- Berichten: 5
Temperatuur meter volvo 164 1972
- Patrick van Hout
- Verbannen
-
Niet zo lang geleden een 164 aangeschaft. Bij de aankoop deed de temperatuur meter het niet.
Nieuwe temperatuur zender erin gezet, geen effect.
Houd ik het stekkertje aan massa , buitenkant zender, dan slaat de meter op het dashboard vol uit.
Sluit ik hem aan dan blijft de meter in de linkerhoek.
Je zou zeggen dat de meter dan goed zou moeten zijn.
Heeft iemand van jullie , suggesties.
groet Herbert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2145
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Patrick van Hout
- Verbannen
-
- Berichten: 5
de temperatuur gever is nieuw uit de doos.
groet Herbert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2145
Als je de draad van de sensor aan massa legt, slaat de meter volledig uit? Of alleen vanaf de meter in de kast? Dan zou mogelijk de draad kapot kunnen / beschadigd zijn.
Zo niet, dan moet de sensor wel defect zijn!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Patrick van Hout
- Verbannen
-
- Berichten: 5
Bedankt voor het meedenken.
Het is een b30, geen injectie.
De temperatuur meter in het dashboard slaat helemaal naar rechts als ik de draad tegen de buitenkant van de gever (massa) houd.Sluit ik hem aan dan blijft de meter in de linker hoek, helemaal geen reactie.
gr Herbert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1286
Kan het zijn dat de temperatuurzender en de meter niet bij elkaar horen?
Ik neem aan dat er verschillende zenders zijn, en verschillende meters. Alleen de juiste combinaties werken. Waarschijnlijk heb je de zender gekocht die bij deze motor hoort, maar weet je wel zeker dat de meter in het dashboard de originele is?
Flauwe vraag, maar voor alle zekerheid: je weet zeker dat het blok warm genoeg wordt, en dat de meter dus uit zou moeten slaan?
Het zou ook een slecht contact kunnen zijn: als bijvoorbeeld de plusdraad naar de meter veel weerstand heeft, geeft de meter een te lage temperatuur aan. Als die weerstand echt hoog is kan het zijn dat de meter altijd 'koud' aangeeft. Aan de andere kant zou ik dan verwachten dat de meter niet 100% uitslaat als je de draad van de zender tegen masse houdt, en dat doet hij wel..
Je kunt de zender controleren door de weerstand te meten: draad naar de meter loskoppelen, en dan tussen aansluitpunt op de zender en massa meten. De weerstand zal varieren tussen 'laag' (tot zo'n 100Ohm) bij hoge temperatuur, en 'hoog' (100-3000Ohm) bij lage temperaturen, afhankelijk van de zender.
Je kunt de meter controleren door een weerstand te plaatsen tussen de aansluitdraad en massa. Als je een variabele weerstand gebruikt kun je precies uitzoeken welke weerstandswaarden de meter verwacht voor welke temperaturen. Als die weerstandswaarden niet overeenkomen met wat de zender laat zien weet je wat er aan de hand is.
0) Check of het blok warm genoeg is
1) Check of de nieuwe zender werkt (weerstand meten of in een andere auto aansluiten)
2) Check of de meter correct werkt (variabele weerstand aansluiten)
3) Check de bedrading van de meter (contacten schoonmaken/opnieuw aansluiten/..)
Succes! Elektronica.. hoe simpeler het circuit hoe complexer de problemen

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2145
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1286
"Boele Braaksma" schreef:
In een pannetje heet water water houden en meten, zou dat ook kunnen?
Zeker. Dan weet je meteen welke weerstand de zender heeft bij exact 100 graden.
Als je dan diezelfde weerstand ook aan je meter aansluit zal die 100 graden aan (moeten) geven.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Patrick van Hout
- Verbannen
-
- Berichten: 5
Ik heb via het electrische schema gevonden dat er een spannings regelaar bij de meters is verborgen.
Daar het systeem 12 volt geeft en de temperatuurgever werkt op 9 volt?
Misschien zit daar het probleem.
groet Herbert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2145
"Patrick Hout" schreef:
Ik ga morgen de zender met de ohm meter controleren.
Ik heb via het electrische schema gevonden dat er een spannings regelaar bij de meters is verborgen.
Daar het systeem 12 volt geeft en de temperatuurgever werkt op 9 volt?
Misschien zit daar het probleem.
groet Herbert
Dat lijkt me niet, dan zou de benzinemeter ook niet goed werken, evenals andere meters!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.