- Berichten: 10
Accu probleem?
- R. Koning (GAST)
- Verbannen
-
Dan laad ik de accu weer op dan is starten geen probleem, maar na een poosje stil staan dan heb ik hetzelfde probleem weer. Kan er ergens stroom weg lekken en zo ja hoe meet ik dit?
De accu is van juli 2010 en is ook doorgemeten en lijkt volgens de geleerden goed te zijn.
Omdat we de auto aan het opknappen zijn maken we korte ritjes van hoog uit 10 kilometer en dan gaat hij weer de garage in.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2145
" Koning2" schreef:
Onze Volvo 144, bouwjaar 1973, heeft het probleem dat na enige tijd stil staan hij niet meer wil starten. De lichten, dashboardverlichting etc. werken dan ook niet.
Dan laad ik de accu weer op dan is starten geen probleem, maar na een poosje stil staan dan heb ik hetzelfde probleem weer. Kan er ergens stroom weg lekken en zo ja hoe meet ik dit?
De accu is van juli 2010 en is ook doorgemeten en lijkt volgens de geleerden goed te zijn.
Omdat we de auto aan het opknappen zijn maken we korte ritjes van hoog uit 10 kilometer en dan gaat hij weer de garage in.
Ben geen electronica goeroe, maar persoonlijk zou ik met behulp van een ampere meter eens meten over de zekeringen. Je komt dan te weten over welke zekeringen stroom verbruikt wordt. Zo kom je er waarschijnlijk achter dat je klokje stroom gebruikt of bijvoorbeeld een radio.
Je noemt enige tijd, is dat een tweetal weken, of eerder een tweetal maanden?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1286
Korte ritjes maken helpt niet mee, maar dan zou de auto na 3 weken net zo slecht starten als na 1 dag, en dat is niet het geval. Het is sowieso beter om korte ritjes te maken dan alleen maar te starten.. (lange ritten zijn voor de accu het best, dan is er genoeg tijd om 'm weer volledig op te laden)
Testen of er ergens stroom loopt:
Methode 1) Terwijl de auto uit staat (sleutel uit contact), de pluspool losmaken en vervolgens de plusdraad tegen de pluspool tikken. Als je vonkjes ziet bij de contacten, loopt er ergens stroom. (Als je in dit geval ergens iets hoort tikken weet je ook direct wat de boosdoener is)
Methode 2) Pluspool losmaken, en dan tussen de accupluspool en de pluskabel een 12V lampje in serie aansluiten. Gaat het lampje aan, dan loopt er ergens stroom.
Methode 3) Een multimeter in stroom-meet-stand zetten en in serie met de accu plaatsen, en meten of er stroom loopt. Alles boven de 0.0 Ampere is niet goed. (met een ampere meter over de zekeringen meten, zoals Boele noemt, kan ook: maar vergeet dan niet eerst de zekering eruit te halen en de meter in plaats van de zekering te plaatsen, anders meet je niks)
Methode 4) Pluspool losmaken, auto 3 weken laten staan, pluspool weer aansluiten en kijken of hij nu wel wil starten..
(overal waar 'pluspool' staat, mag ook 'minpool' staan, als je maar consequent bent)
Oh ja, gokje, de auto is voorzien van een LPG installatie?
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- R. Koning (GAST)
- Verbannen
-
- Berichten: 10
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1286
Kan het zijn dat de auto de laatste 3 maanden steeds in de LPG-stand is weggezet, en daarvoor steeds in benzinestand stond? (of andersom)
Succes met het opsporen van de boosdoener!
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- R. Koning (GAST)
- Verbannen
-
- Berichten: 10
Iedereen alvast bedankt voor het meedenken!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1286
De benzineafsluiter is te vinden in de brandstofleiding, in het stukje tussen de brandstofpomp en de carburateur. Bij mij is het een 'tonnetje' van zo'n 5x5x5 cm. Als hier inderdaad altijd spanning op staat zul je hier een tik horen op het moment dat je de accupool aansluit, en weer een tik als je de accupool weer los maakt.
Een tijdelijke 'oplossing' is om na het uitschakelen van de motor, de gas/benzine schakelaar in de neutraalstand te zetten. Dan wordt de benzineafsluiter niet meer gevoed en loopt de accu niet meer leeg.
Andere tijdelijke oplossing: 1 van de accupolen losmaken als de auto langer stil staat.
De enige juiste oplossing is om ervoor te zorgen dat de afsluiter alleen spanning krijgt tijdens contact en tijdens starten. Ik weet niet of een 144 hiervoor op het contactslot een aansluiting heeft, of dat je twee diodes nodig hebt.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.