- Berichten: 13
pinkers met caravan
- denis wauters (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-06-2012 10:58 #114306
door denis wauters (GAST)
pinkers met caravan is gemaakt door denis wauters (GAST)
Hallo,
Een vraag betreffende de pinkers van mijn Amazon '69: als de motor draait, gaan de pinkers normaal; ik heb een "warning"schakelaar en die gaat ook perfect. Als de motor niet draait, of in heel lage toeren stationair draait, gaan de pinkers heel langzaam (lang aan, lang uit); tot daar toe.
Maar nu heb ik een trekhaak gemonteerd, met stekker. Verlichting, rem- en mistlichten werken perfect, maar de pinkers gaan super-snel (eigenlijk gaan ze amper aan en blijven relatief lang uit). En het heeft niets te maken met de verlichting van de caravan, want op m'n andere auto werken ze perfect ...
Heeft dat iets te maken met de zgn pinkdoos? Zijn er vershillende versies van pinkdozen? Heeft iemand een tip?
Bij voorbaat dank.
Denis
Een vraag betreffende de pinkers van mijn Amazon '69: als de motor draait, gaan de pinkers normaal; ik heb een "warning"schakelaar en die gaat ook perfect. Als de motor niet draait, of in heel lage toeren stationair draait, gaan de pinkers heel langzaam (lang aan, lang uit); tot daar toe.
Maar nu heb ik een trekhaak gemonteerd, met stekker. Verlichting, rem- en mistlichten werken perfect, maar de pinkers gaan super-snel (eigenlijk gaan ze amper aan en blijven relatief lang uit). En het heeft niets te maken met de verlichting van de caravan, want op m'n andere auto werken ze perfect ...
Heeft dat iets te maken met de zgn pinkdoos? Zijn er vershillende versies van pinkdozen? Heeft iemand een tip?
Bij voorbaat dank.
Denis
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1286
06-06-2012 11:16 #114307
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic pinkers met caravan
Ha Denis,
Dat heeft inderdaad te maken met de 'pinkdoos' (clignoteur).
De 'ouderwetse' werkt met een simpel bi-metaaltje wat opwarmt door de stroom van de knipperlampjes die er doorheen loopt. Door het opwarmen buigt het bimetaaltje waardoor het contact verbroken wordt. Dan loopt er geen stroom meer (lampjes uit) en het bimetaaltje koelt af tot hij weer contact maakt (lampjes aan) en dit herhaalt zich.
Als de stroom varieert (bijvoorbeeld omdat er extra knipperlichten aangesloten worden: van de caravan) verandert het gedrag van de clignoteur. Door de hogere stroom warmt het bimetaaltje (veel) sneller op en het contact wordt dus eerder verbroken (vandaar dat je knipperlichtjes nu maar zo kort aan zijn). Ook buigt het bimetaaltje verder door, waardoor het langer duurt voor het metaaltje weer afgekoeld is en weer contact maakt (daarom zijn de lampjes relatief lang uit).
Een moderne clignoteur gebruikt geen bimetaal maar elektronica en is niet afhankelijk van de hoeveelheid aangesloten lampjes.
Je kunt de clignoteur vervangen door een moderne (nieuw niet duur, maar ook prima op de sloop te vinden)
Dat heeft inderdaad te maken met de 'pinkdoos' (clignoteur).
De 'ouderwetse' werkt met een simpel bi-metaaltje wat opwarmt door de stroom van de knipperlampjes die er doorheen loopt. Door het opwarmen buigt het bimetaaltje waardoor het contact verbroken wordt. Dan loopt er geen stroom meer (lampjes uit) en het bimetaaltje koelt af tot hij weer contact maakt (lampjes aan) en dit herhaalt zich.
Als de stroom varieert (bijvoorbeeld omdat er extra knipperlichten aangesloten worden: van de caravan) verandert het gedrag van de clignoteur. Door de hogere stroom warmt het bimetaaltje (veel) sneller op en het contact wordt dus eerder verbroken (vandaar dat je knipperlichtjes nu maar zo kort aan zijn). Ook buigt het bimetaaltje verder door, waardoor het langer duurt voor het metaaltje weer afgekoeld is en weer contact maakt (daarom zijn de lampjes relatief lang uit).
Een moderne clignoteur gebruikt geen bimetaal maar elektronica en is niet afhankelijk van de hoeveelheid aangesloten lampjes.
Je kunt de clignoteur vervangen door een moderne (nieuw niet duur, maar ook prima op de sloop te vinden)
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- denis wauters (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 13
07-06-2012 12:30 #114347
door denis wauters (GAST)
Beantwoord door denis wauters (GAST) in topic pinkers met caravan
Dag Erik,
Dank voor de tip!
Ik ben effctief een niewe pinkdoos gaan halen (nieuw 14€), en aangesloten.
De oude thermische pinkdoos was er eentje met twee aansluitingspinnen; nieuwe elektrische pinkdozen hadden ze steeds met drie aansluitingspinnen. Na wat uit te proberen met de twee draden aan te sluiten op 2 van de 3 pinnen is het gelukt, en pinkt alles perfect met de caravan!
... alleen moet ik nog wennen aan het meet elektronisch geluidje van de pinkdoos ipv het wegverend bi-metaaltje
Groeten,
Denis
Dank voor de tip!
Ik ben effctief een niewe pinkdoos gaan halen (nieuw 14€), en aangesloten.
De oude thermische pinkdoos was er eentje met twee aansluitingspinnen; nieuwe elektrische pinkdozen hadden ze steeds met drie aansluitingspinnen. Na wat uit te proberen met de twee draden aan te sluiten op 2 van de 3 pinnen is het gelukt, en pinkt alles perfect met de caravan!
... alleen moet ik nog wennen aan het meet elektronisch geluidje van de pinkdoos ipv het wegverend bi-metaaltje
Groeten,
Denis
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.