- Berichten: 45
Dynamo kortsluiting
- Raf Soef
- Senior lid
-
Minder
Meer
10-06-2012 22:44 #114460
door Raf Soef
Dynamo kortsluiting is gemaakt door Raf Soef
Ik ben erg dom geweest, vorige week de dynamo uit m'n Amazon gehaald om de elektrische contactpunten schoon te maken. Zelfde voor de stroomregelaar. Achteraf bleek de weerstand op de verbindingen al veel lager want de batterij kreeg eindelijk weer voldoende stroom.
Een paar dagen later gebeurde het... Ik was 's nachts aan het rijden en plots ging het batterijlampje branden... De koplampen brandden nog wel maar aanzienlijk minder. Niet lang daarna was het gedaan, de auto viel stil.
Na een korte inspectie kwam ik al snel achter het probleem... De + van de dynamo maakte op de stroomregelaar contact met de behuizing, zijnde de aarding. Dynamo, regelaar en startmotor gemeten, allen geven 0 weerstand (kortsluiting). Ik vraag me af wat er nog meer stuk kan zijn, hebben jullie een idee?
Er is trouwens al langer kortsluiting ergens, maar dit is minimaal aangezien de batterij pas na 4-5 dagen niet genoeg energie meer heeft om te starten. Misschien best gelijk deze kortsluiting ook maar opsporen. Zijn er praktische tips om dit zo efficient mogelijk aan te pakken?
Hartelijk dank!
Een paar dagen later gebeurde het... Ik was 's nachts aan het rijden en plots ging het batterijlampje branden... De koplampen brandden nog wel maar aanzienlijk minder. Niet lang daarna was het gedaan, de auto viel stil.
Na een korte inspectie kwam ik al snel achter het probleem... De + van de dynamo maakte op de stroomregelaar contact met de behuizing, zijnde de aarding. Dynamo, regelaar en startmotor gemeten, allen geven 0 weerstand (kortsluiting). Ik vraag me af wat er nog meer stuk kan zijn, hebben jullie een idee?
Er is trouwens al langer kortsluiting ergens, maar dit is minimaal aangezien de batterij pas na 4-5 dagen niet genoeg energie meer heeft om te starten. Misschien best gelijk deze kortsluiting ook maar opsporen. Zijn er praktische tips om dit zo efficient mogelijk aan te pakken?
Hartelijk dank!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 87
11-06-2012 10:44 #114470
door Roel Jansen (GAST)
Beantwoord door Roel Jansen (GAST) in topic Dynamo kortsluiting
Hallo,
Ergens lekt er stroom. Dat wil niet per definitie zeggen dat je kortsluiting hebt. Het kan ook zijn dat een van de stroomverbruikers in je auto niet uit gaat. Je kan meten hoeveel stroom er lekt door een van de accu polen los te maken en tussen de accu en de losse pool een amperemeter te zetten. Dan meet je hoeveel stroom er loopt als het contact niet aan staat. Vervolgens trek je 1 voor 1 de zekeringen uit de zekeringkast om te kijken of er een verbruiker stroom blijft vragen. Als bij een van de zekeringen de multimeter geen stroom meer meet dan zit de verbruiker achter die zekering. Haal even het schema van de site zodat je precies weet hoe de bedrading is aangesloten. Want anders kom je er nooit uit.
Lees ook even dit topic:
www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=140...lit=helpt+lek+vinden
Was iemand met hetzelfde probleem.
Grtz,
Roel
Ergens lekt er stroom. Dat wil niet per definitie zeggen dat je kortsluiting hebt. Het kan ook zijn dat een van de stroomverbruikers in je auto niet uit gaat. Je kan meten hoeveel stroom er lekt door een van de accu polen los te maken en tussen de accu en de losse pool een amperemeter te zetten. Dan meet je hoeveel stroom er loopt als het contact niet aan staat. Vervolgens trek je 1 voor 1 de zekeringen uit de zekeringkast om te kijken of er een verbruiker stroom blijft vragen. Als bij een van de zekeringen de multimeter geen stroom meer meet dan zit de verbruiker achter die zekering. Haal even het schema van de site zodat je precies weet hoe de bedrading is aangesloten. Want anders kom je er nooit uit.
Lees ook even dit topic:
www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=140...lit=helpt+lek+vinden
Was iemand met hetzelfde probleem.
Grtz,
Roel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.