Wisselstroomgenerator / alternator installeren

  • Raf Soef
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
26-06-2012 00:38 #115118 door Raf Soef
Voor wie overweegt een alternator te installeren in plaats van een dynamo, raad ik ten zeerste aan een autosloop te bezoeken. Ik heb er voor 20 euro een alternator uit een '91 Opel Corsa gehaald. Nette 14V/55A generator met goede koolstofborsteltjes. Afmetingen zijn ongeveer gelijk, paar aanpassingen moeten doen en op 1 uur tijd stond ie netjes te draaien. Voor die prijs kan je het niet laten. En niet meer klunzen met een regelaar, want die zit bij zo'n alternators ingebouwd. Gewoon + aan de batterij en D+ aan het controlelampje en klaar.

Wie geen sloop in de buurt heeft mag mij altijd per bericht contacteren, als ik tijd heb kan ik wel eentje gaan halen en opsturen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Raf Soef
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
29-11-2012 01:32 #120832 door Raf Soef
Beantwoord door Raf Soef in topic Wisselstroomgenerator / alternator installeren
Na enkele maanden ermee gereden te hebben het ding toch ook eens gesloopt. Lagers en koolborsteltjes vervangen (15 euro in totaal) en omdat ik de spullen daar had gekocht hebben ze 'm ook even op de testbank gezet. Onder zeer zware belasting geeft ie 60+ A, onder normale belasting 70A. Werkt weeral een tijdje zeer goed. Totaal heeft me dit dus 35 euri gekost, een fractie van een nieuwe en met betere resultaten. Cheap ass solutions for the win :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-12-2012 22:53 #121076 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Wisselstroomgenerator / alternator installeren
Klopt helemaal, als de oortjes maar op 1800uur staan.
Of die van een Golf of Opel komt, het gaat prima.

Amazon Combi '66

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-12-2012 06:31 #121078 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Wisselstroomgenerator / alternator installeren
Goed idee. Zo met deze donkere dagen heb ik regelmatig dat het ampère-lampje zwak gaat branden. Dit wordt er niet minder op als ik ook nog een elektrische benzinepomp en allerlei andere appendages ga installeren.

Heb je een foto van de bedrading?

GRoet Jeroen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-12-2012 20:22 #121098 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Wisselstroomgenerator / alternator installeren
Zelfs met de wisselstroom dynamo gaat bij mij met alles aan het lampje zwak branden.
Niet zozeer omdar de dynamo het niet kan trekken maar meer omdat het lampje een beetje onhandig in het elektrisch systeem van Volvo is verwerkt.
Ik moet zeggen dat ik nu een gel accu heb geplaatst en dat gaat werelds.
Een moderne calcium/calcium accu vraagt een minimale laadspanning van méér dan14V op de accupool. Anders zal de accu snel slijten.
Kies anders voor een "klassieke" optie als een accu. Die zijn ook leverbaar De leverancier kan je wel helpen
Een gelaccu heeft aan ca 13,5V laadspanning voldoende en heeft ook een forse startcapaciteit en weinig zelfontlading.

Amazon Combi '66

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Raf Soef
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
11-12-2012 00:17 #121114 door Raf Soef
Beantwoord door Raf Soef in topic Wisselstroomgenerator / alternator installeren
Ik had dit schema op m'n laptop staan toen ik naar de garage ging : pigeonsnest.co.uk/stuff/volvo/vo ... rging.html

In de garage aangekomen was de batterij plat, dus gewoon de Haynes manual eens goed bekeken in de sectie waar de kabelboom helemaal schematisch uitgelegd staat, is eenvoudig te begrijpen. De aanpassingen zijn ook niet zo ingrijpend als men wel eens beweert, het is eigenlijk eenvoudiger dan een dynamo installeren omdat de regelaar ingebouwd zit in de alternator.

Zorg er wel voor dat de draden dik genoeg zijn. Ik heb er van een Opel Manta gestoken omdat die wat dikker zijn, dan is het zeker goed. De versterker in de koffer trekt sowieso altijd minstens 20A dus alles moet er een beetje op voorzien zijn. Ook op letten als je extra elektronica installeert, dat je er altijd een zekering tussen steekt.

Wat ook handig is als je oude connector gaat uittrekken en terug insteken, dan je de connector vervangt door een nieuwe en een paar cm van de betreffende kabel af snijdt. Metingen bij mijn Amazon duiden op een beduidend lagere weerstand over de kabel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Raf Soef
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
11-12-2012 00:21 #121116 door Raf Soef
Beantwoord door Raf Soef in topic Wisselstroomgenerator / alternator installeren

"marcel Smelter" schreef:
Zelfs met de wisselstroom dynamo gaat bij mij met alles aan het lampje zwak branden.
Niet zozeer omdar de dynamo het niet kan trekken maar meer omdat het lampje een beetje onhandig in het elektrisch systeem van Volvo is verwerkt.
Ik moet zeggen dat ik nu een gel accu heb geplaatst en dat gaat werelds.
Een moderne calcium/calcium accu vraagt een minimale laadspanning van méér dan14V op de accupool. Anders zal de accu snel slijten.
Kies anders voor een "klassieke" optie als een accu. Die zijn ook leverbaar De leverancier kan je wel helpen
Een gelaccu heeft aan ca 13,5V laadspanning voldoende en heeft ook een forse startcapaciteit en weinig zelfontlading.


Bij mijn Opel alternator is de laadspanning 14.5 volt, dus geen problemen met een gewone batterij. Wat wel opviel is dat bij het starten je heel even gas (tot 1500 rpm of zo maar) moet geven voordat het rode lampje uit gaat. Daarna gaat het niet meer aan, zelfs als de "ralentie" (een Vlaams woord waarvan het Nederlandse me even ontglipt) maar op 650 rpm staat. Kan er ook mee te maken hebben dat de riem wat vettig was door koelvloeistofverlies ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-12-2012 00:32 #121119 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Wisselstroomgenerator / alternator installeren

"marcel Smelter" schreef:
Klopt helemaal, als de oortjes maar op 1800uur staan.
Of die van een Golf of Opel komt, het gaat prima.

Moet je niet ook nog op dingen als boutgat en dikte van de nok (ivm uitlijning poelies) letten?
Of is dat gestandaardiseerd?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-12-2012 19:24 #121136 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Wisselstroomgenerator / alternator installeren

Moet je niet ook nog op dingen als boutgat en dikte van de nok (ivm uitlijning poelies) letten?
Of is dat gestandaardiseerd?

Volgens mij moet je daar zeker op letten, want van standaardisatie op dat gebied heb ik nog nooit iets gemerkt.
Verder is een verantwoorde bevestiging van belang, zie ook de volgende links:
www.sw-em.com/tech_bulletin_1.htm
www.sw-em.com/tech_bulletin_2.htm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Raf Soef
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
12-12-2012 00:05 #121139 door Raf Soef
Beantwoord door Raf Soef in topic Wisselstroomgenerator / alternator installeren
Wel de mijne is ook geen 100% fit, ik had een Volvo alternator meegenomen naar de sloop om te kunnen vergelijken met de honderden alternatoren die daar lagen, en ik heb de meest gelijkende eruit geplukt. Natuurlijk is wel wat creativiteit nodig betreffende montage, je moet zorgen dat de poelies mooi in 1 vlak liggen (dus hier en daar wat ringen steken) en dat de beugel niet geplooid wordt (zoals in die -overigens zeer interessante- website staat beschreven) zodat er geen onnodige spanning ontstaat. De alternator van de Corsa staat zelfs ondersteboven gemonteerd in m'n Amazon maar dat maakt echt niet uit :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD