Moeizaam starten, accu of startmotor defect?

• Marijn de Koning
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
19-07-2012 15:36 #115851 door Marijn de Koning
Moeizaam starten, accu of startmotor defect? is gemaakt door Marijn de Koning
Beste volvo vrienden,
Ik heb de laatste 2 weken moeite om mijn combi gestart te krijgen. De startmotor gaat wel rond, maar erg vlot gaat het niet. Ik heb 1 keer hulp met startkabels nodig gehad, toen startte hij in 1 keer. Twee andere keren wou hij pas bij de 3e poging aanslaan.

De dynamo is onlangs vervangen door een nieuw 55A exemplaar met ingebouwde spanningsregelaar, dus die verdenk ik eigenlijk niet. De accu is 60Ah / 510 EN en is zo'n 6 jaar oud. Ik heb vast gekeken of deze bijgevuld moet worden, maar dat is denk ik niet het geval. Ik zag geen min/max indicatie, maar de platen stonden in ieder geval nog onder het zuur. Hij heeft in de loop der jaren wel eens met een lege accu gestaan, wat de levensduur waarschijnlijk niet ten goede komt. De startmotor heeft er al lang opgezeten en daar weet ik verder eigenlijk niets van.

Om lekstroom uit te sluiten heb ik de combi de laatste keer weggezet met 1 accupool los, maar dat gaf geen resultaat. Het starten ging nog steeds moeizaam. Ik heb een ampere metertje waarmee ik kan zien dat de accu direct na het starten flink bij laad (>30A), dat zakt vervolgens binnen een paar minuten naar ongeveer 5A. Ik denk daarom dat de dynamo gewoon zijn werk doet. Ik heb nu geen multi meter bij de hand maar daar wil ik morgen mee aan de slag om het voltage te meten net voor het starten en bij een draaiende motor met de lichten aan. Bovendien heeft mijn vader thuis zo'n accuzuur testertje die ik er even in wil hangen om te kijken of alle cellen nog goed zijn.

Vragen waar ik nu mee zit:
- Kan de accu na 6 jaar op zijn?
- Zo ja, hoe meet ik dit het beste?
- Zo ja, nog tips voor vervanging? (Nu een Topla Energy 60 Ah, 510EN CCA, plus aan de linkerkant)
- Hoe kan ik testen / uitsluiten of er iets met de startmotor is? (Mijn vader heeft wel een ampere klem, maar ie heeft volgens mij maar beperkt bereik, 50A?)
- Zie ik nog iets over het hoofd?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-07-2012 16:48 #115853 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Moeizaam starten, accu of startmotor defect?
Probeer 'es met een andere accu. Klinkt alsof die niet helemaal lekker is...

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-07-2012 17:12 #115854 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Moeizaam starten, accu of startmotor defect?
Klinkt als een slechte accu. Het feit dat je deze accu al eerder leeg gehad hebt lijkt dat te bevestigen. Ook start de auto direct mbv startkabels, dat geeft eigenlijk al aan dat de startmotor (en de bedrading naar de startmotor) gewoon in orde is.

Had nog nooit van Topla accu's gehoord.. Normaal gaat een accu wel langer mee dan 6 jaar, maar misschien is de combinatie van deze accu + gebruik in een oldtimer niet ideaal (staat toch wat vaker stil, dus de accu heeft het wat zwaarder dat in een 'gewone' auto).

Het zou theoretisch ook nog kunnen dat je accupoolklemmen slecht contact maken, zijn de aansluitingen massastrip<->accu en rode pluskabel <-> accu in orde, of hangt het net met een paar draadjes aan elkaar?

In mijn auto's zitten blauwe Varta accu's, nog nooit een lege accu gehad. Auto's staan soms maanden/weken stil.

De laadstroom lijkt wel in orde te zijn. Wat voor spanning geeft de accu na een ritje? En wat voor spanning als de auto een nachtje heeft stil gestaan?

Als de accuspanning onder de 12V komt na een nachtje uitrusten is de accu niet meer in topvorm.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Marijn de Koning
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
20-07-2012 22:27 #115900 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Moeizaam starten, accu of startmotor defect?
Vandaag even aan de slag geweest met de multi-meter en een andere accu.
De spanning met draaiende motor is 14.2V, dus dat bevestigt voor mij nogmaals dat de dynamo en spanningsregelaar prima zijn. Met alle verbruikers aan (groot licht, ruitenwissers, blower) zakt de spanning naar zo'n 13,5V maar dat is volgens mij nog steeds prima. Als de motor niet draait meet ik meteen na de rit 12.5V, na een uurtje is dit 12V, en na 3 uur net iets meer dan 11V. Ik heb met een zuur tester de verschillende cellen gecontroleerd en er zit er 1 tussen die slecht is, de andere 5 zijn nog goed. Weet iemand of dit op de een of andere manier nog gemaakt kan worden, of moet ik sowieso aan een nieuwe accu?

• Mark Murre (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-07-2012 02:31 #115906 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic Moeizaam starten, accu of startmotor defect?
In Africa zouden ze de accu nog wel weten te maken maar hier is vervangen na 6 jaar toch wel vrij normaal denk ik.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD