HULP AUB !!
- p
-
- Premium lid
-
WEBSITE: www.oostroclassics.webs.com
MAIL : volvo-info@telenet.be
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
vreemd dat er geen zekering stukgaat , dat de bedrading smelt betekent dat er een te zware zekering gemonteerd is.
de zekering moet stukgaan voordat de bedrading smelt (brandbeveiliging).
ik zou de 2 stekkers bij het front naar de koplampen losmaken en dan kijken wat er gebeurd met licht aan.
ik denk dat de kortsluiting zit links of rechts tussen de voorgenoemde stekker en de koplampen zelf.
deze draad loopt door de wielkast(en) en is vaak vergaan door het veelvuldig nat worden.
indien deze draad links of rechts het probleem is vervangen aan beide kanten.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
de lichtschakelaar moet als volgt zijn aangesloten:
op 58 een enkele witte draad loopt naar derde zekering van boven
op 58B 2 witte draden hiervan is er een voor de lamp boven de kachelbediening.de andere witte gaat naar achterlichtblokje en stadslicht en dan weer naar andere kant van de derde zekering.
op 56 gele draad naar voetschakelaarHier komt dus pas spanning op als lichtschakelaar op dashboard in stand 2 staat.
dan wordt daardoor 2 maal zwarte draad op30 verbonden met punt 56
op 30 twee zwarte draden .Hiervan zit er een aan het contactslot en heeft altijd spanning ook als contact uit staat en is dus normaal niet gezekerd !!!
De andere zwarte gaat naar de vierde zekering van boven en zit daar alleen aan een kant .Aan de andere kant van die zekering zitten weer 2 zwarte draden,waarvan de ene naar de binnenverlichting gaat en de andere naar het relais voor grootlicht
op 58 A zit 2 maal een rode draad voor de dashboardverlichting ) dimmer).
Het grootlichtrelais )maakt massa op binnenscherm)heeft 3 aansluitingen 2 maal rode draad op 87 en 1 maal zwarte op 30)komt van onderste zekering af ) en 1 maal grijze op 85
Als alle draden voor bij de verbinding aan elkaar zijn gemolten,raadt ik je aan ze los te knippen en van elkaar te halen.Dan door een voor een aansluiten de storing zoeken.
Ik heb dit uit mijn hoofd opgeschreven) kan nu niet bij een schema ),maar ik weet vrijwel zeker dat het goed is .
Geef antwoord op de gestelde vragen ,zodat we verder kunnen zoeken.Succes!
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Zonder dollen, als die rode draad smelt is er wel wat meer aan de hand. Zijn er wellicht mistlampen bij gezet op het zelfde systeem, zonder zekering ertussen ?
plus draad zou ik in zijn geheel vervangen, check de zekeringen adh van het originele bedradingsschema, daar staat ook welke ampere de zekering moet zijn.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- p
-
- Premium lid
-
als ik dimlicht trok, ging er blijkbaar ook een massa stroom omgekeerd naar de grootlichten, en die maakten kortsluiting
bedankt voor deze mooie uitleg trouwens.
WEBSITE: www.oostroclassics.webs.com
MAIL : volvo-info@telenet.be
- 08541-dummy
- Premium lid
-
Is wel komisch dit draadje, doet mij aan de scene met Frans Halsema denken, blauw achtig wit en witachtig blauw.... Meneer 'P' van Vleuten heeft zeker opgehangen.
Het was Henk Elsink, de draadjes grijsachtig blauw en blauwachtig grijs.
Hier te zien:
Richard
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Net als de wagens van de zeventiger jaren, verveelt dit soort hunor (mij ) nooit.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate