wisselstroom dynamo, welke?

• ben zilvold
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2012 17:02 #116921 door ben zilvold
wisselstroom dynamo, welke? is gemaakt door ben zilvold
beste leden,

ik heb een volvo amzon,

helaas heeft mijn dynamo het begeven, de koolborstels zijn weg gesleten, minder dan 8mm (te wijnig dus) de lagers zijn niet goed meer en ratelen. ook de sleepringen zijn ingebrand en scheef. dit alles heeft tot gevolg dat mijn laadstroom niet boven de 5 ampère uit komt. en dat is een beetje weinig zoals jullie dat weten. ook zal mijn mechanische spanningsregelaar niet helemaal fijn meer zijn. dus ik moet nu deze twee dingen gaan vervangen om rustig te kunnen rijden zonder angst dat mijn accu leeg loopt. en het zou ook fijn als ik weer s'nachts kan rijden zonder problemen.

dus ik ben nu opzoek naar een nieuwe dynamo voor mijn autootje. alleen de stikker is van dynamo vergaan. dus ik weet het type nummer niet , het enige wat ik nog kan lezen is dat het een Bosch is. dus mijn vraag is welke dynamo zit er op mijn auto (waarschijnlijk) en waar kan ik deze krijgen. ik heb bij de bekende leveranciers gekeken bij nordicar en volvoklassiekers maar daar vind ik de dynamo's wat duur. dus waar zou ik ze nog meer kunnen krijgen?
tussen twee haakjes voor mij is het wel handig als ik een iets grotere dynamo krijg want ik zit bijna tegen de max aan van de dynamo met het stroom verbruik, dus een iets grotere zou prettig zijn.

dus even samengevat:

- welke dynamo moet ik hebben voor mijn volvo amazon hebben ( groter dan die ik nu heb 35 A)
- waar kan ik deze krijgen
- wat is het type nummer van deze dynamo

als jullie me daar bij kunnen helpen zou dat geweldig zijn :)

groeten ben.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-08-2012 19:13 #116931 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic wisselstroom dynamo, welke?
Een mooie low budget dynamo is o.a.die van de opel corsa oud model 60 a/h.
het gaat er om dat de oren op 12 uur staan.
Wel moet de v snaar worden uitgelijnd door de bevestigingsnok op de juiste maat af te slijpen/zagen.
Wat ook gaat passen is de valeo 70 a/h van de peugeot 205 , is iets meer werk omdat de oren niet helemaal op 12 uur staan,
met een langere v snaar lukt dit ook.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-08-2012 00:40 #116939 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic wisselstroom dynamo, welke?
mocht je een originele Bosch wisselstroom dynamo willen hebben, ik heb er nog een paar liggen.
Ik reviseer ze dus met inruil van je oude kan je voor 75 euro een Bosch 55 (uit de 140/164) en voor 20 euro een gebruikte -originele- bijpassende spanningsregelaar leveren.

We zitten in Arnhem

Kijk maar op www.sbka.nl

Groet,

Ed van der Zee

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• ben zilvold
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2012 07:25 #116941 door ben zilvold
Beantwoord door ben zilvold in topic wisselstroom dynamo, welke?
hmmmmm, dat lijkt mij wel wat z'n mooi bosch (55A) deze zijn voledig gereviseerd. ook de sleep ringen weer mooi gemaakt (minimaal afgedraaid, en mooi rond met een uitloop van max 0,03 mm (tolerantie die er ophoort) ) als dat zo is dan heb ik er wel oren naar. maar ik zou dan ook graag een spanningsregelaar willen hebben die van mij vertrouw ik niet meer. maar dan niet z'n mechanische als dat kan?

en zit er ook garantie op?

waar moet je op contacten, mail of via je site zeg het maar.

• Raf Soef
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
24-08-2012 02:23 #116950 door Raf Soef
Beantwoord door Raf Soef in topic wisselstroom dynamo, welke?
ik ben voorstander van de Corsa manier. Die haal je op een sloop voor 10-20 euro, voor 20 euro koop je 2 nieuwe lagers en nieuwe koolborsteltjes. Zo gepiept en je hebt een nieuwe alternator voor 30-40 euro. De mijne gaf na de operatie een output van 80A (onbelast) tot 62A (belast). Genoeg stroom voor een 300W versterker in de koffer. Alternator is van het merk Delco Remy geloof ik. Bijkomend voordeel is dat de spanningsregelaar in de alternator is ingebouwd en gewoon altijd werkt ipv die oude mechanische doosjes die je nog extra onder de motorkap moet monteren en het wel eens laten afweten.

• 11654-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
  • Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Meer
24-08-2012 07:46 #116951 door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic wisselstroom dynamo, welke?
RAF,

Vraagje kan je die dynamo zonder aanpassing in de Amazon plaatsen? Past het 1 op 1?

Cees

• Raf Soef
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
25-08-2012 01:49 #116970 door Raf Soef
Beantwoord door Raf Soef in topic wisselstroom dynamo, welke?
Paste op mijn Ama '66 gewoon erop, weliswaar staat ie ondersteboven maar dat ziet geen kat. Wel langere bouten gebruiken en hier en daar een dikke moer ertussen zodat ie recht staat en in 1 vlak met de beide andere poelies. Werkt zoveel beter dan die oude dynamo's.

• Michael Breit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2013 10:45 #123199 door Michael Breit (GAST)
Beantwoord door Michael Breit (GAST) in topic wisselstroom dynamo, welke?
Gaat het dan om de corsa A of B dynamo?

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-02-2013 18:32 #123203 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic wisselstroom dynamo, welke?
Corsa A.
met de enkelvoudige poelie.
n.b. dus wel de V snaar uitlijnen!!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD