Knipperlicht gaat sneller knipperen bij fietsenrek
- Frank Pessers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-09-2012 19:13 #118112
door Frank Pessers
Knipperlicht gaat sneller knipperen bij fietsenrek is gemaakt door Frank Pessers
Bij het aansluiten van mijn fietsen rek gaat het knipperlicht van mijn amazon '64, sneller knipperen. Volgens mij is dit logisch aangezien er nu meer knipperlichtlampjes (21W per lampje) aangesloten zijn waardoor een een hogere stroom gaat lopen en het bi-metaal sneller verbuigt.
Vraag 1: slijt mijn relais/bi-metaal hierdoor sneller?
Vraag 2: stel dat ik de knipperlichtlampjes in mijn fietsenrek vervang door LED-lampjes, gaat het knipperlicht dan weer langzamer knipperen?
Frank
Vraag 1: slijt mijn relais/bi-metaal hierdoor sneller?
Vraag 2: stel dat ik de knipperlichtlampjes in mijn fietsenrek vervang door LED-lampjes, gaat het knipperlicht dan weer langzamer knipperen?
Frank
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24-09-2012 21:46 #118129
door Gertjan Tillema
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic Knipperlicht gaat sneller knipperen bij fietsenrek
Een knipperlicht gaat juist sneller knipperen als er een lampje mist: het bimetaal verbuigt minder vanwege de lagere stroom, waardoor deze sneller terug in de oude positie is, waardoor de knippertjes korter zijn. Tenminste, dat is mijn interpretatie van wat ik in werkelijkheid zie gebeuren: snel knipperen bij een defect lampje.
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
24-09-2012 22:57 #118138
door Kevin de Leuw
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Knipperlicht gaat sneller knipperen bij fietsenrek
vraag 1, dit is volgens mij te verwaarlozen.
vraag 2, als het goed is heb je daar gelijk in
Trouwens even goed kijken uit mijn hoofd is je remlicht 21w je stadslicht achter 5 w en je knipperlichten achter 10w
Vilmar, doordat er meer stroom gevraagd word verbuigt het bimetaaltje sneller, de gedachte is goed maar het is precies andersom.
vraag 2, als het goed is heb je daar gelijk in
Trouwens even goed kijken uit mijn hoofd is je remlicht 21w je stadslicht achter 5 w en je knipperlichten achter 10w

Vilmar, doordat er meer stroom gevraagd word verbuigt het bimetaaltje sneller, de gedachte is goed maar het is precies andersom.
24-09-2012 23:37 #118144
door Gertjan Tillema
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic Knipperlicht gaat sneller knipperen bij fietsenrek
Vilmar? Ik ben precies het tegenovergestelde van Vilmar! Hij is zwart/wit, ik ben wit/zwart. Of beter: onze dames zijn dat. 
Maar doe de test maar eens: draai een lampje uit de fitting en test je knipperlicht. De ene die over is gaat sneller knipperen (of ik ben gek).

Maar doe de test maar eens: draai een lampje uit de fitting en test je knipperlicht. De ene die over is gaat sneller knipperen (of ik ben gek).
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
- k den Besten
- Premium lid
-
Minder
Meer
25-09-2012 08:30 #118153
door k den Besten
Beantwoord door k den Besten in topic Knipperlicht gaat sneller knipperen bij fietsenrek
Je kunt ook een modern knipper relais inbouwen, die niet meer werken met het bi metaaltje. Dan heb je altijd een constant knipperlicht:)
Kees
Kees
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
25-09-2012 08:31 #118154
door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Knipperlicht gaat sneller knipperen bij fietsenrek
Oeps iets te snel getikt sorry Gertjan. :oops:
- Frank Pessers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-09-2012 21:42 #118181
door Frank Pessers
Beantwoord door Frank Pessers in topic Knipperlicht gaat sneller knipperen bij fietsenrek
De meningen zijn nog verdeeld zie ik. De praktijk leert in ieder geval dat de lampjes sneller gaan knipperen als een lampje stuk is. Hoe dat theoretisch te verklaren is, is nog onduidelijk.
Misschien moet ik dan eens voor een modern relais gaan kijken.....
Eigenlijk wil ik de originele houden, dat is weer de andere kant. Daarom leek me een LED in het fietsenrek wel een leuke oplossing.
Misschien nog een elektrotechnicus vragen....
Misschien moet ik dan eens voor een modern relais gaan kijken.....

Misschien nog een elektrotechnicus vragen....
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
25-09-2012 22:40 #118184
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Knipperlicht gaat sneller knipperen bij fietsenrek
Volgens mij heeft het met weerstand te maken, des te minder lampjes des te sneller hij knippert. Had het laatst met de 245 doe mijn knipperlicht aan en doet het eerst normaal maar na een paar sec snel knippperen. Vervolgens bij de volgende bocht weer normaal. Bleek het lampje af en toe geen contact te maken.