Wisselstroomgenerator / alternator installeren
- Raf Soef
- Senior lid
-
Wie geen sloop in de buurt heeft mag mij altijd per bericht contacteren, als ik tijd heb kan ik wel eentje gaan halen en opsturen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Raf Soef
- Senior lid
-

- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Of die van een Golf of Opel komt, het gaat prima.
Amazon Combi '66
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Heb je een foto van de bedrading?
GRoet Jeroen
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Niet zozeer omdar de dynamo het niet kan trekken maar meer omdat het lampje een beetje onhandig in het elektrisch systeem van Volvo is verwerkt.
Ik moet zeggen dat ik nu een gel accu heb geplaatst en dat gaat werelds.
Een moderne calcium/calcium accu vraagt een minimale laadspanning van méér dan14V op de accupool. Anders zal de accu snel slijten.
Kies anders voor een "klassieke" optie als een accu. Die zijn ook leverbaar De leverancier kan je wel helpen
Een gelaccu heeft aan ca 13,5V laadspanning voldoende en heeft ook een forse startcapaciteit en weinig zelfontlading.
Amazon Combi '66
- Raf Soef
- Senior lid
-
In de garage aangekomen was de batterij plat, dus gewoon de Haynes manual eens goed bekeken in de sectie waar de kabelboom helemaal schematisch uitgelegd staat, is eenvoudig te begrijpen. De aanpassingen zijn ook niet zo ingrijpend als men wel eens beweert, het is eigenlijk eenvoudiger dan een dynamo installeren omdat de regelaar ingebouwd zit in de alternator.
Zorg er wel voor dat de draden dik genoeg zijn. Ik heb er van een Opel Manta gestoken omdat die wat dikker zijn, dan is het zeker goed. De versterker in de koffer trekt sowieso altijd minstens 20A dus alles moet er een beetje op voorzien zijn. Ook op letten als je extra elektronica installeert, dat je er altijd een zekering tussen steekt.
Wat ook handig is als je oude connector gaat uittrekken en terug insteken, dan je de connector vervangt door een nieuwe en een paar cm van de betreffende kabel af snijdt. Metingen bij mijn Amazon duiden op een beduidend lagere weerstand over de kabel.
- Raf Soef
- Senior lid
-
"marcel Smelter" schreef:
Zelfs met de wisselstroom dynamo gaat bij mij met alles aan het lampje zwak branden.
Niet zozeer omdar de dynamo het niet kan trekken maar meer omdat het lampje een beetje onhandig in het elektrisch systeem van Volvo is verwerkt.
Ik moet zeggen dat ik nu een gel accu heb geplaatst en dat gaat werelds.
Een moderne calcium/calcium accu vraagt een minimale laadspanning van méér dan14V op de accupool. Anders zal de accu snel slijten.
Kies anders voor een "klassieke" optie als een accu. Die zijn ook leverbaar De leverancier kan je wel helpen
Een gelaccu heeft aan ca 13,5V laadspanning voldoende en heeft ook een forse startcapaciteit en weinig zelfontlading.
Bij mijn Opel alternator is de laadspanning 14.5 volt, dus geen problemen met een gewone batterij. Wat wel opviel is dat bij het starten je heel even gas (tot 1500 rpm of zo maar) moet geven voordat het rode lampje uit gaat. Daarna gaat het niet meer aan, zelfs als de "ralentie" (een Vlaams woord waarvan het Nederlandse me even ontglipt) maar op 650 rpm staat. Kan er ook mee te maken hebben dat de riem wat vettig was door koelvloeistofverlies

Moet je niet ook nog op dingen als boutgat en dikte van de nok (ivm uitlijning poelies) letten?"marcel Smelter" schreef:
Klopt helemaal, als de oortjes maar op 1800uur staan.
Of die van een Golf of Opel komt, het gaat prima.
Of is dat gestandaardiseerd?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Volgens mij moet je daar zeker op letten, want van standaardisatie op dat gebied heb ik nog nooit iets gemerkt.Moet je niet ook nog op dingen als boutgat en dikte van de nok (ivm uitlijning poelies) letten?
Of is dat gestandaardiseerd?
Verder is een verantwoorde bevestiging van belang, zie ook de volgende links:
www.sw-em.com/tech_bulletin_1.htm
www.sw-em.com/tech_bulletin_2.htm
- Raf Soef
- Senior lid
-