startmotor

• Coen Vlastuin (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-03-2012 21:16 #111190 door Coen Vlastuin (GAST)
startmotor is gemaakt door Coen Vlastuin (GAST)
eerst even voorstellen.

Al enige tijd heb ik een amazon en ik heb hier veel plezier van. Ook ben ik natuurlijk lid van de vereniging en kom regelmatig kijken op het forum voor tips en trucs. Ik ben allen niet zo'n poster. Dus tot nu geen berichten van mij.
Nu zit ik echter met het probleem dat mijn kleppendeksel flink wat olie gelekt heeft over mijn motorblok. wat ik natuurlijk zo goed als kon weg heb proberen te poetsen met een droge doek. Er is echter ook flink wat olie op mijn startmotor gekomen. die het nu vertikt. Letterlijk allen getik . En na een tikje van de hamer doet die het weer.

Maar nu de vraag heeft iemand dit eerder gehad?
Is er ook een oplossing voor of kan ik beter gelijk een andere halen

Coen

Uit het westen des lands

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Siang Phoa
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-03-2012 21:41 #111192 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic startmotor
zo te oordelen is jouw startmotor aan revisie toe, waarschijnlijk gewoon door leeftijd. Ik denk - maar heb dat niet gecontroleerd - dat er bij de documentatie op deze site inmiddels artikelen staan die beschrijven hoe je dat kunt doen, anders kan ik je scans sturen, als je jouw e-adres per PB aan me geeft.
De garagist van mijn vertrouwen heeft al een hele tijd geleden de originele startmotor van mijn Amazon vervangen voor een exemplaar uit de 200 series, die is compacter, lichter en sterker in vermogen.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

• Coen Vlastuin (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-03-2012 22:06 #111193 door Coen Vlastuin (GAST)
Beantwoord door Coen Vlastuin (GAST) in topic startmotor
Beste,

Het vreemde is dat tot nu toe de startmotor het vlekkeloos heeft gedaan. En het is mijn ervaring ( met mijn bedrijfswagen) dat ze eerst moeilijk gaan doen voordat ze de geest geven. Deze heeft geen van deze symptomen gehad. Van de een op de andere keer een storing.
Wat mijn eerste prioriteit heeft, is de startmotor door mij te repareren of is het hopeloos door de olie. En kan ik beter een andere kopen. eventueel van een 200 serie.
mocht het wel te doen zijn dan zal ik zeker op het forum kijken voor informatie maar zover was ik nog niet gekomen, of even contact met je opnemen. En natuurlijk heb ik thuis een haynes.

• Jan Oudijk
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
02-03-2012 00:11 #111196 door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic startmotor
Beste Coen

Kort geleden mijn startmotor vervangen voor een uit een 240 serie .
Moest wel de bevestigingsogen aanpassen ,namelijk de 240 heeft m12 schroefdraad in de ogen en van de amazon heeft doorlopende gaten zonder schroefdraad.Ik heb ze uitgeboord en de ogen net zo dik gemaakt als van de amazon,dan kan je dezelfde bouten gebruiken.Startmotor van de 240 is bijna 1Kw sterker als van de amazon ,wat er voor zorgt dat de motor met starten behoorlijk snel in het rond gaat.Nadeel is dat de startstroom best wel hoger is ,dus zorg voor goede aansluitingen en een goede accu.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-03-2012 09:15 #111198 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic startmotor
Dag Coen,

Als je startmotor zowat ondergedompeld is geweest in de olie dan geloof ik graag dat hij het niet meer doet; immers olie is een uitstekende isolator.
Wat je kunt doen is de startmotor uitbouwen en uit elkaar halen. Maak alle elektrische contacten goed schoon (koolborstels en collector) maar vergeet ook niet het startrelais inwendig goed schoon te maken (dat is de peperbus die bovenop je startmotor zit).
Als je geluk hebt doet hj het weer; zo niet dan ben je aan een andere startmotor toe.

PS: zorg er voor dat je de oorzaak van je olielkekkage oplost; anders heb je binnen de kortste keren weer hetzelfde probleem.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-03-2012 15:33 #111212 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic startmotor
Overigens, om naar het begin terug te keren, vaak draaien mensen de schroeven van het klepdeksel te strak. Hierdoor bolt het metaal onder de schroef uit, dus in de kurken pakking.
Haal het klepdeksel eraf en leh hem op zijn kop en dan weer vlak, naar binnen , tikken. Nieuwe pakking en er goed opletten dat het kurk goed tussen de klemmetjes ligt, einde probleem.

Startmotor is goed te reviseren, of bij een van de Klassieker winkels te ruilen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Coen Vlastuin (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-03-2012 21:45 #111214 door Coen Vlastuin (GAST)
Beantwoord door Coen Vlastuin (GAST) in topic startmotor
Wel ik heb inmiddels een aluminium kleppendeksel besteld en ontvangen tezamen met een kunststof pakking. want dit is niet de eerste keer dat het kreng lekte. Het lekken werd veroorzaakt doordat de schroeven van het oude kleppendeksel los waren getrild nadat ik er een nieuwe pakking in had gezet. Ja en wel vast gezet, maar niet abnormaal.

Wat betreft het reviseren van de startmotor. mijn vrouw heeft aangegeven dat ze liever niet ziet dat ik met het ding in huis ga lopen klooien. Dus ik ga maar een andere kopen. Ik heb niet originele gezien bij volvo klassiekers die wat sterker zijn dan de originele. ik denk dat ik die maar bestel.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-03-2012 21:45 #111302 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic startmotor
Coen,

Is een bekend fenomeen dat een nieuwe (kurken) pakking zich in het begin even moet zetten.
Een nieuwe kurken pakking dien je behoorlijk stevig aan te draaien en nadat de motor een paar keer warm is geweest moet je hem nogmaals natrekken. De kurken pakking moet zich namelijk een beetje zetten naar de vorm van het kleppendeksel.

Een gebruikte pakking heeft zich al gezet en dan kun je volstaan met "normaal" aandraaien.
Vandaar dat ik ook bijna nooit een klepdekselpakking vervang; eigenlijk alleen maar als hij gescheurd is of keihard is geworden.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD