Volvo 164E 172: Claxon en achterruitverwarming vallen uit.
- Henk Jan Meijer (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-12-2010 11:36 #98738
door Henk Jan Meijer (GAST)
Volvo 164E 172: Claxon en achterruitverwarming vallen uit. is gemaakt door Henk Jan Meijer (GAST)
Ik ben in het bezit van een 164e van '72 (verzonken deurgrepen) en heb een raar probleem:
Soms al vanaf de start, maar meestal na een paar minuten rijden valt mijn achterruitverwarming in combinatie met de claxon uit. Ik heb getest met de achterruitverwarming altijd aan te houden en dit lijkt te werken. Maar ook niet altijd. Wie kan mij helpen met dit bizarre probleem. Ik denk zelf aan het volgende:
Enige tijd geleden heb ik de spanningsregelaar vervangen. Kan het zijn dat er nu teveel laadstroom wordt doorgelaten waardoor er ergens een relais of zo dwarsligt?
Alle zekeringen zijn vernieuwd (dashboard) en aansluitingen gechecked.
Extra massa draden zijn her en der aangebracht.
Wie kan mij helpen?
Soms al vanaf de start, maar meestal na een paar minuten rijden valt mijn achterruitverwarming in combinatie met de claxon uit. Ik heb getest met de achterruitverwarming altijd aan te houden en dit lijkt te werken. Maar ook niet altijd. Wie kan mij helpen met dit bizarre probleem. Ik denk zelf aan het volgende:
Enige tijd geleden heb ik de spanningsregelaar vervangen. Kan het zijn dat er nu teveel laadstroom wordt doorgelaten waardoor er ergens een relais of zo dwarsligt?
Alle zekeringen zijn vernieuwd (dashboard) en aansluitingen gechecked.
Extra massa draden zijn her en der aangebracht.
Wie kan mij helpen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
12-12-2010 15:20 #98741
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Volvo 164E 172: Claxon en achterruitverwarming vallen uit.
de kans dat er iets met de spanningsregelaar i.c.m. deze storing is is volgens mij klein.
ik zou beginnen met de schakelaar voor de achterruitverwarming en dan de voedingsdraad hiervan , meet deze eens door , mag ook met een lampje , hier moet dus +12v op staan met contact aan.
meet je geen spanning dan is er een los contact tussen traject zekeringkast-contactslot-schakelaar.
(zekeringen en contacten zijn vernieuwd , er vanuitgaande dat traject accu-zekeringkast goed is )
meet je spanning op de schakelaar dan kan de schakelaar zelf defect zijn (doormeten)
claxon wordt waarschijnlijk gevoed door de zelfde +draad welke direct naar de claxon loopt.
deze claxon is - geschakeld.
gezien de storing verwacht ik niet dat er iets is met traject zekeringkast-claxon en traject achterruitverwarming-schakelaar.
succes.
ik zou beginnen met de schakelaar voor de achterruitverwarming en dan de voedingsdraad hiervan , meet deze eens door , mag ook met een lampje , hier moet dus +12v op staan met contact aan.
meet je geen spanning dan is er een los contact tussen traject zekeringkast-contactslot-schakelaar.
(zekeringen en contacten zijn vernieuwd , er vanuitgaande dat traject accu-zekeringkast goed is )
meet je spanning op de schakelaar dan kan de schakelaar zelf defect zijn (doormeten)
claxon wordt waarschijnlijk gevoed door de zelfde +draad welke direct naar de claxon loopt.
deze claxon is - geschakeld.
gezien de storing verwacht ik niet dat er iets is met traject zekeringkast-claxon en traject achterruitverwarming-schakelaar.
succes.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-12-2010 09:14 #98760
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Volvo 164E 172: Claxon en achterruitverwarming vallen uit.
Nog een tip: sluit een lampje aan op de uitgaande draad van de achterruitverwarmingschakelaar (3x woordwaarde), dus op dezelfde aansluiting waar de verwarming op aangesloten zit. Dan is het misschien duidelijker te zien wanneer er geen spanning meer op staat. (bijv. lampje gaat vaak uit bij die ene drempel in het dorp: ongetwijfeld een los contact ergens
)
(Of heeft een 164 al een lampje om aan te geven dat de achterruitverwarming aan staat?)
(Of heeft een 164 al een lampje om aan te geven dat de achterruitverwarming aan staat?)
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
14-12-2010 23:00 #98824
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Volvo 164E 172: Claxon en achterruitverwarming vallen uit.
Is een merkwaardig fenomeen, kan een massaprobleem zijn in beide circuits (toeval dus) en/of relais kapot.
Ik heb gecheckt in het electrisch schema van een 164 '71, daar zitten de claxon en de achterruitverwarming op verschillende zekeringen en hele ander circuits.
Heb met die achterruit verwarming behoorlijk gestoeid, had ook een kortsluiting na lang deze aan te hebben.
Kan helaas niet het schema van de 164 '72 vinden, wie heeft dit ? (kan dan aan documentatie 164 worden toegevoegd op dit forum) er is met de komst van de injectie veel gewijzigd.
Ik zou het relais checken van de achterruitverwarming, zoals gesuggereerd met een lampje of een spanningszoeker.
Met name als hij even brandt, dit vergt nl veel stroom, blijft die continue stroom geven ?.
Als die er mee stopt gaat dan het verklikkerlampje van de schakelaar dan ook uit ?
Ook de massa van de claxons schoonmaken, zitten bij de bevestiging van de 2 claxons en nogal blootgesteld aan vocht (als je nu rijdt ook pekel) en de massa van de achterruit schoonmaken, zit aan de zijkant van het achterraam.
Ben benieuwd, als massa schoonmaken niet het probleem oplost heb je een electrsich schema nodig
Ik heb gecheckt in het electrisch schema van een 164 '71, daar zitten de claxon en de achterruitverwarming op verschillende zekeringen en hele ander circuits.
Heb met die achterruit verwarming behoorlijk gestoeid, had ook een kortsluiting na lang deze aan te hebben.
Kan helaas niet het schema van de 164 '72 vinden, wie heeft dit ? (kan dan aan documentatie 164 worden toegevoegd op dit forum) er is met de komst van de injectie veel gewijzigd.
Ik zou het relais checken van de achterruitverwarming, zoals gesuggereerd met een lampje of een spanningszoeker.
Met name als hij even brandt, dit vergt nl veel stroom, blijft die continue stroom geven ?.
Als die er mee stopt gaat dan het verklikkerlampje van de schakelaar dan ook uit ?
Ook de massa van de claxons schoonmaken, zitten bij de bevestiging van de 2 claxons en nogal blootgesteld aan vocht (als je nu rijdt ook pekel) en de massa van de achterruit schoonmaken, zit aan de zijkant van het achterraam.
Ben benieuwd, als massa schoonmaken niet het probleem oplost heb je een electrsich schema nodig
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Henk Jan Meijer (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-01-2011 14:46 #99451
door Henk Jan Meijer (GAST)
Beantwoord door Henk Jan Meijer (GAST) in topic Volvo 164E 172: Claxon en achterruitverwarming vallen uit.
Allen veel dank voor het meedenken. Het was inderdaad een massaprobleem. Eigenlijk is de hele electrische installatie aan een grondige revisie toe. Veel bekabeling vertoont ernstige gebreken en gepoederde isolatie. Is er iemand die de bekabeling heeft vervangen. Is dit niet een megaklus? Tips?
Leuke klus voor 2011......
Leuke klus voor 2011......