- Berichten: 52
onbekent onderdeel
- Marcel van den Berg
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
18-12-2011 15:41 #108954
door Marcel van den Berg
Volvo 121, 1962, B18A, in de onweerstaanbare kleur reebruin. Ondergaat thans een totaalrestauratie........
onbekent onderdeel is gemaakt door Marcel van den Berg
Hallo,
Zit ik weer met m'n al oude dillema; waar hoort de nu komende vraag thuis? Bij de afdeling elektrisch of bij het draadje " wat is dit?"
Het gaat om een cilindervormig ding dat ik onder mijn dashboard vond (amazon '62). Het ding zat geschroeft tussen de cockpit en de draaiende worm uit de versnellingsbak. Ik ontdekte het ding toen mijn snelheidsmeter het op een dag niet meer deed en bleek dat het ding van de cockpit was losgeraakt. Ik heb het ding er toen maar tussen uit gehaald en de worm direct aan de cockpit geschroeft. De snelheidsmeter en kilometerteller werken nu weer goed maar ik blijf met dat ding zitten. Het ding lijkt ooit een funtie te hebben gehad in het elektrische systeem van de auto omdat er twee rode draadjes aan vast zitten. Een rode draad gaat naar de zekeringkast en zit daar op de korte dikke zekering aangesloten. Het tweede rode draadje gaat richting de knop van de ruitenwissers en eindigt daar in een kroonsteentje. Het ding heeft dus geen functie meer en ik heb hem inmiddels helemaal verwijderd. Toch wil ik wel eens weten wat het is en wat het ooit voor functie kan hebben gehad.
Groet, Marcel
Zit ik weer met m'n al oude dillema; waar hoort de nu komende vraag thuis? Bij de afdeling elektrisch of bij het draadje " wat is dit?"
Het gaat om een cilindervormig ding dat ik onder mijn dashboard vond (amazon '62). Het ding zat geschroeft tussen de cockpit en de draaiende worm uit de versnellingsbak. Ik ontdekte het ding toen mijn snelheidsmeter het op een dag niet meer deed en bleek dat het ding van de cockpit was losgeraakt. Ik heb het ding er toen maar tussen uit gehaald en de worm direct aan de cockpit geschroeft. De snelheidsmeter en kilometerteller werken nu weer goed maar ik blijf met dat ding zitten. Het ding lijkt ooit een funtie te hebben gehad in het elektrische systeem van de auto omdat er twee rode draadjes aan vast zitten. Een rode draad gaat naar de zekeringkast en zit daar op de korte dikke zekering aangesloten. Het tweede rode draadje gaat richting de knop van de ruitenwissers en eindigt daar in een kroonsteentje. Het ding heeft dus geen functie meer en ik heb hem inmiddels helemaal verwijderd. Toch wil ik wel eens weten wat het is en wat het ooit voor functie kan hebben gehad.
Groet, Marcel
Volvo 121, 1962, B18A, in de onweerstaanbare kleur reebruin. Ondergaat thans een totaalrestauratie........
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel van den Berg
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 52
18-12-2011 15:42 #108955
door Marcel van den Berg
Volvo 121, 1962, B18A, in de onweerstaanbare kleur reebruin. Ondergaat thans een totaalrestauratie........
Beantwoord door Marcel van den Berg in topic onbekent onderdeel
en onbekend is natuurlijk met een D :oops:
Volvo 121, 1962, B18A, in de onweerstaanbare kleur reebruin. Ondergaat thans een totaalrestauratie........
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1916
19-12-2011 12:38 #108972
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic onbekent onderdeel
Het is in elk geval geen origineel onderdeel.
Mogelijk is het een apparaatje om een electronische tripmaster voor rally gebruik op aan te sluiten.Er zit dan een sensor in die meet hoe snel de kilometertellerkabel draait.
Ik denk ,dat het niets met de ruitenwissers te maken heeft.De draad met kroonsteentje zit toch niet aan de ruitenwisserschakelaar vast? Als dit wel zo is, zou het kunnen, dat de snelheid van de ruitenwissers wordt geregeld door de snelheid van de tellerkabel.De ruitenwissers gaan dan sneller ,wanneer je sneller rijdt.Dit laatste is maar een gok.Ik heb dat nog nooit gezien.
Hopelijk hebben anderen een idee.
Mogelijk is het een apparaatje om een electronische tripmaster voor rally gebruik op aan te sluiten.Er zit dan een sensor in die meet hoe snel de kilometertellerkabel draait.
Ik denk ,dat het niets met de ruitenwissers te maken heeft.De draad met kroonsteentje zit toch niet aan de ruitenwisserschakelaar vast? Als dit wel zo is, zou het kunnen, dat de snelheid van de ruitenwissers wordt geregeld door de snelheid van de tellerkabel.De ruitenwissers gaan dan sneller ,wanneer je sneller rijdt.Dit laatste is maar een gok.Ik heb dat nog nooit gezien.
Hopelijk hebben anderen een idee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19-12-2011 19:11 #108980
door Gerben Polder
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Beantwoord door Gerben Polder in topic onbekent onderdeel
Ik weet niet of dit technisch mogelijk is, maar kan het van een cruise-controll geweest zijn? In dat geval zou de draad in het kroonsteentje aan hebben kunnen geven wat je snelheid was (electrische stroom) en de cruise-controll zou die stabiel (gelijk) hebben kunnen houden.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Kruiswijk (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 44
30-12-2011 10:57 #109235
door Peter Kruiswijk (GAST)
Beantwoord door Peter Kruiswijk (GAST) in topic onbekent onderdeel
hoi,
zelf weet ik van twee toepassingen. de eerste is van een tripmaster en ik heb ze ook ingebouwd om de radio harder geluid te geven als de snelheid toeneemt. Clarion heeft er veel meegewerkt.
groet
peter
zelf weet ik van twee toepassingen. de eerste is van een tripmaster en ik heb ze ook ingebouwd om de radio harder geluid te geven als de snelheid toeneemt. Clarion heeft er veel meegewerkt.
groet
peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel van den Berg
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 52
30-12-2011 20:32 #109244
door Marcel van den Berg
Volvo 121, 1962, B18A, in de onweerstaanbare kleur reebruin. Ondergaat thans een totaalrestauratie........
Beantwoord door Marcel van den Berg in topic onbekent onderdeel
Hahaha, geniaal! Als dat werkelijk de functie is, bouw ik hem direct weer in. Zo iets zoek ik al jaren! Ik zal eens kijken of ik het ding aan een accuschroevendraaier kan koppelen. Dan kan ik meten wat er met de weerstand tussen de twee aansluitklemmen gebeurd als hij gaat draaien.
Volvo 121, 1962, B18A, in de onweerstaanbare kleur reebruin. Ondergaat thans een totaalrestauratie........
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.