Wat voor bobine
- Bart Dirven
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
20-09-2011 14:09 #106158
door Bart Dirven
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Wat voor bobine is gemaakt door Bart Dirven
Mijn Amazon is sinds enige tijd uitgerust met een 123-ignition. Dat werkt op zich prima, alleen zit de oude bobine met pantserkabel er nog in. Uit wat ik zoal lees leidt ik af dat dat een risico is ivm de weerstand van de bobine en evt doorbranden van de 123. Nus is de afdekking/deksel van mijn bobine aan de bovenkant ook nog gescheurd. Tijd dus voor een nieuwe. Graag advies over welke bobine ik moet kopen, en waar die verkrijgbaar is.
Orginaliteit is niet het meeest belangrijke, maar dan moet ik wel iets verzinnen om de boel netjes in te bouwen. Graag daarover ook tips.
Groeten Bart
Orginaliteit is niet het meeest belangrijke, maar dan moet ik wel iets verzinnen om de boel netjes in te bouwen. Graag daarover ook tips.
Groeten Bart
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
20-09-2011 17:37 #106160
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Wat voor bobine
Bart,
De weerstand van de originele Volvo bobine is dermate hoog dat je de 123ignition daarmee nooit zult opblazen.
De enigste eis die 123 in de gebruiksaanwijzing stelt is dat de primaire weerstand van de bobine mininmaal 1 Ohm moet zijn. Je moet daarom dus uitkijken met zogenaamde super-bobines.
Een klein scheurtje bovenin in de bobine hoeft nog niet direct te betekenen dat de bobine defect is; rjdt zelf al meer als twintig jaar rond met een scheurtje in de bobine; pas als de olie eruit komt is het definitief einde oefening.
Een goede bobine is de zogenaamde "blauwe Bosch" bobine; je zult alleen wat moeten verzinnen op het contactslot. Bijvoorbeeld panserkabel doorzagen en de "plusdraad" eruit vissen om je bobine te voeden.
Bobine direct voeden vanaf het zekeringenkastje werkt niet omdat daar de spanning wegvalt tijden het starten. Omschakelen met relais is niet aan te bevelen omdat deze op den duur zal inbranden.
Alternatief is een ander contacslot monteren (Fiat 500).
Han
De weerstand van de originele Volvo bobine is dermate hoog dat je de 123ignition daarmee nooit zult opblazen.
De enigste eis die 123 in de gebruiksaanwijzing stelt is dat de primaire weerstand van de bobine mininmaal 1 Ohm moet zijn. Je moet daarom dus uitkijken met zogenaamde super-bobines.
Een klein scheurtje bovenin in de bobine hoeft nog niet direct te betekenen dat de bobine defect is; rjdt zelf al meer als twintig jaar rond met een scheurtje in de bobine; pas als de olie eruit komt is het definitief einde oefening.
Een goede bobine is de zogenaamde "blauwe Bosch" bobine; je zult alleen wat moeten verzinnen op het contactslot. Bijvoorbeeld panserkabel doorzagen en de "plusdraad" eruit vissen om je bobine te voeden.
Bobine direct voeden vanaf het zekeringenkastje werkt niet omdat daar de spanning wegvalt tijden het starten. Omschakelen met relais is niet aan te bevelen omdat deze op den duur zal inbranden.
Alternatief is een ander contacslot monteren (Fiat 500).
Han
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.