contactslot ES vervangen

• Stef de Wachter
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
27-02-2011 00:35 #100934 door Stef de Wachter
contactslot ES vervangen is gemaakt door Stef de Wachter
Ik heb net een ES gekocht die sinds......1983 in een duistere garage heeft gestaan... Goed geconserveerd dus maar helaas zijn de sleutels verloren gegaan. Ik heb het contactslot moeten uitboren om de wagen te kunnen sturen en heb ondertussen al een ander contactslot. Vraag is echter, hoe krijg ik het oude eruit en het nieuwe erin?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-02-2011 08:51 #100937 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic contactslot ES vervangen
Gefeliciteerd, dat klinkt als een mooie vondst!
Heb je foto's van je 1800ES (evt een nieuw topic in Ik en mijn Volvo )?

Volgens mij zit bij een 1800ES net als bij de latere types Amazon het contactslot vast met breekbouten.
Daarvan breekt de zeskant kop eraf op het moment dat hij vast genoeg zit.
Dit om te zorgen dat hij er lastig af gaat (inbraak).
Gelukkig zitten ze meestal niet heel vast.
Loshalen gaat door er een deukje in te slaan met een centerpons (zo veel mogelijk aan de buitenrand) en vervolgens dat deukje gebruiken om hem linksom los te draaien/tikken.
Een scherpe beitel wil ook nog wel eens helpen. Meestal heb je op twee plekken zo'n deukje nodig om hem helemaal rond te kunnen krijgen. Als hij er eenmaal een beetje uit steekt, kun je hem wel vastpakken met een tank en verder ronddraaien.

In het onderdelenboek ontbreekt precies het plaatje van het contactslot van een 1800ES (voor mijn gevoel), dus bij deze een voorbeeld van een plaatje van een later type Amazon (met als nummer 21 die breekboutjes).

Bijlagen:

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-02-2011 13:32 #100948 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic contactslot ES vervangen
Je kunt de breekbouten met ee dunne haakse slijper een gleufje in maken en dan met een stevige schroevendraaier los krijgen.
Het slot heeft een boog naar rechts dat om de stuurstang heen zit met het 'op slot' mechanisme.
Op zich is een nieuw slot niet het probleem, de boog zit met een schroef geborgd om de stuurstang, als je deze losdraait kun je hem naar beneden draaien en komt het slot, met erachter de electrische handel te voorschijn.
Zo'n klus kun je het beste doen met de wagen op een brug dan kun je staand overal bij, liggend in de auto is het alternatief (stoel uitbouwen)

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Stef de Wachter
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
27-02-2011 23:07 #100966 door Stef de Wachter
Beantwoord door Stef de Wachter in topic contactslot ES vervangen
Ik heb de 'gebruiksaanwijzing' hier gekopiêrd en ga er in de komende dagen eens gemakkelijk gaan bijliggen (onder het dashboard ;)
iemand zei me dat de stuurstang eruit moest, dat is dus niet zo?!

De auto ziet er niet uit op dit moment, nog even wachten dus voor foto's. Carrosserie is op het eerste zicht geheel vrij van roest. Op het tweede zicht eveneens :) Een échte meevaller.
Het chroom is echter allemaal gepikeerd.. :cry:

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD