laadstroom problemen 6 volt

  • Ben Schoon
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2012 21:44 #117483 door Ben Schoon
laadstroom problemen 6 volt is gemaakt door Ben Schoon
Als gast op het volvokv forum ben ik eens gaan zoeken naar een oplossing voor mijn probleem met mijn Duett 1960, 6 volt: het amperelampje blijft branden tijdens het rijden.
Al langer laadde de accu slecht bij. Ik heb de accu al eens vervangen, is nog tamelijk nieuw. Een paar maand geleden heb ik de dynamo met regelaar naar een revisiebedrijf gebracht; daar zeiden ze dat de dynamo goed is maar de regelaar vervangen moet worden. Bij Nordicar een gebruikte 6v regelaar gekocht; dat maakte geen enkel verschil.
Eerst eens wat gemeten. De accu geeft bij motor uit ruim 6,4 volt, bij motor aan rond de 10 volt, bij flink gas geven loopt het op naar rond de 15 volt. Voor een 6 volt systeem lijkt me dat niet best. Ik kom tot de conclusie dat mijn regelaar in elk geval niet goed werkt. Maar twee keer een defecte regelaar? Een keer is toeval, twee keer is een systeem. Kan er iets anders defect zijn zodat de regelaar doorbrandt of iets dergelijks?
Overigens bij stationair lopen heb ik de plus van de accu eens los getrokken, dan slaat direct de motor af. Als de dynamo goed werkt hoort de motor dan toch door te lopen? Ook zie ik bij flink gas geven met lichten aan, geen verschil in de hoeveelheid licht. Misschien toch dynamo probleem?
Komende week zou de auto als trouwauto gebruikt worden maar zo durf ik hem niet mee te geven: 15 volt op de accu zetten vind ik niet veilig. Wie heeft een idee wat er mis kan zijn?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-09-2012 23:11 #117485 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic laadstroom problemen 6 volt
Een tweedehands regelaar hoeft niet goed te zijn haal eerst een nieuwe, die je hebt is zeker niet goed.
Met 15 volt overbelaad je je accu grote kans dat die ook aan het hemelen is daardoor.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gertjan Tillema
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
08-09-2012 23:55 #117486 door Gertjan Tillema
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic laadstroom problemen 6 volt
Waar staat je auto? Ik heb hier nog wel een dynamo en regelaar 6v liggen. Die zijn reserve voor mijn Amazon, maar kun je best lenen om te kijken waar het probleem zit. (Ik woon in Enschede)

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ronald Zwerus
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
09-09-2012 10:33 #117488 door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic laadstroom problemen 6 volt
Weet je zeker dat je een 6 volt dynamo hebt en geen 12 volt want 15 volt opbrengst is erg hoog

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ben Schoon
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2012 12:05 #117493 door Ben Schoon
Beantwoord door Ben Schoon in topic laadstroom problemen 6 volt
De dynamo is volgens mij origineel en is bij revisiebedrijf doorgemeten als 6 volt dynamo en goed bevonden.
Afgelopen week voor de APK geweest, geheel goedgekeurd. Ik heb de garage gevraagd ook dynamo en regelaar door te meten omdat het amperelampje blijft branden. Zelfde verhaal: dynamo is goed maar regelaar niet.
Kan er iets verkeerd aangesloten zijn?
Op de dynamo zit een rond busje, condensator of zo? Die is verbonden met een aansluitschroefje op de dynamo die ook verbonden is met de F-pool van de regelaar.
De andere aansluitschroef van de dynamo is verbonden met de A-pool van de regelaar, en met de aarde op het chassis.
De Bat-pool van de regelaar is tenslotte verbonden met de accu via een van de polen van de startmotor.
Ik heb alle contactpunten al losgehad en blank geschuurd, ook de aarding op het chassis.
Overigens woon ik in Drenthe (bij Assen), ik vind Enschede te ver voor de Duett maar zou vanmiddag wel langs kunnen om regelaar en dynamo te lenen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ben Schoon
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2012 21:39 #117511 door Ben Schoon
Beantwoord door Ben Schoon in topic laadstroom problemen 6 volt
Nou, van Gert Jan Tillema heb ik nu een goede regelaar geleend en dat maakt opnieuw geen enkel verschil.
Wel blijkt mijn dynamo een voorziening te hebben die op andere dynamo's van hetzelfde type niet zit. Zie foto: een busje, verbonden aan de DF-pool van de dynamo. Verder is mijn dynamo geaard vanaf de D+ pool direct naar het chassis.

Wat ik nu heb geprobeerd: het busje van de dynamo verwijderd en op die plek (D-) de dynamo geaard aan het chassis.
Wat blijkt; nu gaat het amperelampje op het dashoard uit na het starten! Ik vraag me dus af wat de functie van het busje is (geweest). Kent iemand dat?
Echter nog steeds meet ik op de accu na het starten ruim 8 volt, en bij gas geven loopt dit op naar plm. 13 volt.

Zijn dat normale voltages voor een 6 volt systeem?
En nog een vraag: moet de regelaar zelf ook geaard worden? Zo ja vanaf welk punt?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gertjan Tillema
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
10-09-2012 16:10 #117539 door Gertjan Tillema
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic laadstroom problemen 6 volt
Hm, echt opgeschoten ben je dus niet met een ritje Enschede. :)
Ik kan het voor je nameten, maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat meer dan 7,2 volt gemeten zal worden.

Maar over dat aansluiten: kijk eens hier . Dat is dan wel voor een Amazon, maar ik geloof niet dat er verschil zit tussen de manier van aansluiten van de dynamo bij een Duett en een Amazon. Het gaat dan vooral op pagina 8, 9 en 28.

Ik heb niet helemaal meer voor de geest hoe jij de dynamo aangesloten hebt, maar als het klopt wat je in je voorlaatste post hebt geschreven, dan hangt de D+ aan de massa. En dank klopt niet volgens het Amazon-schakelplan, die moet alleen op de A van de regelaar. Daar hoort dan ook het controlelampje aan te zitten. Verder hoort de F op de regelaar op de DF te zitten van de regelaar. Naja, je kunt het zelf nalezen. :)

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ben Schoon
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2012 20:39 #117550 door Ben Schoon
Beantwoord door Ben Schoon in topic laadstroom problemen 6 volt
De bedrading zou nu moeten kloppen.
Regelaar opengemaakt en alle contactpunten met heel fijn schuurpapier geschuurd.
Nu geeft hij stationair tussen de 65 en 7,5 volt. Bij gas geven loopt het voltage naar plm 9 volt, komt niet meer boven de 10 uit.
Dat lijkt me nog niet optimaal, ik ga er toch maar mee naar een specialist om dynamo en regelaar te laten meten en regelaar op 7,5 volt specifiek op deze dynamo af te regelen.
Gertjan ik zal die van jou ook laten meten en op elkaar laten afregelen, als het nodig is kan ik die er vrijdag in gebruiken en krijg je hem dus kant en klaar weer terug.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-09-2012 22:42 #117565 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic laadstroom problemen 6 volt
Ben, als ik me niet vergis dan is het "busje" een condensator die destijd gebruikt werd om de autoradio te ontstoren. In sommige gevallen kwam het wel eens voor dat er zoemend geluid te horen was via de radio als je gas gaf. Ik zou deze condensator er even helemaal tussen uit halen en de dynamo aansluiten zoals Gertjan aangaf. Het zou kunnen zijn dat je problemen dan voorbij zijn.

Groeten, Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD