Startknop
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-10-2012 20:03 #119282
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Startknop is gemaakt door Teun van Popta
Beste vrienden,
Ik ben vandaag in een oeverloos luie bui. Weet iemand welke draad ik van het contactslot moet halen om naar een drukknop te leiden om de startmotor te bedienen?
Teun
Ik ben vandaag in een oeverloos luie bui. Weet iemand welke draad ik van het contactslot moet halen om naar een drukknop te leiden om de startmotor te bedienen?
Teun
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-10-2012 20:30 #119284
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Startknop
volgens mij moet een extra startknop tussen de groene en de rode draad
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
20-10-2012 13:46 #119309
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Startknop
Ik zou,zoals Han zegt, de dunne groene draad gebruiken en aan de andere aansluiting van de drukknop een dikkere draad maken die via een aparte zekering (dicht bij de accu )direct op de accu wordt aangesloten.
Zo kan de motor niet meer met de sleutel worden gestart.Hierdoor voorkom je ,dat andere gebruikers van jouw auto toch met sleutel starten en mogelijk de sleutel afbreken.
Dat laatste is waarschijnlijk juist wat jij wilt voorkomen.
Zo kan de motor niet meer met de sleutel worden gestart.Hierdoor voorkom je ,dat andere gebruikers van jouw auto toch met sleutel starten en mogelijk de sleutel afbreken.
Dat laatste is waarschijnlijk juist wat jij wilt voorkomen.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
20-10-2012 17:01 #119314
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Startknop
gebruik van een relais kan ev. enig ongemak vermijden:
ik installeerde ook zo'n drukknop en ging als volgt te werk: vanaf de aansluiting van de dunne
groene draad op het contactslot liet ik een andere draad vertrekken naar de drukknop,
en verder naar een "12VDC 30/40A" relais dat, indien geactiveerd, een grotere
stroom kan doorlaten. De reden om een relais te gebruiken was dat ik vaststelde dat na tamelijk
korte tijd de drukknop kapot gegaan was, waarsch. door het telkens doorlaten van de stroom die
ook door het relais op de startmotor gaat. Na tussenschakelen van het relais bleef knop tot nu toe OK.
Door de oorspr. groene draad te laten zitten, kan ik, indien nodig, wel nog starten met de sleutel.
ik installeerde ook zo'n drukknop en ging als volgt te werk: vanaf de aansluiting van de dunne
groene draad op het contactslot liet ik een andere draad vertrekken naar de drukknop,
en verder naar een "12VDC 30/40A" relais dat, indien geactiveerd, een grotere
stroom kan doorlaten. De reden om een relais te gebruiken was dat ik vaststelde dat na tamelijk
korte tijd de drukknop kapot gegaan was, waarsch. door het telkens doorlaten van de stroom die
ook door het relais op de startmotor gaat. Na tussenschakelen van het relais bleef knop tot nu toe OK.
Door de oorspr. groene draad te laten zitten, kan ik, indien nodig, wel nog starten met de sleutel.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-10-2012 19:48 #119693
door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Startknop
Zo heren,
Elf dagen later zit de boel in elkaar. Het was gelukkig een eitje. Dank voor jullie reacties.
Toen ik, nog steeds in een luie bui, met een spiegel en een grote dikke LED-lamp de boel geïnspecteerd had werd duidelijk, met het schema in gedachte, welke draden ik moest hebben. Ondertussen was er een grote dikke momentschakelaar met veel dik messing binnenwerk binnengekomen, zodat ik vooralsnog afgezien heb van een relais. We zullen zien of dit heel blijft.
De drukknop zit parallel geschakeld, dus starten met de sleutel gaat nog steeds.
Dank voor jullie reacties/adviezen,
Teun
Elf dagen later zit de boel in elkaar. Het was gelukkig een eitje. Dank voor jullie reacties.
Toen ik, nog steeds in een luie bui, met een spiegel en een grote dikke LED-lamp de boel geïnspecteerd had werd duidelijk, met het schema in gedachte, welke draden ik moest hebben. Ondertussen was er een grote dikke momentschakelaar met veel dik messing binnenwerk binnengekomen, zodat ik vooralsnog afgezien heb van een relais. We zullen zien of dit heel blijft.
De drukknop zit parallel geschakeld, dus starten met de sleutel gaat nog steeds.
Dank voor jullie reacties/adviezen,
Teun