Side-markers als knipperlicht?

• Arnold de Groot
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Meer
17-04-2012 16:46 #112866 door Arnold de Groot
Side-markers als knipperlicht? is gemaakt door Arnold de Groot
Vraagje over de side-markers (USA verlichting). Kun je en mag je deze als zij knipperlichten gebruiken?
Lijkt mij in Nederland logischer en moderne auto's sterven van de knipperlampjes opzij.
Ik kan mij voorstellen dat het relais aangepast/vervangen moet worden. En wellicht de rode glaasjes achter dan ook door oranje vervangen moeten worden.
Heeft iemand ervaring hiermee?
Mvg
Arnold

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-04-2012 22:46 #112879 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Side-markers als knipperlicht?
volgens mij moeten de rode achter gelijk met je verlichting branden en de oranje voor moeten meeknipperen met je richtingaanwijzers.
ik heb 't bij mijn 145 zo omgebouwd dat de rode sidelights (achter) branden als de verlichting brandt én knipperen als ik de richtingaanwijzers gebruik (ongeacht of de verlichting aan of uit staat). voor de APK steek ik 2 stekkertjes om want volgens mij is dit een afkeurpunt (?).

Groet, Hans

• Arnold de Groot
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-04-2012 13:45 #112938 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Side-markers als knipperlicht?
Hans,

Volgens het electrische schema staan de side-markers op de stads/parkeer verlichting. Ik heb geen ervaring met de RDW en APK op dit gebied maar gevoels matig zou je zeggen dat verlichting meer in een lijn met de Europese richtlijne brengen geen probleem zou mogen zijn. Knipperlichten an de zijkant lijkt mij duidelijker en elke moderne auto heeft deze. Maar wellicht kun je beter geen risico nemen voor de keuring.
Bedankt voor je reactie.
Mvg
Arnold

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-04-2012 22:31 #112950 door 05703-dummy
volgens mij is de kleur doorslaggevend voor de functie: rood continu aan en oranje knipperlichten.
dit is mijn idee, weet er iemand hoe de regeltjes echt zijn?

Groet, Hans

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-04-2012 22:59 #112951 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Side-markers als knipperlicht?
Ik heb die side lights er af gehaald bij de restauratie, vind zxe niet passen bij de coupé, daar en tegen staan ze (naar mijn gevoel) wel mooi op de 1800ES .
Denk dat als ze mee knipperen ze inderdaad oranje moeten zijn.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Arnold de Groot
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-04-2012 07:55 #112954 door Arnold de Groot
Hallo Ed en Hans,
Goede tip van de kleur. Persoonlijk vind ik de coupe ook mooier zonder side-markers. Maar voorlopig hou ik ze erop om de gaten te dichten.
Maar in de toekomst als er gespoten gaat worden is het een idee om ze weg te halen.
Arnold

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-04-2012 10:03 #112958 door 05703-dummy
ik was toch benieuwd hoe dit in de APK-eisen staat vermeld en als ik deze eisen goed interpretteer wordt er onderscheid gemaakt tussen zijmarkeringslichten en richtingaanwijzers.
zijmarkeringslichten branden continue (geschakeld met de verlichting) en zijn oranje (ambergeel);
aan de achterzijde mogen ze ook rood zijn.

richtingaanwijzers aan de voorzijde moeten ook vanaf de zijkant zichtbaar zijn; deze moeten aan de voorzijde oranje of wit zijn en aan de achterzijde oranje of rood.

als je de zijmarkeringslichten laat knipperen dan veranderen ze, denk ik, dus van zijmarkeringslicht naar richtingaanwijzer met de daarbij behorende eisen :?

zie ook onderstaande link:

www.vwgolf-info.nl/apk/pdf/03keuringseisen.pdf

sterkte :roll:

Groet, Hans

• Arnold de Groot
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-04-2012 15:48 #112965 door Arnold de Groot
Hans,
Bedankt voor de tip en de link naar de APK keuringseisen. Altijd handig. Ik sluit de zaak voorlopig aan volgen schema dus als vaste markerings verlichting.
Arnold