spanningsregelaar 1800S

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-08-2012 11:15 #117074 door Rob Spoon
spanningsregelaar 1800S is gemaakt door Rob Spoon
De originele dynamo of de spanningsregelaar werkt niet meer. Hoe kan ik het makkelijkst/best testen of de spanningsregelaar nog goed is? Kijken of alle contacten nog sluiten?

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Arnold de Groot
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Meer
28-08-2012 13:06 #117077 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic spanningsregelaar 1800S
Heb je een gelijk of wisselstroom dynamo? Als ik het goed heb moet er door de spanningsregelaar op de DF aansluiting eerst een spanning/stroom gezet worden wil er een spanning uit D+ komen (bekrachtigingsveld). Als de spanning op D+ boven de 14 volt komt gaat de spanningregelaar via de DF aansluiting de dynamo reduceren zodat je elektrische installatie en accu niet opgeblazen wordt. Bij mij werkte de spanningsregelaar niet meer en ik zat op 16,4 Volt. Ik heb mijn oude spanningsregelaar vervangen door een moderne en alles werkte weer naar behoren. Indien er geen spanning staat op de D+ aansluiting van de dynamo komt er ook geen veldspanning op de DF schakeling, waardoor er niet bijgeladen wordt er dus een spanningsverschil komt te staan op het AMP-lampje met als resultaat dat deze brandt.
Probeer de spanningsregelaar door te meten, is de aarde goed? Is het circuit naar de regelaar goed en de verbinding naar de Df van de dynamo goed?
Het laadstroomlampje zit aan één kant aan de accu (+) en aan de andere kant aan de spanningsregelaar. Aan de kant van de accu onderbreekt het contactslot de verbinding tussen het lampje en de accu.
In de service manuels staan tips en waarden.
Arnold

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-08-2012 13:16 #117078 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic spanningsregelaar 1800S
De originele, gelijkspanningsdynamo. Ik zal de spanningsregelaar 'es van dichtbij gaan bekijken. Dat zal wel zaterdag worden...

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-08-2012 14:42 #117082 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic spanningsregelaar 1800S
Hallo Rob,
als je de aansluitingen op je dynamo los maakt kun je ook al doormeten of er daar alles goed contact maakt: koolborstels op rotor en of de veldwikkelingen geen breuk hebben (was bij mij laatst helaas het geval, was echter te solderen).
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-08-2012 19:14 #117089 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic spanningsregelaar 1800S
Dit is eigenlijk vrij simpel, je kunt meten of er spanning vanaf je dynamo komt en of er na de spanningsregelaar nog spanning is.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-08-2012 22:30 #117094 door Rob Spoon
Als een regelaar stuk is, zal je dat vast aan de contacten kunnen zien. Die zullen dan vast weggefikt zijn ofzo. Mijn regelaar ziet er prachtig uit, geen schade aan contacten zichtbaar. Zaterdag maar 'es meten.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-08-2012 23:35 #117099 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic spanningsregelaar 1800S
De oude spanningregelaarts bij de B16 kon je nog stellen, iedere regelaar werd apart afgesteld op de dynamo.
Ik heb nog nooit zo'n latere type spanningsregelaar open gemaakt, zal wellicht ook wel stelbaar zijn.
Iemand wel eens geprobeerd ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-08-2012 07:41 #117102 door Rob Spoon
Volgens het boek kan je ze stellen. Let wel, het is de grote metalen, naast de originele zekeringen. Maar stellen is de laatste stap. De koolborstels van de dynamo kunnen ook stuk zijn, maar die zit zo'n end onder de verdamper en de uitlaat...

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-08-2012 08:26 #117103 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic spanningsregelaar 1800S
Hallo Rob,

het doormeten van de dynamo kan makkelijk van buitenaf (zie voor nodige verbindingen werkplaatshandboek) en is dus een makkelijke en snelle stap (wel kabeltjes loshalen anders kan het zijn dat je ook via allerlei andere wegen meet).
Als volgende stap: de band om de dynamo kan er bij mij gewoon afgemonteerd worden als de dynamo nog op zijn plaats zit en dan kun je aan de koolborstels komen om er aan te bewegen (kunnen iets vasthangen waardoor ze geen contact meer maken).

Van de drie keer dat mijn gelijkstroom/spanningsregelaar combinatie echt defect was:
1x was de spanningsregelaar schuld (contact dat de accustroom los moet koppelen van de dynamo als de motor niet loopt bleef vasthangen waardoor de dynamo electromotor wil spelen maar door de motor vastgehouden wordt en daardoor veldwikkelingen dynamo doorgebrand, dynamolampje brandt dan als je de motor uit zet, in dat geval proberen zo snel mogelijk de accu- of dynamoverbinding los te maken, maar waarschijnlijk ben je niet snel genoeg)
2x was de dynamo schuld (een keer was de omwikkeling van de draden van de veldwikkeling vergaan en hebben de draden zich losgetrokken door de rotor, een keer was er een breuk in de draad tussen beide veldwikkelingen).

Succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD