Mistachterlicht op de aanhanger en klassiekers.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-07-2012 14:38 #116037 door Tom Steverink
Mistachterlicht op de aanhanger en klassiekers. is gemaakt door Tom Steverink
Omdat ik me een oudere caravan heb aangeschaft en die trek met een 940 met 7-polige stekker, ben ik gaan zoeken naar de eisen tav mistachterlichten op aanhangers.
Gevonden het volgende bij Politie Gelderland:

Mistachterlicht verplicht - wanneer wel en wanneer niet?

Aanhangwagens met een toegestane maximum massa van niet meer dan 750 kg
Deze moeten vanaf 1 juli 2006 zijn voorzien van één of twee mistachterlichten. Deze verplichting geldt ongeacht het bouwjaar van de aanhangwagen.
Op deze regel geldt de volgende uitzondering: Als het voertuig dat de aanhangwagen trekt geen mistachterlicht heeft, hoeft de aanhangwagen ook niet voorzien te zijn van een mistachterlicht.

Aanhangwagens met een maximum massa van meer dan 750 kg
Voor aanhangwagens met een toegestane maximummassa van meer dan 750 kg (dus met een eigen kenteken) geldt dat zij één of twee mistachterlichten moeten hebben. Dit als op het kentekenbewijs van de aanhangwagen een datum eerste toelating is vermeld van na 31 december 1997. Aanhangers die vóór die datum op de weg zijn gekomen (zie kentekenbewijs) mogen wèl zijn voorzien van deze lichten, maar het hoeft niet.

www.politie.nl/gelderland-zuid/p ... ravans.asp

Mooi, ik snap de overweging niet om bij zwaardere aanhangers andere (soepeler-) regels te hebben, maar ik ben er blij mee: de 144 en Amazon Combi hebben geen mistachterlicht en bij de 940 hoeft het ook al niet omdat de caravan tot 1000 kilo totaalgewicht mag hebben en van voor 1997 is....rare jongens die wetgevers!!

Ik ben er trouwens ook achter dat mijn vrouw met rijbewijs B gewoon met de combinatie mag rijden omdat de 940 zwaarder is dan de caravan!! Nog zoiets!!

De wondere wereld van caravaning, ik ga het nog leuk vinden als ik niet opppas!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ronald Zwerus
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
26-07-2012 21:05 #116049 door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic Mistachterlicht op de aanhanger en klassiekers.
Hallo Tom
Bij aanhangers onder de 750kg toelaatbaar totaalgewicht is geen kenteken nodig daarom is het niet mogelijk de dag van eerste toelating te kontroleren vandaar dat men stelt nieuw of oud mistachterlicht verplicht.Je kunt trouwens mistachterlichten krijgen met een aan en uitschakelaar er op die je op je verlichting draad monteerd je zult dus op de lamp deze aan of uit moeten zetten het mag wettelijk maar niemand zal dit zo gebruiken.
Bij rijden met een b rijbewijs met aanhanger wordt gekeken naar het toelaadbare totaalgewicht van de aanhanwagen deze mag dan niet boven het gewicht van de auto zoals op het kenteken vermeld staat uitkomen maar zamen mag het niet boven de 3500kg komen.
Dus met een auto van 1750 kg mag men 1749 kg trekken.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-07-2012 09:03 #116063 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Mistachterlicht op de aanhanger en klassiekers.
Hoi Ronald! Dat laatste had ik door, maar de reden die je geeft voor het eerste had ik niet bedacht! Toch blijven het halfslachtige regelingen vind ik!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD