Accu probleem?

• R. Koning (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-09-2011 10:13 #106206 door R. Koning (GAST)
Accu probleem? is gemaakt door R. Koning (GAST)
Onze Volvo 144, bouwjaar 1973, heeft het probleem dat na enige tijd stil staan hij niet meer wil starten. De lichten, dashboardverlichting etc. werken dan ook niet.
Dan laad ik de accu weer op dan is starten geen probleem, maar na een poosje stil staan dan heb ik hetzelfde probleem weer. Kan er ergens stroom weg lekken en zo ja hoe meet ik dit?
De accu is van juli 2010 en is ook doorgemeten en lijkt volgens de geleerden goed te zijn.
Omdat we de auto aan het opknappen zijn maken we korte ritjes van hoog uit 10 kilometer en dan gaat hij weer de garage in.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-09-2011 10:18 #106209 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Accu probleem?

" Koning2" schreef:
Onze Volvo 144, bouwjaar 1973, heeft het probleem dat na enige tijd stil staan hij niet meer wil starten. De lichten, dashboardverlichting etc. werken dan ook niet.
Dan laad ik de accu weer op dan is starten geen probleem, maar na een poosje stil staan dan heb ik hetzelfde probleem weer. Kan er ergens stroom weg lekken en zo ja hoe meet ik dit?
De accu is van juli 2010 en is ook doorgemeten en lijkt volgens de geleerden goed te zijn.
Omdat we de auto aan het opknappen zijn maken we korte ritjes van hoog uit 10 kilometer en dan gaat hij weer de garage in.

Ben geen electronica goeroe, maar persoonlijk zou ik met behulp van een ampere meter eens meten over de zekeringen. Je komt dan te weten over welke zekeringen stroom verbruikt wordt. Zo kom je er waarschijnlijk achter dat je klokje stroom gebruikt of bijvoorbeeld een radio.

Je noemt enige tijd, is dat een tweetal weken, of eerder een tweetal maanden?

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-09-2011 10:37 #106210 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Accu probleem?
Als zelfs de interieurverlichting niet meer aan gaat is de accu wel echt leeg, als de accu oud/versleten/slecht zou zijn, zou de verlichting toch minstens zwak moeten branden. Dus het klinkt alsof de accu zeker wel leeggetrokken wordt.

Korte ritjes maken helpt niet mee, maar dan zou de auto na 3 weken net zo slecht starten als na 1 dag, en dat is niet het geval. Het is sowieso beter om korte ritjes te maken dan alleen maar te starten.. (lange ritten zijn voor de accu het best, dan is er genoeg tijd om 'm weer volledig op te laden)

Testen of er ergens stroom loopt:
Methode 1) Terwijl de auto uit staat (sleutel uit contact), de pluspool losmaken en vervolgens de plusdraad tegen de pluspool tikken. Als je vonkjes ziet bij de contacten, loopt er ergens stroom. (Als je in dit geval ergens iets hoort tikken weet je ook direct wat de boosdoener is)

Methode 2) Pluspool losmaken, en dan tussen de accupluspool en de pluskabel een 12V lampje in serie aansluiten. Gaat het lampje aan, dan loopt er ergens stroom.

Methode 3) Een multimeter in stroom-meet-stand zetten en in serie met de accu plaatsen, en meten of er stroom loopt. Alles boven de 0.0 Ampere is niet goed. (met een ampere meter over de zekeringen meten, zoals Boele noemt, kan ook: maar vergeet dan niet eerst de zekering eruit te halen en de meter in plaats van de zekering te plaatsen, anders meet je niks)

Methode 4) Pluspool losmaken, auto 3 weken laten staan, pluspool weer aansluiten en kijken of hij nu wel wil starten..

(overal waar 'pluspool' staat, mag ook 'minpool' staan, als je maar consequent bent)

Oh ja, gokje, de auto is voorzien van een LPG installatie?

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• R. Koning (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-09-2011 10:47 #106211 door R. Koning (GAST)
Beantwoord door R. Koning (GAST) in topic Accu probleem?
De auto heeft inderdaad een lpg-installatie en het probleem doet zich sinds een maand of drie voor.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-09-2011 11:07 #106212 door Erik Ciesluk
In dat geval is de kans groot dat de benzineafsluiter constant onder spanning staat (en dus de accu leeg trekt).

Kan het zijn dat de auto de laatste 3 maanden steeds in de LPG-stand is weggezet, en daarvoor steeds in benzinestand stond? (of andersom)

Succes met het opsporen van de boosdoener!

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• R. Koning (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-09-2011 11:37 #106213 door R. Koning (GAST)
Beantwoord door R. Koning (GAST) in topic Accu probleem?
Ja dat klopt, helaas ben ik niet enorm technisch, maar waar vind ik de benzine afsluiter en als dit het probleem is hoe los ik dit dan op?
Iedereen alvast bedankt voor het meedenken!

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-09-2011 13:09 #106218 door Erik Ciesluk
Het probleem is niet de benzineafsluiter zelf, maar dat de benzineafsluiter altijd spanning krijgt, zelfs zonder sleutel in 't contact. Voor technische informatie: zoek even op 'diodesetup' op dit forum.

De benzineafsluiter is te vinden in de brandstofleiding, in het stukje tussen de brandstofpomp en de carburateur. Bij mij is het een 'tonnetje' van zo'n 5x5x5 cm. Als hier inderdaad altijd spanning op staat zul je hier een tik horen op het moment dat je de accupool aansluit, en weer een tik als je de accupool weer los maakt.

Een tijdelijke 'oplossing' is om na het uitschakelen van de motor, de gas/benzine schakelaar in de neutraalstand te zetten. Dan wordt de benzineafsluiter niet meer gevoed en loopt de accu niet meer leeg.

Andere tijdelijke oplossing: 1 van de accupolen losmaken als de auto langer stil staat.

De enige juiste oplossing is om ervoor te zorgen dat de afsluiter alleen spanning krijgt tijdens contact en tijdens starten. Ik weet niet of een 144 hiervoor op het contactslot een aansluiting heeft, of dat je twee diodes nodig hebt.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD