Auto start niet, massaprobleem?

  • Eelke Toonstra (GAST)
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
22-10-2012 13:59 - 22-10-2012 22:48 #119359 door Eelke Toonstra (GAST)
Auto start niet, massaprobleem? is gemaakt door Eelke Toonstra (GAST)
LS,

Ik heb het volgende probleem; mijn Volvo Amazon uit 1966 (LPG) start niet meer. De startmotor draait zijn rondjes maar de motor slaat niet aan op zowel benzine als LPG terwijl dit voorheen nooit een probleem was.
Mijn vermoeden is dat het ergens in de elektrische installatie zit. De ruitenwissers, claxon en radio doen het ook niet meer, en het oliedruklampje brandt niet als ik de contactsleutel omdraai. De verlichting werkt wel prima. Ik heb dit forum goed doorzocht en kwam er zodoende op dat het wel eens een massaprobleem kon zijn. Ik heb de massakabel van de accu vervangen, maar dit was niet de oplossing. Vervolgens heb ik alle zekeringen vervangen en de contactjes schoongemaakt. Na wat gepriegel bij het zekeringenkastje werkte de ruitenwissers etc ineens weer en kon ik de auto starten zonder problemen. De volgende dag wilde ik een rondje rijden, de auto startte prima maar het ampere lampje bleef fel branden. Na een paar honderd meter sloeg de auto af en wilde niet meer starten met hetzelfde probleem als eerst dus de ruitenwissers, autoradio, claxon die het niet meer doen...

Mijn vermoeden is dat er ergens een massakabel niet goed zit, bij welke zou ik moeten beginnen? Ik dacht zelf aan de massakabel onderaan het motorblok, maar omdat ik eerder het probleem kon oplossen door een beetje te rommelen bij het zekeringenkastje dacht ik dat het daaraan lag...

Iemand suggesties wat ik moet doen om de elektrische installatie weer goed te krijgen wat betreft starten?

Volvo Amazon (13134) 1966 Lichtblauw (89) - B18A - Zenith 36VN - LPG

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-10-2012 16:32 #119363 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Auto start niet, massaprobleem?
dit zijn de verschijnselen bij een slechte dynamo alleen dan zou de verlichting ook niet goed moeten werken.
dit betekent spanning meten aan de accu en het zekeringkastje , het zekeringkastje zou een slechte verbinding kunnen hebben of een draadbreuk.
controleer de draden aan de dynamo en de startmotor waar meerdere rode draden samenkomen.
met draaiende motor moet je aan de accu 13-14 volt meten.
doorsolderen van de nagels aan het zekeringkastje kan ook , bij twijfel over de staat van het zekeringkastje deze vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Eelke Toonstra (GAST)
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
22-10-2012 16:37 #119364 door Eelke Toonstra (GAST)
Beantwoord door Eelke Toonstra (GAST) in topic Auto start niet, massaprobleem?
Dankje Rene. Ik denk niet dat de dynamo het zelf is, heb in maart 2010 er een nieuwe wisselstroomdynamo in gezet maar zal eens goed kabels nalopen evenals de kabels van de startmotor (hoewel die prima ronddraait als ik wil starten). Ik zal ook eens met de multimeter de spanning meten tussen accu en draden in zekeringkastje.
Wat bedoel je met doorsolderen van de nagels aan het zekeringkastje?

Volvo Amazon (13134) 1966 Lichtblauw (89) - B18A - Zenith 36VN - LPG

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-10-2012 17:18 #119367 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Auto start niet, massaprobleem?
Met de nagels van het zekeringkastje bedoel ik de messing nagels waarmee de onderlinge messing onderdelen van het zekeringkastje zijn (door)verbonden , dit kan los of gecorrodeerd zijn.

Aan de bendix van de startmotor zitten meerder rode draden met een kabelschoen verbonden met een moer .
De accu moet met motor uit trouwens ook dik 12 volt meten.
Verder ben ik nog het contactslot vergeten, controleer de draden en stekkers en meet deze door.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • 11654-dummy
  • 11654-dummy's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Lees meer
22-10-2012 18:49 #119371 door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic Auto start niet, massaprobleem?
Hoi eelke,

Ik heb dat probleem ook gehad. Bij mij was de dikke zekering de oorzaak. Alles goed schoonmaken en pak een nieuwe zekering. Je zal zien het werkt weer.

Cees

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Eelke Toonstra (GAST)
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
22-10-2012 22:46 #119386 door Eelke Toonstra (GAST)
Beantwoord door Eelke Toonstra (GAST) in topic Auto start niet, massaprobleem?
Cees, uw naam zij geprezen. Het bleek inderdaad de dikke zekering te zijn, de bovenste in onderstaand plaatje. Na deze even goed schoongemaakt te hebben inclusief de kabelschoentjes e.d. werkte alles weer als vanouds. Dank!


Volvo Amazon (13134) 1966 Lichtblauw (89) - B18A - Zenith 36VN - LPG

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • 11654-dummy
  • 11654-dummy's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Lees meer
23-10-2012 14:57 #119411 door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic Auto start niet, massaprobleem?
ik zal ze wel door solderen. dat werkt ook veel beter. schoonmaken met staalwol of e.d. het moet glad en schoon zijn.
enne zorg voor 2 of 3 extra NIEUWE zekeringen. kosten niet zo veel maar geven wel veel ergenis.

cees

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.