lichtschakelaar Amazon
- Gert Vegter
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-11-2011 11:17 #107412
door Gert Vegter
lichtschakelaar Amazon is gemaakt door Gert Vegter
Gisterochtend in alle vroegte in het donker op weg naar mijn werk zoals gebruikelijk met de Amazon (B18). Na 5 minuten uitval van alle verlichting. Dus rechtsomkeert en met één clignoteur aan om toch nog voor enige zichtbaarheid te zorgen weer naar huis. De zekeringen als eerste gecontroleerd, maar daar bleek niets mis mee. Een defecte lichtschakelaar was de oorzaak. Helaas zijn er geen nieuwe exemplaren verkrijgbaar en ik heb uiteraard weinig animo om een gebruikt exemplaar te monteren. Is er een lichtschakelaar van een ander type Volvo dat bruikbaar is en wel nieuw verkrijgbaar? Ik neem aan dat ik niet de eerste ben die dit is overkomen...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01-11-2011 13:00 #107416
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic lichtschakelaar Amazon
Ik heb de lichtschakeling in mijn 145 contactgeschakeld en via een relais gehad, maar dat (moderne) relais fikte na enkele maanden uit. Het moet dus een flink ruim bemeten relais zijn. Probleem was alleen dat ook de alarmlichten op diezelfde groep zit. Meer aanpassen is dan dus nodig.
Probleem is, dat de hele stroom door de schakelaar gejaagd wordt. En dat wordt dus warm. En gaat op den duur stuk.
Probleem is, dat de hele stroom door de schakelaar gejaagd wordt. En dat wordt dus warm. En gaat op den duur stuk.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-11-2011 16:14 #107422
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic lichtschakelaar Amazon
Laat de FEHAC het maar niet lezen : s morgens vroeg met de amazon op weg naar je werk. Dat krijg je nou van dat oneigenlijk gebruik zullen ze denken.
Het valt me op, dat bij deze schakelaars problemen ontstaan ,wanneer de stekkertjes niet goed klemmen.De boel kan dan behoorlijk heet worden.Met name gaat het dan om de aansluiting op 30( een dubbele zwarte draad) waar altijd spanning op staat en de aansluiting op 56 (gele draad) die naar de voetschakelaar gaat en waar spanning op staat wanneer de schakelaar in tweede stand staat ( groot of dimlicht).Meestal zie je daar schroeiplekken.De bedieningsknop kan ook warm worden.Dus maak de stekkertjes goed vast op de schakelaar!
Het valt me op, dat bij deze schakelaars problemen ontstaan ,wanneer de stekkertjes niet goed klemmen.De boel kan dan behoorlijk heet worden.Met name gaat het dan om de aansluiting op 30( een dubbele zwarte draad) waar altijd spanning op staat en de aansluiting op 56 (gele draad) die naar de voetschakelaar gaat en waar spanning op staat wanneer de schakelaar in tweede stand staat ( groot of dimlicht).Meestal zie je daar schroeiplekken.De bedieningsknop kan ook warm worden.Dus maak de stekkertjes goed vast op de schakelaar!
03-11-2011 13:01 #107504
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic lichtschakelaar Amazon
Even afgezien van het probleem heb ik een vraag over de aansluitingen.
Wat betreft de dubbele zwarte draad op aansluiting 30: hiervan komt er één van een zekering en de ander komt van het contactslot. De werking van de lichtschakelaar is echter buiten het contactslot om, want je kunt altijd de verlichting aanzetten, ook als het contact uit staat. Waarom dan toch die verbinding met het contactslot? Het moet wel een functie hebben, want als je die verbinding los haalt, werkt de lichtschakelaar niet meer. Wat zie ik over het hoofd...?
Wat betreft de dubbele zwarte draad op aansluiting 30: hiervan komt er één van een zekering en de ander komt van het contactslot. De werking van de lichtschakelaar is echter buiten het contactslot om, want je kunt altijd de verlichting aanzetten, ook als het contact uit staat. Waarom dan toch die verbinding met het contactslot? Het moet wel een functie hebben, want als je die verbinding los haalt, werkt de lichtschakelaar niet meer. Wat zie ik over het hoofd...?
- Rob Funcke
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
03-11-2011 15:59 #107515
door Rob Funcke
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
Beantwoord door Rob Funcke in topic lichtschakelaar Amazon
De draden aan de lichtschakelaar.
De dikke zwarte draad komt van het contactslot maar wordt direct doorgelust via de startmotor naar de accu.
Dus het contactslot heeft geen functie.
Het is dus een constante stroomdraad zonder zekering direct van de accu.
De gele draad gaat via de voetschakelaar voor gedimd en grootlicht ook zonder zekering.
De witte draad gaat via een zekering naar de stads en achterlichten.
De andere dunne zwarte draad gaat via een zekering naar het relais voor groot licht via de stuurhandel en voeding voor de binnenverlichting.
Ter info deze informatie komt van de CD rom waar alle elektrische schema,s op staan.
Sluit mij verder aan bij Nico de AMP klemmen eventueel vervangen en zorgen dat alle verbindingen schoon zijn en goed aanknijpen. bb
De dikke zwarte draad komt van het contactslot maar wordt direct doorgelust via de startmotor naar de accu.
Dus het contactslot heeft geen functie.
Het is dus een constante stroomdraad zonder zekering direct van de accu.
De gele draad gaat via de voetschakelaar voor gedimd en grootlicht ook zonder zekering.
De witte draad gaat via een zekering naar de stads en achterlichten.
De andere dunne zwarte draad gaat via een zekering naar het relais voor groot licht via de stuurhandel en voeding voor de binnenverlichting.
Ter info deze informatie komt van de CD rom waar alle elektrische schema,s op staan.
Sluit mij verder aan bij Nico de AMP klemmen eventueel vervangen en zorgen dat alle verbindingen schoon zijn en goed aanknijpen. bb
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.