Dashbord meters en verlichting lopen op met toerental
- Thijs Haakman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2012 18:37 #114181
door Thijs Haakman
Dashbord meters en verlichting lopen op met toerental is gemaakt door Thijs Haakman
Hallo allemaal,
Sinds een klein jaar rijd ik een 142 uit '72. Moest veel aan gebeuren, is al een (betere) B20 ingegaan in plaats van de B18 die er in zat, veel slijtage delen die vervangen moesten worden. Dit forum heeft me al veel antwoorden gegeven op de uitdagingen die ik tegenkwam, maar nu heb ik toch een vraag waar ik jullie hulp voor wil inroepen.
Gisteravond reed ik naar huis van een avondje kleppenstellen bij een vriend. Op de snelweg reed de 142 lekker soepel, tot opeens de brandstofmeter en de temperatuurmeter volledig naar rechts uitsloegen. Gelukkig was er een afrit in de buurt.
Op de afrit trapte ik de koppeling in, om mogelijke schade te beperken, en zag de meters weer zakken.
Vervolgens stond ik stil, en ben ik gaan kijken of er iets raars was onder de motorkap. Niks te zien, niks te ruiken.
Toen testen, en bleek dat bij opvoeren van het toerental ook de meters omhoog gingen, maar ook de verlichting feller ging branden én de kachelventilator sneller ging draaien.
Op hoop van zegen naar huis gereden, daar goed aangekomen.
Nu ben ik niet echt een held met electronica, en ligt mn multimeter ook nog eens niet thuis, dus heb nog niks kunnen meten.
Wel kan ik vertellen dat er een wisselstroomdynamo met een half jaar oude externe spanningsregelaar op zit.
Iemand een idee wat er gebeurd kan zijn met mn wagen? Waar moet ik beginnen met meten/kijken/checken?
Groeten,
Thijs Haakman
Utrecht
Sinds een klein jaar rijd ik een 142 uit '72. Moest veel aan gebeuren, is al een (betere) B20 ingegaan in plaats van de B18 die er in zat, veel slijtage delen die vervangen moesten worden. Dit forum heeft me al veel antwoorden gegeven op de uitdagingen die ik tegenkwam, maar nu heb ik toch een vraag waar ik jullie hulp voor wil inroepen.
Gisteravond reed ik naar huis van een avondje kleppenstellen bij een vriend. Op de snelweg reed de 142 lekker soepel, tot opeens de brandstofmeter en de temperatuurmeter volledig naar rechts uitsloegen. Gelukkig was er een afrit in de buurt.
Op de afrit trapte ik de koppeling in, om mogelijke schade te beperken, en zag de meters weer zakken.
Vervolgens stond ik stil, en ben ik gaan kijken of er iets raars was onder de motorkap. Niks te zien, niks te ruiken.
Toen testen, en bleek dat bij opvoeren van het toerental ook de meters omhoog gingen, maar ook de verlichting feller ging branden én de kachelventilator sneller ging draaien.
Op hoop van zegen naar huis gereden, daar goed aangekomen.
Nu ben ik niet echt een held met electronica, en ligt mn multimeter ook nog eens niet thuis, dus heb nog niks kunnen meten.
Wel kan ik vertellen dat er een wisselstroomdynamo met een half jaar oude externe spanningsregelaar op zit.
Iemand een idee wat er gebeurd kan zijn met mn wagen? Waar moet ik beginnen met meten/kijken/checken?
Groeten,
Thijs Haakman
Utrecht
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 02114-dummy
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
01-06-2012 19:03 #114183
door 02114-dummy
Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),
Beantwoord door 02114-dummy in topic Dashbord meters en verlichting lopen op met toerental
Zou beginnen met de dynamo(gelijk) of alternator(wissel),
extrerne Spanningsregelaar?
Bij Wisselstroomdynamo, koolborstels als dan niet geintegreerd met regelaar.
Massa draadje lijkt mij niet het geval.
extrerne Spanningsregelaar?
Bij Wisselstroomdynamo, koolborstels als dan niet geintegreerd met regelaar.
Massa draadje lijkt mij niet het geval.
Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-06-2012 19:10 #114358
door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Dashbord meters en verlichting lopen op met toerental
Zet even je spanningsmeter op je accu
Speel met de toeren en kijk wat er gebeurt met het voltage. Als ik het zo lees is er waarschijnliijk "iets" met je spanningsregelaar. Normaal zou je dynamo om en nabij de 14.4 volt moeten leveren.
Speel met de toeren en kijk wat er gebeurt met het voltage. Als ik het zo lees is er waarschijnliijk "iets" met je spanningsregelaar. Normaal zou je dynamo om en nabij de 14.4 volt moeten leveren.
- Thijs Haakman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2012 15:48 #115414
door Thijs Haakman
Beantwoord door Thijs Haakman in topic Dashbord meters en verlichting lopen op met toerental
Een beetje late reactie, maar dank voor de reacties!
Het was de spanningsregelaar. Die "pootjes" waren flink afgesleten, dus maakten bijna geen contact meer.
Met een nieuwe er op doet ie het weer prima!
Het was de spanningsregelaar. Die "pootjes" waren flink afgesleten, dus maakten bijna geen contact meer.
Met een nieuwe er op doet ie het weer prima!