- Berichten: 87
Controlevraag voor vervangen zekeringkast.
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
22-12-2011 15:12 #109044
door Roel Jansen (GAST)
Controlevraag voor vervangen zekeringkast. is gemaakt door Roel Jansen (GAST)
Hallo,
Ik wil in mijn '68 Amazon de zekeringkast vervangen. Aan de ene kant om hem te vernieuwen, maar ook om nieuwe verbruikers via deze zekeringkast te kunnen zekeren. Ik heb het elektrische schema helemaal doorgelopen maar wil mijn plannetje toch even tegen jullie aanhouden om te zien of ik niet iets vreemds of zelfs gevaarlijks doe.
Ik wil dus een zekeringkast plaatsen met meer zekeringen en heb de volgende op het oog:
www.ripcaclassic.com/epages/091202.sf/nl...2/Products/5026B-STK
Het zijn er wel wat veel
, maar dit model heeft twee circuits (plus aansluitingen) waarvan ik een wil gebruiken voor de verbruikers die via het contactslot geschakeld zijn en een voor de verbruikers die die permanent onder stroom staan. Ik wil dan circuit 1 gebruiken om zekering 1, 2 en 3 te vervangen. En circuit 2 om zekering 4 te vervangen.
Zekering 1 en 2 staan pas onder stroom als contactschakelaar aan staat.
Zekering 3 staat pas onder stroom als de lichtschakelaar in een van de twee aan-standen staat en is niet contact geschakeld.
Zekering 4 staat via de plus op het contactslot en aansluiting 30 op de lichtschakelaar permanent onder stroom.
Voor circuit 1 wil ik de draad gebruiken die nu van aansluiting 54 op het contactslot naar zekering 1 (en 2) loopt.
Voor circuit 2 wil ik een nieuwe 6 mm2 plus draad trekken vanaf aansluiting 30 van de startmotor.
Zekering 3 wordt in de nieuwe situatie dus ook contact geschakeld. Hiermee komt dan ook stroom te staan op een deel van de verlichting (parkeerlichten, achterlichten en kentekenplaatverlichting) bij inschakelen van het contact. Een soort eeh... dagrij verlichting!
Er komen twee draden te vervallen:
Die van aansluiting 30 op de lichtschakelaar naar zekering 4 gaat.
Die van aansluiting 58 op de lichtschakelaar naar zekering 3 gaat.
De rest blijft intact.
Ik heb nu de volgende vragen:
1) Het contactslot kan de huidige stroom aan, maar als ik meer verbruikers aansluit, loop ik dan kans dat mijn contactslot doorbrandt?
2) Kan ik de huidige draad van 4 mm2 die van aansluiting 54 op het contactslot naar zekering 1 (en 2) loopt blijven gebruiken of is het verstandig om hiervoor een nieuwe 6 mm2 te nemen.
3) Zie ik nog iets over het hoofd?
Al vast bedankt voor het meedenken!
Grtz,
Roel
Ik wil in mijn '68 Amazon de zekeringkast vervangen. Aan de ene kant om hem te vernieuwen, maar ook om nieuwe verbruikers via deze zekeringkast te kunnen zekeren. Ik heb het elektrische schema helemaal doorgelopen maar wil mijn plannetje toch even tegen jullie aanhouden om te zien of ik niet iets vreemds of zelfs gevaarlijks doe.
Ik wil dus een zekeringkast plaatsen met meer zekeringen en heb de volgende op het oog:
www.ripcaclassic.com/epages/091202.sf/nl...2/Products/5026B-STK
Het zijn er wel wat veel

Zekering 1 en 2 staan pas onder stroom als contactschakelaar aan staat.
Zekering 3 staat pas onder stroom als de lichtschakelaar in een van de twee aan-standen staat en is niet contact geschakeld.
Zekering 4 staat via de plus op het contactslot en aansluiting 30 op de lichtschakelaar permanent onder stroom.
Voor circuit 1 wil ik de draad gebruiken die nu van aansluiting 54 op het contactslot naar zekering 1 (en 2) loopt.
Voor circuit 2 wil ik een nieuwe 6 mm2 plus draad trekken vanaf aansluiting 30 van de startmotor.
Zekering 3 wordt in de nieuwe situatie dus ook contact geschakeld. Hiermee komt dan ook stroom te staan op een deel van de verlichting (parkeerlichten, achterlichten en kentekenplaatverlichting) bij inschakelen van het contact. Een soort eeh... dagrij verlichting!

Er komen twee draden te vervallen:
Die van aansluiting 30 op de lichtschakelaar naar zekering 4 gaat.
Die van aansluiting 58 op de lichtschakelaar naar zekering 3 gaat.
De rest blijft intact.
Ik heb nu de volgende vragen:
1) Het contactslot kan de huidige stroom aan, maar als ik meer verbruikers aansluit, loop ik dan kans dat mijn contactslot doorbrandt?
2) Kan ik de huidige draad van 4 mm2 die van aansluiting 54 op het contactslot naar zekering 1 (en 2) loopt blijven gebruiken of is het verstandig om hiervoor een nieuwe 6 mm2 te nemen.
3) Zie ik nog iets over het hoofd?
Al vast bedankt voor het meedenken!
Grtz,
Roel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
22-12-2011 16:32 #109047
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Controlevraag voor vervangen zekeringkast.
je hebt er duidelijk over nagedacht 
om te beginnen een goed plan.
als je uit wilt breiden is dit de manier.
ik zou zelf het contactslot ontlasten door een relais het werk te laten doen
neem een relais van voldoende capaciteit en schakel de bekrachtigingsspoel in en uit met het contactslot.
als je een relais neemt van 40 a 50 amp kun je uitbreiden wat je wilt. (bijna)
ik zou ook de oude dikke draden (4mm2) vervangen , 6mm2 is wel erg dik maar de oude zijn vaak gecorrodeerd.
om de constante plus af te takken vanaf de startmotor is perfect , deze wordt immers direct gevoed door de accu.
zelf heb ik nu bijna alles relaisgeschakeld , om de oude schakelaars en contactslot te ontlasten en inderdaad het uitbreiden door de jaren heen van accesoires

om te beginnen een goed plan.
als je uit wilt breiden is dit de manier.
ik zou zelf het contactslot ontlasten door een relais het werk te laten doen
neem een relais van voldoende capaciteit en schakel de bekrachtigingsspoel in en uit met het contactslot.
als je een relais neemt van 40 a 50 amp kun je uitbreiden wat je wilt. (bijna)
ik zou ook de oude dikke draden (4mm2) vervangen , 6mm2 is wel erg dik maar de oude zijn vaak gecorrodeerd.
om de constante plus af te takken vanaf de startmotor is perfect , deze wordt immers direct gevoed door de accu.
zelf heb ik nu bijna alles relaisgeschakeld , om de oude schakelaars en contactslot te ontlasten en inderdaad het uitbreiden door de jaren heen van accesoires
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 87
23-12-2011 11:41 #109081
door Roel Jansen (GAST)
Beantwoord door Roel Jansen (GAST) in topic Controlevraag voor vervangen zekeringkast.
Hallo Rene,
Bedankt voor je tip! Ik heb er een relais bij besteld. Ik kan die 4 mm2 draad van het contactslot naar de zekeringkast dan toch wel laten zitten? Die wordt immers alleen nog maar gebruikt om het relais aan te sturen.
En moet ik nog wat met mijn dynamo? Eentje plaatsen met een grotere capaciteit? 30 Ampere lijkt me ook wat aan de krappe kant... Kan ik daar ook nog iets aan meten of het nodig is?
Grtz,
Roel
Bedankt voor je tip! Ik heb er een relais bij besteld. Ik kan die 4 mm2 draad van het contactslot naar de zekeringkast dan toch wel laten zitten? Die wordt immers alleen nog maar gebruikt om het relais aan te sturen.
En moet ik nog wat met mijn dynamo? Eentje plaatsen met een grotere capaciteit? 30 Ampere lijkt me ook wat aan de krappe kant... Kan ik daar ook nog iets aan meten of het nodig is?
Grtz,
Roel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
23-12-2011 16:09 #109096
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Controlevraag voor vervangen zekeringkast.
ja , natuurlijk , als de oude 4mm2 wordt gebruikt om de bekrachtigings-spoel te voeden gaat dat prima 
het gaat er om dat als er grote stromen door oude verharde draden gaan lopen dat het slim is om die maar meteen te vervangen.
nieuwe dynamo , dat ligt eraan,
als er zware versterkers , electrische verwarming , verstralers e.d. tot je accesoires-pakket behoren zou je de 30 amp dynamo
kunnen upgraden tot 50 of meer ampere , i.c.m./ een zwaardere accu als dat nodig is.
een knappe nieuwe dynamo kost ong 200 euro.
zelf heb ik een opel corsa dynamo , past perfect.
zoals ik laatst hier las , eigenlijk passen alle dynamo"s , zolang de oren maar op 6 uur staan , en dat is ook zo.

het gaat er om dat als er grote stromen door oude verharde draden gaan lopen dat het slim is om die maar meteen te vervangen.
nieuwe dynamo , dat ligt eraan,
als er zware versterkers , electrische verwarming , verstralers e.d. tot je accesoires-pakket behoren zou je de 30 amp dynamo
kunnen upgraden tot 50 of meer ampere , i.c.m./ een zwaardere accu als dat nodig is.
een knappe nieuwe dynamo kost ong 200 euro.
zelf heb ik een opel corsa dynamo , past perfect.
zoals ik laatst hier las , eigenlijk passen alle dynamo"s , zolang de oren maar op 6 uur staan , en dat is ook zo.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Kruiswijk (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 44
30-12-2011 09:14 #109228
door Peter Kruiswijk (GAST)
Beantwoord door Peter Kruiswijk (GAST) in topic Controlevraag voor vervangen zekeringkast.
Hallo Roel,
Hoe lager de stroom door schakelaars hoe beter het is, zoals Rene al opmerkte; gebruik relais om grotere stromen te schakelen. plaats de relais zo dicht mogelijk bij de verbruiker en maak goede verbindingen. liever met ongeisoleerde dan met geisoleerde AMP stekkers. gebruik hiervoor een momenttang ( ongveer 22 euro) en monteer krimpkous over de verbinding. gebruik meerdere relais om uitval van diverse groepen in 1 keer te voorkomen. er zijn tabellen om de dikte van de kabel te bepalen. ik moet er wel ergens 1 op mijn computer hebben staan. de meeste storingen in de elektrische systemen hebben als oorzaak slechte verbindingen, dus besteed hier voldoende aandacht aan.
wat betreft het vermogen van de dynamo, gebruik er 1 van 60 a 70 Amp. het voordeel is dat de batterij sneller opgeladen is wat zeker een voordeel is als je weing rijd. wel moet je dan een 6 mm2 kabel gebruiken tussen de B+ aansluiting en de batterij. Zorg dat de accupoolklemmen goed gemonteerd zitten. de relais van Hella zijn zeer goed en gebruik relais met een waarde van max 30 amp. dat is voldoende. om te kijken hoeveel stroom door een groep gaat kan je de zekering demonteren en een amperemeter er tussen te schakelen. let er wel op dat de meeste meters maar 10amp max kunnen hebben!! groet peter p.kruiswijk@xmsnet.nl
Hoe lager de stroom door schakelaars hoe beter het is, zoals Rene al opmerkte; gebruik relais om grotere stromen te schakelen. plaats de relais zo dicht mogelijk bij de verbruiker en maak goede verbindingen. liever met ongeisoleerde dan met geisoleerde AMP stekkers. gebruik hiervoor een momenttang ( ongveer 22 euro) en monteer krimpkous over de verbinding. gebruik meerdere relais om uitval van diverse groepen in 1 keer te voorkomen. er zijn tabellen om de dikte van de kabel te bepalen. ik moet er wel ergens 1 op mijn computer hebben staan. de meeste storingen in de elektrische systemen hebben als oorzaak slechte verbindingen, dus besteed hier voldoende aandacht aan.
wat betreft het vermogen van de dynamo, gebruik er 1 van 60 a 70 Amp. het voordeel is dat de batterij sneller opgeladen is wat zeker een voordeel is als je weing rijd. wel moet je dan een 6 mm2 kabel gebruiken tussen de B+ aansluiting en de batterij. Zorg dat de accupoolklemmen goed gemonteerd zitten. de relais van Hella zijn zeer goed en gebruik relais met een waarde van max 30 amp. dat is voldoende. om te kijken hoeveel stroom door een groep gaat kan je de zekering demonteren en een amperemeter er tussen te schakelen. let er wel op dat de meeste meters maar 10amp max kunnen hebben!! groet peter p.kruiswijk@xmsnet.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 87
09-01-2012 11:04 #109573
door Roel Jansen (GAST)
Beantwoord door Roel Jansen (GAST) in topic Controlevraag voor vervangen zekeringkast.
Hallo Peter,
Bedankt voor de tip(s). Ik zal op zoek gaan naar een nieuwe dynamo. Ik heb inmiddels de zekeringkast en de relais binnen. Veel draad in diverse kleuren en diktes. Ga de originele draden vervangen met de originele kleur en mijn toevoegingen voor nieuwe verbruikers met nieuwe kleuren.
Na een grondige inspectie onder de motorkap vond ik nog een extra zekeringkast. Kast en draden met PUR (!) vastgespoten. Rotspul zeg... Er is behoorlijk aan de bedrading geknutseld. Ik zal even structureel te werk moeten gaan en draad voor draad nalopen waarvoor hij bedoeld is. Heb er ook al een aantal gevonden die vervangen moeten worden.
Wordt een leuk klusje!
Grtz,
Roel
Bedankt voor de tip(s). Ik zal op zoek gaan naar een nieuwe dynamo. Ik heb inmiddels de zekeringkast en de relais binnen. Veel draad in diverse kleuren en diktes. Ga de originele draden vervangen met de originele kleur en mijn toevoegingen voor nieuwe verbruikers met nieuwe kleuren.
Na een grondige inspectie onder de motorkap vond ik nog een extra zekeringkast. Kast en draden met PUR (!) vastgespoten. Rotspul zeg... Er is behoorlijk aan de bedrading geknutseld. Ik zal even structureel te werk moeten gaan en draad voor draad nalopen waarvoor hij bedoeld is. Heb er ook al een aantal gevonden die vervangen moeten worden.
Wordt een leuk klusje!
Grtz,
Roel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 87
16-01-2012 10:41 #109799
door Roel Jansen (GAST)
Beantwoord door Roel Jansen (GAST) in topic Controlevraag voor vervangen zekeringkast.
Hallo,
Ik heb gisteren mijn plannetje uitgevoerd. Even een update voor het geval iemand in de toekomst hetzelfde zou willen doen.
Het viel me vies tegen. De oude bedrading is stug en kwetsbaar. Bij het krimpen van kabelschoenen wil de draad nog wel eens afbreken. Daar komt bij dat de nieuwe zekeringkast nogal groot is en dus op een andere plaats moet komen dan de oude. De bestaande bedrading is dan nog maar net lang genoeg... Maar het is gelukt!
Mijn plannetje in de eerste post is dus uitgebreid met een relais dat via het contactslot wordt geschakeld en voor de zekeringkast heb ik twee nieuwe 6 mm2 draden vanaf de startmotor getrokken. Na alles te hebben aangesloten bleek dat niet alleen de parkeerlampen en de achterlichten via het contactslot werden geschakeld. Ook de dashboardverlichting ging aan en dat had ik niet verwacht. De dashboardverlichting krijgt dus direct spanning van de parkeerlampen en de lichtschakelaar wordt voor de dashboardverlichting alleen gebruikt om deze te kunnen dimmen door aan de knop te draaien. Wist niet eens dat dat kon...
Kwam er achter toen ik de knop wilde losdraaien. Ik heb nu de dashboardverlichting aangesloten op aansluiting 58 van de lichtschakelaar en nu kan ik deze dus weer bedienen. Echter is deze nu niet meer te dimmen. Maar echt fel is het niet te noemen dus zie daar het nut ook niet echt van in.
Ik heb inmiddels wel gemerkt dat mijn ampere lampje niet meer oplicht als ik de ruitenwisser, blower en knipperlicht gebruik. De ruitenwisser beweegt ook een stuk zelfverzekerder. Als je ziet hoe de oude zekeringkast er aan toe was dan is dat ook wel te verklaren.
Iedereen bedankt voor het meedenken! Volgende project is het ontrafelen van de knoop onder het dashboard. Wat daar toch allemaal is gebeurd...
Grtz,
Roel
Ik heb gisteren mijn plannetje uitgevoerd. Even een update voor het geval iemand in de toekomst hetzelfde zou willen doen.
Het viel me vies tegen. De oude bedrading is stug en kwetsbaar. Bij het krimpen van kabelschoenen wil de draad nog wel eens afbreken. Daar komt bij dat de nieuwe zekeringkast nogal groot is en dus op een andere plaats moet komen dan de oude. De bestaande bedrading is dan nog maar net lang genoeg... Maar het is gelukt!
Mijn plannetje in de eerste post is dus uitgebreid met een relais dat via het contactslot wordt geschakeld en voor de zekeringkast heb ik twee nieuwe 6 mm2 draden vanaf de startmotor getrokken. Na alles te hebben aangesloten bleek dat niet alleen de parkeerlampen en de achterlichten via het contactslot werden geschakeld. Ook de dashboardverlichting ging aan en dat had ik niet verwacht. De dashboardverlichting krijgt dus direct spanning van de parkeerlampen en de lichtschakelaar wordt voor de dashboardverlichting alleen gebruikt om deze te kunnen dimmen door aan de knop te draaien. Wist niet eens dat dat kon...

Ik heb inmiddels wel gemerkt dat mijn ampere lampje niet meer oplicht als ik de ruitenwisser, blower en knipperlicht gebruik. De ruitenwisser beweegt ook een stuk zelfverzekerder. Als je ziet hoe de oude zekeringkast er aan toe was dan is dat ook wel te verklaren.
Iedereen bedankt voor het meedenken! Volgende project is het ontrafelen van de knoop onder het dashboard. Wat daar toch allemaal is gebeurd...

Grtz,
Roel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.