P1800 start niet met startmotor

• Auke Baas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2012 19:02 #112286 door Auke Baas
P1800 start niet met startmotor is gemaakt door Auke Baas
Nadat mijn P1800 tijdens de pekel maanden niet gebruikt is (accu wel aan druppellader)
Geeft hij als ik hem wil starten alleen een beetje gebrom. Als je hem aanduwt start hij echter meteen. Aanvankelijk dacht ik dat de accu de winter niet overleefd had maar een andere gaf geen soulaas. Dus dat was het niet. Als hij warm is start hij wel met de startmotor dus de startmotor lijkt het niet te zijn. Ook de massa aansluiting van het motorblok en de bevestiging van de draad van de accu aan de startmotor lijkt in orde. Ik constateerde dat een bij het starten met de startmotor een draad die van de (wisselstroom)dynamo komt erg warm wordt en begint te roken dus daar ben ik gauw mee gestopt. Ik heb echter geen idee waar die dunne draad naartoe gaat omdat hij ingetaped zit bij andere draden. Wie helpt me uit de brand?

Life is too short to drink bad wine

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-04-2012 19:10 #112287 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic P1800 start niet met startmotor
Kijk ff naar de kleur van die draad en zoek hem op in het elektrisch schema. Misschien is de voltage regulator stuk?

In de documentatie staat ook veel informatie onder 'specificaties'. Er zijn namelijk ook aanvullingen van de service manuals uitgebracht, die alle nieuwigheden belichtten. Dus ook de elektrische schema's. Die staan van de E niet onder elektra. Helaas.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-04-2012 19:27 #112290 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic P1800 start niet met startmotor
Gerard, het lijkt mij dat de startstroom niet via de dikke rode kabel vanaf de accu rechtstreeks naar de startmotor gaat, maar dat die over de draad vanaf de dynamo gaat (wrs D+) kun je het proberen met een startkabel, vanaf de accu rechtstreeks op de aansluiting op de startmotor? als je dan een stuurstroompje hebt moet hij gewoon starten.
het lijkt mij dat je ergens een verlies hebt!

en is de massa aansluiting blok-carosserie & carosserie-accu goed, schoon en goed vast?

• Peter Kruiswijk (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
09-04-2012 10:23 #112513 door Peter Kruiswijk (GAST)
Beantwoord door Peter Kruiswijk (GAST) in topic P1800 start niet met startmotor
Hoi Gerard,

Meet de spanning op de kleine stekker aansluiting (komt van het contactslot) tijdens het starten. dit moet dezelfde spanning zijn als op de accupolen. vaak zit hier een storing door een slechte verbinding. dit kan je ook herhalen op de dikke aansluiting op de startmotor, ook meten tijdens het starten, ook deze spanning moet hetzelfde zijn als de accu. een spanningsverlies van 0.5 volt is toelaatbaar.
als deze spanningen goed zijn dan zou ik de startmotor maar nakijken. de pluskabel van de accu zit bij Volvo altijd rechtstreeks op de dikke aansluiting van de startmotor. vandaar gaat er een kabel naar de D+ aansluiting op de dynamo. afhankelijk wat voor type dynamo er op zit is de dunne draad waarschijnlijk de DF aansluiting en die gaat naar de spanningsregelaar. meet ook met de voltmeter tussen de accu minpool en het huis van de startmotor tijdens het starten. deze moet dan ongeveer 0 volt bedragen is deze hoger dan 0.5 volt dan moet je de massa aansluiting tussen de motor/versnellingsbak en de car. nazien.
succes

peter

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD