problemen dashboard 144

• A Heger (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
08-08-2012 23:01 #116479 door A Heger (GAST)
problemen dashboard 144 is gemaakt door A Heger (GAST)
Hallo

Ik heb wat problemen met de elektriciteit van m'n 144 uit '71. Ik heb deze wagen net aangeschaft en ben bezig de elektra weer goed werkend te krijgen.
Het probleem:
Amp lampje brand (alleen als de motor loopt)
BF lampje brand (alleen als de motor loopt)
Dashboardverlichting doet het niet(de lampjes achter de rolschuiven zijn nog heel)
Temperatuurmeter doet het niet
Benzinemeter doet het niet (alleen als ik met met dashboardverlichtings dimmer draai dan wil de meter nog wel eens uitslaan en terug zakken)

Na het lezen van een antal berichten op dit forum heb ik de accu vervangen wat alleen het resultaat had dat de startmotor wat harder werkte.
Daarna heb ik het zekeringen kastje los gemaakt(na er een foto van te maken) en alles op geschuurd en geborsteld. Vervolgens alle contactjes met kopervet er weer op gezet.
Het resultaat was dat het AMP en BR lampje niet meer branden, maar nu brand het groot-licht lampje continu(op contact).
deze gaat uit als ik het groot licht aan zet.
De temp. en benz. meter, en dashboardverl. doen het nog steeds niet.
Ook brand het BR lampje nu niet als de handrem er op staat(met motor aan)

Heeft iemand enig idee wat ik nog meer kan nakijken.
Ik heb ook al gelezen dat je de dashb.verl. dimmer kan uitzetten door hem te omzeilen, heeft iemand hier een beschrijving van?

Alvast bedankt!

144 DL 1971
V40
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• A Heger (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
10-08-2012 19:38 #116550 door A Heger (GAST)
Beantwoord door A Heger (GAST) in topic problemen dashboard 144
inmiddels ben ik de kwestie wat verder gaan uitpluizen.
Ik heb het instumenten panneel er uit gehaald en daar heb ik de printplaat vanaf geschroefd. Ik zag dat er een stukje op de printplaat kapot was(doorgebrand misschien, ik weet de oorzaak iig niet) Dit heb ik weer gesoldeerd. Het stekkertje kan er nog net weer op en het soldeer maakt geen contact met andere delen.

Alles weer aangesloten. Op contact gaat het AMP en het OIL lampje branden en bij het starten van de motor gaan ze uit.
Dit lijkt mij in ieder geval goed..?

Hierna heb ik de temperatuurmeter en de brandstofmeter doorgemeten, allebij 13.2 dus dat komt relenlijk in de buurt van de 12.5 volgens het boekje. Hierna heb ik de temperatuurmeter gecontroleerd dmv in het kokende water houden met de ohm-meter er op. ook hier was niets mis mee. Daarna heb ik de vlotter uit de tank gehaald en hier bleek een haarfijn draadje gebroken. Een nieuwe is best prijzig dus ik heb besloten het proberen te solderen, een nadeel hiervan is wel dat de weerstand veranderd wordt. Dus dat de meter geen goede weergave geeft?...

Ook hierna heb ik alles weer aangesloten met als resultaat
een bijna volle tank. wat klopt!
een lauwe motor wat ook klopt!
Ik heb de vlotter er nog even uitgehaald en gecontroleerd of de meter ook reageerde op de vlotter en dat was het geval.

Hierna heb ik het contact weer uit en aan gezet en jawel hoor, de benzine meter doet het weer niet. Hij wil nog een beetje bewegen als ik weer aan de dimmer draai...
Dus ik heb nogsteeds de instrumentenverlichting(+dimmer) en de benzine meter die het niet doen.
En het BR lampje dat niet meer brand terwijl de wagen op de handrem staat.
Nog een bijkomend iets is dat ik de stadsverlichting aanzette en dat de zekering eruit klapte, alleen de achterlichten doen het niet meer.. Van het één in het ander.

Zou dit ook aan de spanningsregelaar kunnen liggen? of aan de dimmer?

gr
Arjan

144 DL 1971
V40

• Ineke Hekman (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
10-08-2012 21:49 #116560 door Ineke Hekman (GAST)
Beantwoord door Ineke Hekman (GAST) in topic problemen dashboard 144
dank voor de mooie fotos, helaas ben ik geen electra wonder en kan ik geen antwoord geven op je vragen.

God" spare me from the desire of seeking; Love, Approval and Appreciation.....

• A Heger (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
14-08-2012 22:04 #116677 door A Heger (GAST)
nou de dashboardverlichting doet he weer hoor, gewoon een zekering in het kastje doen... schaam schaam :oops:
ik vroeg me al af waarom daar geen zekering in zat.

Nu rest me nog
het Br-lampje aan het branden krijgen
de benzinemeter werkende te krijgen
de kortsluiting van de dimverlichting achterhalen.

144 DL 1971
V40

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-08-2012 22:35 #116682 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic problemen dashboard 144
Hoi Arjan,
De vlotter en de dimmer zijn veel voorkomende failures bij deze dashboards, prima dat je de oorzaak hebt op kunnen sporen
Toch denk ik dat je deze meetinstrumenten beter kunt vervangen, ze zijn ook 2e hands wel te krijgen.

De 'las' is wat grofstoffelijk en kun je misschien beter wat afvijlen om de stekker weer passend te krijgen, wellicht is dat de reden dat je Br lam het niet meer doet.
Inderdaad deze gaat branden bij handremaantrekken én bij drukverschil tussen de beide remsystemen.

Meten is weten, daarmee bedoel ik dat je met een simpele spanningsmeter al veel kunt controleren.
Ook klapt een zekering - mist de goede is gemonteerd- er niet zo maar uit en is er ergens een kortsluiting.
Wederom zou ik willen weten of alle massapunten niet zijn geoxideerd, raadpleeg een electrisch schema om deze te vinden en vaak geeft dit inzicht in wat er aan de hand kan zijn.

Electronica kan ingewikkeld zijn, mocht je er niet uit komen ben je welkom in Arnhem.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Johan Laveyne
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-08-2012 00:03 #116689 door Johan Laveyne
Beantwoord door Johan Laveyne in topic problemen dashboard 144
Massapunten zitten vastgeschroefd met een parkervijs op de ijzeren voetsteunen van de verwarmingsunit, lings + rechts.
De parkervijzen durven door de jaren heen nog eens loslaten, waardoor je een slechte massa verbinding krijgt op je tellerunit.
Toen ik mijn 144 kocht had ik hetzelfde probleem als jou met mijn tellerunit, wat was de reden? ze hadden de autoradio er uit gehaald en daarmee hadden ze de massakabels doorgeknipt die bevestigd waren aan de voetsteunen van de verwarmingsunit.

• A Heger (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
05-09-2012 23:10 #117359 door A Heger (GAST)
Inmiddels doet m'n verlichting het weer maar het rechter achterlicht brand wel feller dan links... heel raar maar de zekering klap niet meer. Waarschijnlijk was de oplossing dat ik veel massa- en contactpunten heb nagelopen met behulp van het schema.
Maar ik weet niet of het aan de vorige eigenaren ligt maar het schema komt soms niet helemaal overeen met m'n auto.
Het BR lampje doet het nog steeds niet maar daar ga ik binnekort wat beter naar kijken.
Tot zo ver bedankt voor de tips!

Arjan

144 DL 1971
V40

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-09-2012 22:36 #117396 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic problemen dashboard 144
zijn de lampjes van hetzelfde wattage? of, is er mogelijk eentje half (of helemaal) zwart gebrand?
anders kan het eigenlijk niets anders zijn dan ergens een slechte verbinding of een slecht contact.

slechte massaverbindingen zijn vaak een bron van onnavolgbare storingen; bij mijn auto gingen op een gegeven moment zo ongeveer alle electrische verbruikers tegelijk aan en de motor was niet meer uit te schakelen. :shock: ook dit was een probleem met de massa waardoor er allerlei verbruikers op één of andere manier in serie stonden. ook het in een eerdere reactie genoemde centrale massapunt op het kachelhuis kan een probleem vormen. je kan je bijna niet voorstellen dat deze schroef geen contact maakt met het metaal waar hij ingeschroefd zit, bij mij was dat toch echt het geval. ik heb dit opgelost met een stevige aarddraad (10qmm) vanaf de accu naar dit centrale aardpunt, voor de zekerheid ook nog naar de stuurkolom en ergens naar de carosserie. nooit meer problemen gehad. naar je motorblok loopt als het goed is ook een massaverbinding (litze).

zowel je temperatuurmeter als je tankmeter worden gevoed door één spanningsstabilisatortje los gemonteerd achter op je tellerunit. als er met beide meters problemen zijn dan zou ik daar eens aandacht aan besteden.
de dimmer van de dashboardverlichting is vaak kapot (doorgebrand of slecht contact door vervuiling). zit ook achter op je tellerunit; ik heb deze dmv een doorverbinding buiten werking gesteld. weet niet meer precies hoe, ik zal vanavond eens kijken hoe dat er ook al weer uitziet op een losse tellerunit die ik nog heb liggen. de stekkers achterop de tellerunit goed schoonmaken voorkomt ook veel storingen van lampjes en metingen.

het brake-lampje wordt aangestuurd door de handle van je handrem en/of door het drukverschilblokje van beide remcircuits.
als je bij de handremhandle onder het rubber kijkt zie je het schakelaartje en als je dit stekkertje losmaakt en tegen massa houdt moet het lampje aangaan. ditzelfde geldt voor het stekkertje dat op je remdrukverschilblokje zit (links onder motorkap op binnenscherm onder hoofdremcilinder). indien het lampje in beide gevallen niet aan gaat (met contact aan!) is ofwel het lampje overleden (of slecht contact in fitting), ofwel het ligt waarschijnlijk aan één van de stekkers achterop je tellerblok.

ik hoop dat je wat met deze tips kunt, succes ermee! :mrgreen:

Groet, Hans

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD