Traag knipperlicht bij wat meer stroomverbruik
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-06-2012 18:09 #114942
door Jeroen Visser (GAST)
Traag knipperlicht bij wat meer stroomverbruik is gemaakt door Jeroen Visser (GAST)
Ik merkte vandaag dat mijn knipperlicht trager gaat knipperen als ik bv de lampen, blower en ruitenwisser aan heb. Dynamo is al van het nieuwere type. Is dit een teken dat de dynamo aan zijn einde geraakt of kan het wat anders zijn.
Hoor graag.
Groet Jeroen
Hoor graag.
Groet Jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
22-06-2012 22:52 #114964
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Traag knipperlicht bij wat meer stroomverbruik
Dat kun je simpel meten door de laadstroom af te lezen bij lichtenuit en aan, ik denk dat je clignateurrelais bijna op is.
Dan gaat hij traag knipperen en heeft normale laadstroom
Dan gaat hij traag knipperen en heeft normale laadstroom
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-06-2012 19:18 - 23-06-2012 20:12 #114985
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Traag knipperlicht bij wat meer stroomverbruik
Jeroen, het hoort misschien een beetje bij de wagen en het ontwerp van het elektrisch systeem. Als ik me niet vergis heeft Volvo dit ooit op willen lossen met de wisselstroom dynamo...maar helaas ze doen het nog steeds. Als het voorstel van Ed niet werk zou je misschien eens kunnen beginnen met alle contacten in het systeem. Begin bij het kleinste zekeringetje onder de kap, vaak is het al voldoende als je hem een paar keer rond draaid. Het zelfde met de voedings kabels op het zekeringen kastje, even schoon maken en terug zetten. Dan komt er op de ruitenwisserschakelaar een dikke en een dunne rode draad samen
Maak deze aansluiting even goed schoon en kontroleer of de klemkontacten netjes hun werk doen. Kijk dan nog even naar je brandstof metertje. Achterop komen vier rode draden samen
Zorg dat deze contacten schoon zijn en vast zitten. Tenslotten nog de contacten op het clignateurrelais zelf en de massa aansluiting. Als dit allemaal schoon en vast zit dan heb je kans dat het een stuk verbeterd.
Succes.
Groeten, Rob
Maak deze aansluiting even goed schoon en kontroleer of de klemkontacten netjes hun werk doen. Kijk dan nog even naar je brandstof metertje. Achterop komen vier rode draden samen
Zorg dat deze contacten schoon zijn en vast zitten. Tenslotten nog de contacten op het clignateurrelais zelf en de massa aansluiting. Als dit allemaal schoon en vast zit dan heb je kans dat het een stuk verbeterd.
Succes.
Groeten, Rob
Laatst bewerkt 23-06-2012 20:12 door Rob Baeten.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-06-2012 19:29 #114986
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Traag knipperlicht bij wat meer stroomverbruik
P.S.
Maak wel eerst even je accu los voordat je begint....voorkomt een vonkenregen
Maak wel eerst even je accu los voordat je begint....voorkomt een vonkenregen

- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-06-2012 12:52 #115001
door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Traag knipperlicht bij wat meer stroomverbruik
Dank voor de reacties, ik ga ermee aan de slag.
Ik laat weten hoe het me vergaan is.
Groet Jeroen
Ik laat weten hoe het me vergaan is.
Groet Jeroen
- Raf Soef
- Senior lid
-
Minder
Meer
25-06-2012 00:06 #115027
door Raf Soef
Beantwoord door Raf Soef in topic Traag knipperlicht bij wat meer stroomverbruik
Ik had hetzelfde probleem, garagist vermoedde dat het relais van de clignoteur stuk was. Twee weken later viel ik in Duitsland stil, koolborsteltjes in de dynamo helemaal versleten. Vervangen in een Bosch servicecenter (toevallig 600 meter van waar ik stil viel
), richtingaanwijzers gingen weer als nieuw. Men zei daar dat zo'n oud relais wel eens blijft hangen als de dynamo niet genoeg stroom geeft.