letten op de werking van het grootlicht indicatielampje wat in de snelheidsmeter zit.
Mvg
Arnold

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-12-2012 11:36 #121000 door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic relais 12 van het dim/grootlicht 1800E
Arnold, helaas kan ik je dan niet helpen want ik wist niet dat het een andere bediening in een P1800 en ik heb geen schema daarvan..........maar ik kan je wel geruststellen want dit bericht kreeg ik terug van de RDW nav een vraag hierover:

Geachte heer,

U vraagt de RDW informatie over de verplichting van het controlelampje voor grootlichten.
Nee voor uw auto is dit niet van toepassing, deze regeling is van toepassing voor voertuigen die na 31 december 2012 in gebruik zijn genomen.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
05-12-2012 13:09 #121003 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic relais 12 van het dim/grootlicht 1800E
Jacques,
Geweldig, wat een service van jouw. Maar ondanks dat het geen ALK issue is blijft het een puzzle die ik op wil lossen. Ten eerste omdat ik het pas ontdekt heb toen ik in de schemeing reed en ik er later achter kwam dat in mijn groot licht ophad, het blauwe lampje was niet aan. Ik had juist daarvoor de hele dashboard verlichting en alle controle lampjes weer aan de praat gekregen, dus ik wist dat het lampje werkte. En ten tweede is het toch een uitdaging van het oldtimer rijden om dit soort zaken uit te zoeken.
Maar nogmaals bedankt voor het antwoord op de APK keuring.
Mvg
Arnold



Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
06-12-2012 10:03 #121017 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic relais 12 van het dim/grootlicht 1800E
Hallo,
Na zoeken op internet op de website www.sw-em.com/headlight_control_upgrade.htm
een beter schema van het relais met uitleg gevonden. Het is een relais met een Bi-stabiel contact en een puls contact. Ook een verklaring over aansluitcontact 56d welke bij andere relais standaard 81a wordt genoemd.
Op de site staat meer informatie, techniek en overig.
Mvg
Arnold


Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
18-06-2018 19:57 - 18-06-2018 19:58 #177349 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic relais 12 van het dim/grootlicht 1800E
Het probleem eindelijk opgelost, stond ook niet bovenaande prio-lijst.
Het relais werkte goed, was goed aangesloten. Dus met draadje en meter gaan testen en gevonden dat onder de motorkap vlak bij de koplampen de stekkertjes verkeerd om zaten. En daarmee werkte de verlichting wel maar het indicatielampje brande bij dimlicht ipv bij grootlicht. Ik weet alleen niet meer of ik het fout heb gemonteerd of de p.o

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.