B18 of B18B hoe zie je dat
- Han Beker (GAST)
- Verbannen
-
Hoe zie je of een B18B een B18B is?
Het blok van mijn P1800S uit 1964 zou een B18B moeten zijn. Er zitten in ieder geval wel 2 SU carburateurs op.
Maar wat er bijvoorbeeld weer niet op zit is een ontsteking met vacuümvervroeging.
Het is mij te doen om de onstekingsgegevens want als ik het goed heb verschillen die tussen B18 en B18B.
Ik krijg het blok maar niet regelmatig lopend. Bij de APK zeiden ze dat het kwam door luchtlekkage langs de gasklepas.
Nu zitter er 2 gloednieuwe su carburateurs op en nog loopt ie niet regelmatig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
"Han Beker" schreef:
Op mijn motorblok staat B18 en niet B18B terwijl het een B18B zou moeten zijn.
Hoe zie je of een B18B een B18B is?
Het blok van mijn P1800S uit 1964 zou een B18B moeten zijn. Er zitten in ieder geval wel 2 SU carburateurs op.
Maar wat er bijvoorbeeld weer niet op zit is een ontsteking met vacuümvervroeging.
Het is mij te doen om de onstekingsgegevens want als ik het goed heb verschillen die tussen B18 en B18B.
Ik krijg het blok maar niet regelmatig lopend. Bij de APK zeiden ze dat het kwam door luchtlekkage langs de gasklepas.
Nu zitter er 2 gloednieuwe su carburateurs op en nog loopt ie niet regelmatig.
Er zijn verschillende types B18:
B18A, B18B, B18D
Voor heel veel zaken zijn de motoren gelijk, daarom wordt vaak de letter weggelaten en spreekt men over B18. Aangezien het onderblok van alle types gelijk is, staat daar ook alleen de vermelding 'B18'. De combinatie van carburateurs, nokkenas, dikte van de kop, etc bepaald welk type B18 het precies is.
Zie de documentatie om de onderlinge verschillen te bekijken. Is een aardige puzzel.. O ja, in de loop der jaren kan er al van alles aan de motor gebeurd zijn (andere ontsteking, andere carbs, andere nokkenas, andere koppakking, etc etc) waardoor je een hele lijst aan motorcombinaties kunt verzinnen..
De combinatie B18, dubbele SU, en ontsteking zonder vacuumvervroeging heb ik ook en dat kan ook nog een B18D zijn, geloof ik..
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-