mistlicht achter

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-11-2011 18:12 #107899 door Niek de Boer
mistlicht achter is gemaakt door Niek de Boer
Nu een tijd aanbreekt, waarin we mist kunnen verwachten leek het me nuttig een idee ,dat ik een paar jaar geleden kreeg en uitvoerde, op het forum te plaatsen.

Een mistachterlicht is natuurlijk erg veilig,maar ik vind het niet mooi om zon lamp achterop mijn amazons te zetten.Ik heb er over nagedacht of dat niet anders kon.Eerst heb ik geexperimenteerd met een extra fitting in de linker rem-achterlicht reflector. van de amazon.Dat liep eigenlijk op niets uit.Te weinig ruimte.

Toen bedacht ik dat het ook mogelijk moest zijn uitsluitend het linkerremlicht te laten branden en daarbij de beide achterlichten.

Ik heb het zo gedaan: Ik monteerde een schakelaar met lampje met een aparte draad naar de linkerachterlichtunit.

Ik sloot de draad aan op de draad die naar het linkerremlicht gaat.Wanneer je nu de schakelaar aan zet gaat natuurlijk ook het rechterremlicht branden.

Dat is niet de bedoeling ,dus heb ik een diode (kost een paar kwartjes) in de draad van het linkerremlicht gezet tussen de plaats, waar de draad vastzit die van de mistachterlichtschakelaar komt en verdeelblokje waarvandaan de draad naar het rechterremlicht loopt.

De diode zorgt er voor dat de stroom niet naar het verdeelblokje loopt en dus niet naar het rechterremlicht.Hierdoor brandt dus uitsluitend het linkerremlicht als je de schakelaar aanzet.Je zet dan ook je dimlicht aan en dan branden ook de achterlichten.

Wanneer je remt branden dan gewoon de beide remlichten.Wanneer je je rempedaal los laat brandt weer alleen het mistlicht en natuurlijk je achterlichten.

Een mistachterlicht heeft normaal een 21 w lampje en het remlicht ook.Dus het effect is prima.

Ik heb me ook afgevraagd of dit wel is toegestaan volgens de verkeerswetgeving en de apk eisen.Ik heb na lang zoeken ontdekt dat het in feite niet is toegestaan,omdat het volgens de regels zo is,dat het mistachterlicht niet in dezelfde reflector mag zitten waar ook het remlicht en /of het achterlicht zitten.Bij de apk maak ik dus het stekkertje los van de schakelaar om de apk keurmeester niet in de problemen te brengen wanneer het mistachterlicht bij een eventuele steekproef zou worden ontdekt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-11-2011 21:17 #107910 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic mistlicht achter
Zolang je idd het voor de apk los haalt en niets zegt dan zullen ze het ook niet ontdekken. Maar is het met led verlichting in de reflector niet op te lossen. Tegenwoordige led's hebben een heleboel opbrengst en ze zijn er in het klein wellicht kan het toch best wel.

• Vincent Kroese (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-11-2011 22:50 #107918 door Vincent Kroese (GAST)
Beantwoord door Vincent Kroese (GAST) in topic mistlicht achter
Klinkt goed! Leuke oplossing waarbij alles mooi origineel blijft qua uiterlijk.

Enige waar ik me zelf altijd groen en geel aan erger is dat mensen om de haverklap hun mistlicht aanzetten terwijl het formeel gezien verboden is zo'n lamp aan te hebben bij meer dan 50 meter zicht... Vreemd genoeg zie ik vervolgens overal brandende mistlampen als het wat mistig is terwijl ik toch echt, ook met mijn oldtimerverlichting, nog honderden meters zicht heb...

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-11-2011 23:35 #107921 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic mistlicht achter
Tja, Niek als je (wat god verhoede) toch in een kettingbotsing verzeild raakt, ben ik bang dat je een probleem hebt als dit wordt ontdekt. Derhalve zou ik dit niet doen, de verzekaraar zal het maar al te graag aangrijpen om je aansprakelijk te stellen én je kunt een boete van Justitie verwachten.

Bovendien vind ik zo'n mooie ronde Hella wel mooi, achter op een Amazon.....o ja, ik zoek er nog een met mooi chroom, iemand nog iets liggen....of Niek mag ik zou woude kopen (ha ha)

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Vincent Kroese (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-11-2011 08:43 #107925 door Vincent Kroese (GAST)
Beantwoord door Vincent Kroese (GAST) in topic mistlicht achter

"Ed van der Zee" schreef:
Tja, Niek als je (wat god verhoede) toch in een kettingbotsing verzeild raakt, ben ik bang dat je een probleem hebt als dit wordt ontdekt. Derhalve zou ik dit niet doen, de verzekaraar zal het maar al te graag aangrijpen om je aansprakelijk te stellen én je kunt een boete van Justitie verwachten.

Bovendien vind ik zo'n mooie ronde Hella wel mooi, achter op een Amazon.....o ja, ik zoek er nog een met mooi chroom, iemand nog iets liggen....of Niek mag ik zou woude kopen (ha ha)

Ed, ik heb nog een mooie ronde liggen met chroom, nadeel is alleen dat het steuntje waarmee je hem op de bumper monteert mist, heb je interesse? Mail anders even naar vincentkroese apestaartje yahoo punt com , dan stuur ik je een paar foto's en prijs.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-11-2011 10:56 #107928 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic mistlicht achter
Ja Ed ,ik heb daar ook wel over nagedacht,maar ik hoef geen mistachterlicht op een oldtimer te hebben en mijn remlichten werken allebei als ik rem.Ik zal er nog eens over nadenken.

• Sieds Hiddema
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
16-11-2011 12:11 #107929 door Sieds Hiddema
Beantwoord door Sieds Hiddema in topic mistlicht achter
Amerikaanse motoren hebben knipperlichten die continu branden tijdens het rijden.
Schakel je de richtingaanwijzer in dan gaan ze knipperen en dit is volgens mij toegestaan in Nedeland want zo rijden er heel veel motoren rond en dit systeem hebben mijn Honda's CX650C ook.

M.a.w. is het niet handiger je linker richtingaanwijzer (21W) te laten branden als mistlamp.
En sla je links af, dan moet hij knipperen.
Zo blijven je remlichten beide in tact wat toch veiliger is.
Heb geen idee hoe je dit dan weer aansluit en voor de APK heb je geen mistlamp.

Met 40 jaar rijervaaring moet ik tot de conclusie komen dat zelden een mistachterlicht gebruikt kan worden.
50 Meter zicht komt niet vaak voor en het is nog veel hinderlijker als iemand voor je rijd met een mistachterlicht aan, dan zie je nog minder want er staat letterlijk een rode schijnwerper op je gericht.
Dus a.u.b. mistachterlicht uit als iemand achter je rijdt.

- DE VIKING - LEAVER DEA AS SLAEF - VOLVO PV 544 SPORT 1965 + BSA

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-11-2011 13:28 #107931 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic mistlicht achter

"R Minnebo" schreef:
Zolang je idd het voor de apk los haalt en niets zegt dan zullen ze het ook niet ontdekken. Maar is het met led verlichting in de reflector niet op te lossen. Tegenwoordige led's hebben een heleboel opbrengst en ze zijn er in het klein wellicht kan het toch best wel.

Deze ga ik onthouden! De rechterreflector moet er toch al aan geloven om de LPG vuldop te verbergen, de linkerreflector kan dan op dezelfde manier verbouwd worden door er een mistlicht achter te monteren. Volgens mij is er in de reflector met een beetje geknutsel ook wel ruimte om er een normale fitting voor een 21W gloeilampje in te zetten.

Het knipperlicht gebruiken als mistlicht lijkt me geen goed idee, ALS er een mistlicht aanwezig is moet deze rood zijn.
Verder: als je 1 mistlicht achter hebt, moet deze aan de linkerkant zitten.
En ook niet vergeten: als je een mistlicht hebt, moet er op het dashboard een indicatielampje branden als het mistlicht aan staat.

Hmm.. een andere APK eis is dat er minstens 2 niet-driehoekige retroreflectoren aan de achterkant van de auto zitten.. Als ik er dus 1 gebruik als mistlamp, blijft er nog maar 1 reflector over.. of mag die gedeeld worden met het mistlicht?

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-11-2011 16:02 #107936 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic mistlicht achter

"Erik Ciesluk" schreef:
minstens 2 niet-driehoekige retroreflectoren aan de achterkant

Reflecteren je achterlichten niet?

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-11-2011 16:49 #107938 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic mistlicht achter

"Rob Spoon" schreef:

"Erik Ciesluk" schreef:
minstens 2 niet-driehoekige retroreflectoren aan de achterkant

Reflecteren je achterlichten niet?

Jawel, maar niet op de APK-keurmeester-manier. Een reflector is iets anders dan een achterlicht. Er zijn veel verhalen van mensen die hun standaard achterlampunits vervangen door andere units (lexus-stijl bijvoorbeeld) en vervolgens niet door de APK komen omdat er op die nieuwe units geen reflector zit.. Oplossing is dan om reflector-stickers op de bumper te plakken bijvoorbeeld (wat de auto niet bepaald mooier maakt)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD