Luidspreker inbouw achter
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Ik had de volgende vraag al even geleden gepost onder het onderdeel audio, video en navigatie, maar daar kwam geen respons.
Daarom even verhuisd naar dit deel van het forum dat (hoop ik) wat meer lezers trekt.
Ik wil luidsprekers plaatsen in de zijpanelen achter. Heeft iemand tips of de juiste plaats waar deze het beste kunnen komen? Doorsnede is 16 cm. Door de ombouw naar rallye-specificaties heb ik iets meer ruimte richting bodem omdat de achterbankzitting vervalt.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Zeer simpel te maken, geen gezaag in bekleding/plaatmateriaal nodig..
Totale kosten waren ca. 25 euro incl. speakers, hout, spuitbus zwarte verf, luidsprekerkabel en autoradio..
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Ik had de volgende vraag al even geleden gepost onder het onderdeel audio, video en navigatie, maar daar kwam geen respons.
Daarom even verhuisd naar dit deel van het forum dat (hoop ik) wat meer lezers trekt.
Ik wil luidsprekers plaatsen in de zijpanelen achter. Heeft iemand tips of de juiste plaats waar deze het beste kunnen komen? Doorsnede is 16 cm. Door de ombouw naar rallye-specificaties heb ik iets meer ruimte richting bodem omdat de achterbankzitting vervalt.
Je eerste post was om 20:07 toen zat iedereen aan een bak koffie het NOS journaal te kijken :lol: Geef men wat meer tijd je post wordt heus wel gezien.

- Mark Murre (GAST)
- Verbannen
-
Zelf heb ik in mijn Combi achter een subwoofer met versterker en voorrin twee component speakers met tweeters apart dus eigenlijk alleen voor het midden en hoog.
Daarbij is het natuurlijk ook van belang dat je wel een goed merk spoeakers koopt.
Je zou dus in het geval van een sedan de subwoofer in de stalen achterplaat waar de bank normaal op rust kunnen doen alleen zou ik dat wel met een mdf plaat verstevigen en dan het hoog en midden onder het dashbord of in de deuren.
Groet Mark
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Aan Erik: Op mijn hoedenplank zijn de vierpunts-rolgordels genoteerd en daartoe zit onder de hoedenplank een stalen profiel zodat bij een klap de boel ook op z'n plaats blijft. Opbouwspeakers zouden te ver naar het midden komen en dan is het zicht naar achteren slecht.
Aan René: mijn eerste post was op 6 augustus onder de rubriek audio, video, navigatie, dat is een maand geleden. Daarom heb ik de vraag nu onder electra gezet.
Aan Mark: Ik ben bang dat ik van voor de subwoofer-generatie ben en wil alleen maar wat muziek (op langere ritten) en nieuwes en verkeersinformatie kunnen horen. Ik kon een paar prima Pioneer's op de kop tikken en die wil ik dus in de zijpanelen achter inbouwen. In plaats van de achterbank zit er nu een kleine opbergruimte en die hebben we hard nodig. Ik wil eigenlijk alleen maar weten of er achter de kartonnen zijpanelen ruimte is voor speakers of dat ik daar een gat in het staal moet maken. Oh ja, en er komen "kleintjes" onder het dashboard.
Teun
Bijlage achterbank.jpeg niet gevonden
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Ik ben de foto's helaas kwijt, maar direct achter de twee panelen links en rechts naast de achterbank zit geen plaatwerk, afgezien van een smalle strook waarop het paneel wordt vastgezet met behulp van dezelfde clips als waarmee de deurpanelen op de deuren worden vastgezet.
Als je de panelen los maakt kijk je (waarschijnlijk) tegen een hoop (geluids)isolatie aan, en daarachter zit al de huidplaat. Er is genoeg ruimte (in zowel lengte, breedte als ook diepte) om de luidsprekers in de panelen te zetten.
Sowieso lijkt me het het makkelijkst om de panelen los te maken om de gaten erin te zagen, dan zie je direct hoeveel ruimte je hebt.
(maar je weet in ieder geval vast dat je niet in het plaatwerk hoeft te gaan slijpen)
Succes!
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Dat is wat ik wilde weten!
Teun
- Ronald Zwerus
- Elite lid
-
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Zoals ik al schreef, er komen "kleintjes" voor. Ik ben het volledig met je eens dat deze spreiding een veel rustiger klankbeeld geeft. De "kleintjes" zijn JBL's met een inbouwdiameter van 102mm. Achter komt 165 mm. Voor mij is dat volmaakt genoeg herrie. De aansturing komt van een Becker Mexico waar m'n iPod'je op aangesloten zit.
Gelukkig leent de Amazon zich uitstekend om in en onder het dashboard nog wat kwijt te kunnen.
Teun