dynamo met losse draadjes
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
12-06-2012 21:23 #114547
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
dynamo met losse draadjes is gemaakt door Rudi
Al vrolijk rondrijdend denk je dat je je auto technisch wel redelijk op orde hebt, maar word je toch nog soms verrast. De laatse tijd ging soms heel even het dynamolampje van mijn 1800S branden (gelijkstroomdynamo). Dat was eens het geval toen een kabeltje vrijwel doorgebroken was door het bewegen van de motor. Dus nu maar ook eens alle kabeltjes aan de dynamo bekenen, maar niets vast te stellen. Voordat ik de tijd had verder te gaan zoeken (wat bij een maar soms en dan ook nog kort optredend probleem altijd moelijk is) kwam ik er tijdens het rijden achter wat er aan de hand was (gelukkig toen ik net het dorp uit reed en dus niet ver van huis). Opeens ging het dynamolampje weer branden, maar nu continue. Voordat ik de auto aan de kant kon zetten werd dit begeleid door het heel duidelijke geluid van de volledig slippende V-snaar en vlak daarna de indringende geur van verbrand rubber. Na onder de motorkap gekeken te hebben bleek dat het niet zoals verwacht een probleem van een te slap gespannen V-snaar was, deze was nog goed gespannen. De motor met daarop de poelie kon draaien, de waterpomp met zijn poelie ook, maar de dynamo zat helemaal vast. Dan slipt een V-snaar ook en heb je al snel een brandplek erop. Daar de dynamo ervoor geen opvallend geluid gemaakt had lag een vastgelopen lager niet echt in de verwachting, en dat was ook niet het geval. Zoals op de bijgevoegde foto van de binnenkant van het dynamohuis te zien is lag ik er met een los kabeltje/draadje niet ver naast, maar was ik wel aan de verkeerde kant (buitenkant en niet binnenkant) van de dynamo aan het zoeken. Blijkbaar is de omwikkeling van een van de twee spoelen die de draden van de spoel bijeen houdt vergaan (onder is de andere spoel nog in de juiste toestand te zien) en hebben de draadjes eerst de rotor soms even geraakt en even een kortsluiting veroorzaakt. Maar is er op het laatst een aantal draden met de rotor mee getrokken en hebben zich deze klem gezet tussen de rotor en het buitenhuis, waardoor de hele dynamo vastliep. Na de montage van een andere dynamo (na eerst de omwikkeling van de spoelen bekeken te hebben) was gelukkig alles weer in orde. Mischien ook voor anderen een aandachtspunt als men de dynamo toch al in handen heeft.
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.