maximale spannings afgifte van dynamo
- Arnold de Groot
-
- Platinum lid
-
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Ik heb het forum doorzocht maar nog geen antwoord gevonden op de volgende vraag, in mijn 1800E zit een voltmeter die een vorige eigenaar gemonteerd heeft. Tijdens mijn laaste rit liep de spanning volgens de meter teug naar 11,5 volt. Dus ik ben maar eens gaan controleren of de dynamo/spanningsregelaar nog werkt. De spanning op de accu na een lange rit bleek 14,4 volt te zijn (motor af), volgens mij is dat goed. Dan wordt de accu maximaal geladen. Ik wilde toch even checken of de spanningsregelaar werkt, met draaiende motor ging de spanning naar de 15,4 volt (stationair) met wat gas erop naar de 16 volt. Is dat normaal of veel te veel?
Ik heb trouwens nog een (originele) mechanische spanningsregelaar. Wel in het forum gelezen (Boele) dat je hem door een moderne electronische kan vervangen.
Blijft over de voltmeter die terug loopt, maar die wil ik vervangen of in ieder geval op een andere plaats monteren (discreet onder het dashboard. En weer een klokje monteren waar de voltmeter zat. Ik hoop dat het controlelampje van het laadciruit nog wel werkt.
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Normaal levert een dynamo zo rond de 14 volt bij een redelijk volle accu(als je op de accu meet dan

15 volt ligt naar mijn mening al iets over het kritieke punt maar 16 is gewoon echt te veel.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
- Arnold de Groot
-
- Platinum lid
-
Ik ga ervanuit dat de dynamo goed is, deze geeft voldoende vermogen en spanning af. Grootste kans is dat de spanningsregelaar niet meer goed werkt. Ik heb een nieuwe besteld (electronische) en ga de oude op mijn gemak controleren.
Ik kan me voorstellen dat een mechanisch regelsysteem na 40 jaar niet goed meer werkt.
Bedankt voor je reactie.
Arnold
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"Arnold de Groot" schreef:
Hallo Kevin (en anderen),
Ik ga ervanuit dat de dynamo goed is, deze geeft voldoende vermogen en spanning af. Grootste kans is dat de spanningsregelaar niet meer goed werkt. Ik heb een nieuwe besteld (electronische) en ga de oude op mijn gemak controleren.
Ik kan me voorstellen dat een mechanisch regelsysteem na 40 jaar niet goed meer werkt.
Bedankt voor je reactie.
Arnold
Een goede upgrade, Arnold. Ik heb ook een elektronische geplaatst. Daarna kwam hij niet meer boven de 14,4V uit.
- Arnold de Groot
-
- Platinum lid
-
Afgelopen vrijdag de nieuwe regelaar gemonteerd (dat ging echt heel gemakkelijk, de gaten in de nieuwe zaten op dezelfde plaats evenals de contacten) direct resultaat, 14,4 volt. Ik vind het toch bijzonder dat de oude het zolang heeft uitgehouden.
Ik ga morgen een kijken of ik de Voltmeter door mijn tijd-klokje kan vervangen. Ziet het dashboard er weer redelijk origineel uit. Alleen de lelijke Sony radio vervangen door een oud model. Ik heb een Philips gekocht maar zoek nog twee knoppen om daarop te zetten. Die ontbreken. Heeft iemand nog een tip of wat liggen?
Mvg
Arnold
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
"Arnold de Groot" schreef:
Hallo Boele en de anderen,
Afgelopen vrijdag de nieuwe regelaar gemonteerd (dat ging echt heel gemakkelijk, de gaten in de nieuwe zaten op dezelfde plaats evenals de contacten) direct resultaat, 14,4 volt. Ik vind het toch bijzonder dat de oude het zolang heeft uitgehouden.
Ik ga morgen een kijken of ik de Voltmeter door mijn tijd-klokje kan vervangen. Ziet het dashboard er weer redelijk origineel uit. Alleen de lelijke Sony radio vervangen door een oud model. Ik heb een Philips gekocht maar zoek nog twee knoppen om daarop te zetten. Die ontbreken. Heeft iemand nog een tip of wat liggen?
Mvg
Arnold
Radiomarkten, rommelmarkten en vlooienmarkten afstruinen..
De asjes waar de knoppen op zitten zijn 'redelijk' standaard, 9 van de 10 keer hebben die oude radio's getande asjes, 6mm diameter, met een sleufje erin. Knoppen kun je dus ook bijna altijd onderling wel uitwisselen, dus de uitdaging is niet om een mechanisch passende knop te vinden, maar om een knop te vinden die er qua uiterlijk hetzelfde uit ziet of bij de radio past.
Ook nieuw zijn er passende knoppen te krijgen ( www.conrad.nl , www.dickbest.nl ), maar die hebben vaak niet de jaren ' 60 look.. Knoppen van oude audio-apparatuur (zie je zolder) passen vaak ook gewoon.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- Arnold de Groot
-
- Platinum lid
-
Heb gelukkig een foto van hoe de knoppen er ongeveer uit zagen.
Mvg
Arnold