- Berichten: 53
Stroomverdeler smeren
- Laurens Camfferman
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
23-01-2012 23:40 #110015
door Laurens Camfferman
Stroomverdeler smeren is gemaakt door Laurens Camfferman
Beste allemaal,
Probeer voor de wintermaanden weer wat smeerklusjes te doen. Zo nu ook de stroomverdeler. Komt van een Californische B20B (4969 29) met dubbele Stromberg. Is een Bosch stroomverdeler 0 231 170 086 JFU4. Nou lees ik in alle forumoverzichten en de Haynes dat er een olievuldopje op moet zitten waar ik motorolie in kan knikkeren, maar die van mij heeft deze helemaal niet (zie foto's). Hoef ik deze dan helemaal niet te smeren? Uiteraard heb ik wat vet aan het nokje gesmeerd en een paar drupjes ATF op het viltje onder de rotor.
Verder dan nog een vraag, want ik kom er met google niet uit: Wat voor type is deze stroomverdeler? Eentje met vacuumverlater? Ik heb zelf nog niet aan het slangetje lopen zuigen tijdens draaien...
Laurens
Probeer voor de wintermaanden weer wat smeerklusjes te doen. Zo nu ook de stroomverdeler. Komt van een Californische B20B (4969 29) met dubbele Stromberg. Is een Bosch stroomverdeler 0 231 170 086 JFU4. Nou lees ik in alle forumoverzichten en de Haynes dat er een olievuldopje op moet zitten waar ik motorolie in kan knikkeren, maar die van mij heeft deze helemaal niet (zie foto's). Hoef ik deze dan helemaal niet te smeren? Uiteraard heb ik wat vet aan het nokje gesmeerd en een paar drupjes ATF op het viltje onder de rotor.
Verder dan nog een vraag, want ik kom er met google niet uit: Wat voor type is deze stroomverdeler? Eentje met vacuumverlater? Ik heb zelf nog niet aan het slangetje lopen zuigen tijdens draaien...
Laurens
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1299
24-01-2012 12:56 #110027
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Stroomverdeler smeren
Voor zover mij bekend zijn alleen de stroomverdelers met een gietijzeren huis voorzien van een oliesmeernippel. Deze zit onder aan de as (net niet zichtbaar op jouw foto's)
Stroomverdelers met een aluminium huis hebben deze smeeroptie dacht ik niet.
Dus inderdaad een druppeltje olie op het viltje bovenin en een klein likje vet op de nok van de as.
Op de foto kun je zien dat dit een strromverdeler is met vacuum-verlating.
Stroomverdelers met een aluminium huis hebben deze smeeroptie dacht ik niet.
Dus inderdaad een druppeltje olie op het viltje bovenin en een klein likje vet op de nok van de as.
Op de foto kun je zien dat dit een strromverdeler is met vacuum-verlating.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 464
24-01-2012 20:20 #110043
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Stroomverdeler smeren
Een viltje in olie gedrenkt zorgt voor een gelijkmatige en langdurige smering van de as.
Een vaccuum verlating én -vervroeging heeft 2 aansluitingen op het vaccuumpotje.
Volvo's zijn niet zo kritisch op ontstekingstijdstip hoor.
Als je wil kan je het blikken plaatje aan de zijkant eruit tikken dan kan je rechtstreeks de asjes van de centrifugaalgewichtjes smeren.
Een vaccuum verlating én -vervroeging heeft 2 aansluitingen op het vaccuumpotje.
Volvo's zijn niet zo kritisch op ontstekingstijdstip hoor.
Als je wil kan je het blikken plaatje aan de zijkant eruit tikken dan kan je rechtstreeks de asjes van de centrifugaalgewichtjes smeren.
Amazon Combi '66
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laurens Camfferman
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 53
25-01-2012 21:48 #110095
door Laurens Camfferman
Beantwoord door Laurens Camfferman in topic Stroomverdeler smeren
@ Han:
Volgens mij begrijp ik deze zin niet zo goed. Ik heb namelijk de gehele stroomverdeler gedemonteerd, deze staat op de foto op een kartonnetje op tafel. Er zit onderaan de stroomverdeler een soort asymmetrisch nokje (helaas geen foto) dat precies in een gleufje in de onderliggende as past. De dus achtergebleven as (die weer verder naar beneden loopt en de oliepomp aandrijft) bevindt zich echt in het motorblok. Hier zit geen smeernippel meer, maar dit deel wordt gewoon in de motoroliecirculatie opgenomen.
Mijn voorlopig voorzichtige conclusie: de as in dit type stroomverdeler kan en hoeft niet gesmeerd worden.
...een oliesmeernippel. Deze zit onder aan de as (net niet zichtbaar op jouw foto's)
Volgens mij begrijp ik deze zin niet zo goed. Ik heb namelijk de gehele stroomverdeler gedemonteerd, deze staat op de foto op een kartonnetje op tafel. Er zit onderaan de stroomverdeler een soort asymmetrisch nokje (helaas geen foto) dat precies in een gleufje in de onderliggende as past. De dus achtergebleven as (die weer verder naar beneden loopt en de oliepomp aandrijft) bevindt zich echt in het motorblok. Hier zit geen smeernippel meer, maar dit deel wordt gewoon in de motoroliecirculatie opgenomen.
Mijn voorlopig voorzichtige conclusie: de as in dit type stroomverdeler kan en hoeft niet gesmeerd worden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.