ruitensproeier pompje (universeel)

• 08047-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2012 13:42 #113534 door 08047-dummy
ruitensproeier pompje (universeel) is gemaakt door 08047-dummy
Mijn ruitensproeier pompje universeel model , nieuw gekocht (20 euro)werkt alleen als ik er voor zorg dat het gevuld is met vloeistof. Maar zodra ik de sproeier uit zet loopt de vloeistof terug in het voorraadvat en draait de motor wel als ik 'm weer aan zet, maar pompt niet. Wie kan mij helpen aan een oplossing? Marika.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-05-2012 15:07 #113537 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic ruitensproeier pompje (universeel)
Is de aansluiting van de slangetjes bij de motor goed dicht? Anders loopt het inderdaad weer leeg. Slangetje goed soepel, niet verhard?

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-05-2012 16:50 #113541 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic ruitensproeier pompje (universeel)
Je moet het pomje onder het reservoir plaatsen; dan blijft er altijd vloeistof in staan.

• 02114-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
09-05-2012 19:24 #113547 door 02114-dummy
Beantwoord door 02114-dummy in topic ruitensproeier pompje (universeel)
of een terugslagklepje plaatsen, zit ook in de oude uitvoering van de amazons in de leiding in het tankje, is een slang met een kogeltje.
Let wel op niet ieder kogeltje zal geschikt zijn, is afhankelijk van het aanzuigvermogen van je pompje.
Meest simpele oplossing is inderdaad onder laagste vloeistof niveau zetten, dus onder je tankje.

Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),

• 08047-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2012 22:41 #113554 door 08047-dummy
Beantwoord door 08047-dummy in topic ruitensproeier pompje (universeel)
Mijn dank voor de reacties. De slangen lekken niet. Het pompje is met een beugel en twee schroeven op de dop van het reservoir gemonteerd. Ik zie geen plek waar ik het onder het tankje zou moeten vastmaken. Wat betreft dat kogeltje, waar zou dat moeten zitten? Onder aan de slang die op de bodem komt zit een dun metalen pijpje, zou daar dat kogeltje moeten zitten? Ik zie in het inlaatpijpje van het pompje een wit plastic staafje zitten met een doorsnee dat lijkt op een Y. Ik begrijp niet of dat een functie heeft als terugslag. Ik monteerde een nieuw pompje dus ik denk dat dat toch niet defect zal zijn. Marika

• 08047-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2012 23:00 #113556 door 08047-dummy
Nog eens diep nagedacht, nu denk ik dat ik weet waar dat witte staafje, in de inlaat, voor is. Dat zal dan vermoedelijk zijn om het kogeltje tegen te houden en het dunne pijpje in de slang op de bodem idemdito. Maar het kogeltje ontbreekt. Zou dat inderdaad het probleem zijn? Als dat zo is, hoe kom ik aan een kogeltje van de juiste maat. Marika.

• 02114-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
11-05-2012 17:21 #113586 door 02114-dummy
Beantwoord door 02114-dummy in topic ruitensproeier pompje (universeel)
In het oude systeem met separate tandwielpomp ernaast zit inderdaad een verdikking in de aanzuigleiding in het tankje. Hier zit de terugslagklep, dit kan een kogeltje zijn, maar ook een ander soort klepje. Als dit klepje ontbreekt kan de pomp leeglopen dus niets meerdoen.
Op te lossen door de pomp onder laagste niveau te brengen, vloeistof loopt dan altijd naar de pomp of een terugslagklepje in welke vorm dan ook monteren aan het begin Van de aanzuigedleiding, dus in het tankje, zo voorkom je dat de pomp lucht aanzuigt en niets meer doet.

Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),

• 08047-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2012 19:20 #113603 door 08047-dummy
Bedank Frans, ik had een kogeltje gevonden, maar het sloot niet helemaal af, inderdaad heeft een automaterialen zaak (A-parts) mij een terugslagklepje voor de aanzuig-slang kunnen leveren. Hiermee is het opgelost en meteen een nieuw slangetje genomen. Ben helemaal weer gelukkig. Dank voor alle hulp, Marika.
PS Wie heeft de twee artikels, van mijn hand in het magazine van mei 2012 gelezen? Ik ben 75 jaar en geen 91 zoals daar staat.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD