Volvo 142

• Berkhout
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2010 13:23 #97833 door Berkhout
Volvo 142 is gemaakt door Berkhout
Hallo,

Ik heb sinds een maand of 3 een volvo 142 gekocht. Hij heeft enkele maanden prima gelopen en plotseling..........

Ik had er 's middags mee gereden, daarna twee uur laten staan en met de bedoeling zo snel mogelijk naar huis te gaan stapte ik weer in m'n auto, draai het contact aan waarop direct alles aangaat en ook direct weer ALLES uitgaat (nog geen seconde).
vervolgens kan ik de auto niet meer starten en is er ook geen enkele indicatie dat er een accu inzit (behalve de klok, die loopt nog). Als ik de auto aantrek komt er langzaam weer leven in en als de motor dan loopt kan ik er gewoon mee rijden en thuis komen. Thuis gekomen draai ik het contact uit vervolgens weer aan, en ...... weer helemaal niets.

Ik meet wel 12,4 volt op de accu.

Dus de dynamo is goed,
De accu lijkt mij goed,
contact is ook goed gezien alles het doet als je hem aantrekt.

wat zou dit zijn? ik hoop dat iemand het weet

mvg Chris

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-11-2010 14:21 #97836 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Volvo 142
Bijna zeker blijft het relais op de startmotor hangen. Als je er met een stuk hout een flinke klap op geeft, doet hij het meestal wel weer. Maar hij zal blijven haperen.

Revisie of een ander startmotor is aan te raden.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-11-2010 15:10 #97838 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Volvo 142
Tom, dat zou toch niet verklaren dat er geen spanning op de rest van het circuit staat? Althans, dat is wat ik opmaak uit "geen enkele indicatie dat er een accu inzit".

Ik weet niet hoe de klok van een 142 is aangesloten en werkt, maar als er geen enkel lampje gaat branden in de auto als de auto op contact staat, wijst dat meer in de richting van een kapotte verbinding van de accu met het circuit. Als bij aantrekken de dynamo spanning geeft, zal de auto daarop draaien.

Meet de spanning van de dikke draad op de startmotor tov de massa eens, en loop de verbindingspunten en draden van de + en de massa op de accu eens na.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-11-2010 15:58 #97840 door Tom Steverink
Ik heb al een keer gehad dat bij het contact naar starten draaien het startrelais sluiting maakt waardoor alles uitgaat.
Ik weet niet of dat ook het geval is bij de vraagsteller, of dat alles ook uitblijft bij alleen contact aan?

Bij mijn weten kan de auto niet alleen maar draaien op de dynamo als hij geen stroom van de accu krijgt, want hij levert alleen spanning als hij ook 12 volt krijgt, anders is hij niet bekrachtigd en geeft dus niets..

Het kan ook een probleem zijn van de massaverbinding, die van de startmotor naar het chassis loopt. Om die te omzeilen heb ik een extra kabel van de min op de accu naar het motorblok getrokken.

Oh, ja, Berhout, als de boel uitgaat, laat het contact dan aanstaan en meet nóg eens de accu?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)

• Berkhout
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2010 12:31 #97864 door Berkhout
Beantwoord door Berkhout in topic Volvo 142
Hallo,

allereerst dank voor de reacties.

het geval is dat er 12V op de accu staat, op de rode draad die op mijn contact zit staat 12V. als ik de rode draad direct met de Blauwe of groen draad op het contact in verbinding breng valt de stroom weg.

even voor de duidelijkheid: bij het verdraaien van het contactslot gebeurt er helemaal niets, geen verlichting geen klik van mijn
lpg installatie, niets.

ik hoop dat dit meer duidelijkheid schept.

groet
Chris

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-11-2010 20:32 #97875 door Tom Steverink
Oei, ik ben bepaald geen electricien maar je zou dan zeggen dat het contactslot stuk is, maar of dat kan zorgen voor zo'n totale uitval. En dan wél kunnen aanslepen?

Ik heb vorig jaar een accu gehad die zomaar van het ene op het andere ogenblik overleden bleek. Lampjes aan bij contact, en dan meteen weer uit. Die accu gaf 12 volt, maar bij contact aan niet!

• Berkhout
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2010 00:24 #97879 door Berkhout
Beantwoord door Berkhout in topic Volvo 142
heel erg bedankt voor het meedenken, maar ben er uiteindelijk achter.

op de een of andere manier is er slecht contact tussen de motor en de massa.
bij nieuwere auto's loopt er een kabel direct van de min naar het motorblok, bij die van mij niet .
met een accu klem op de min en op het blok doet alles het weer.

straks even fiksen en weer lekker nostalgisch rijden.

Chris

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-11-2010 08:36 #97881 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Volvo 142
kortom, een massaprobleem. heeft de 140 serie wel vaker last van. bij mijn 145 ging op een gegeven moment ongevraagd zo ongeveer alles aan, maar dan op halve kracht omdat er op een of andere manier allerlei verbruikers in serie stonden door ergens een gebrek aan massa.
onder het dashboard zit een centraal massapunt op het kachelhuis, ik meette daar van alles, behalve een verbinding met het chassis c.q. de - van de accu, dus geen massa...
uiteindelijk heb ik een dikke aarddraad 10qmm vanaf de - van de accu, naar dat massapunt op de kachel gelegd en ook naar de stuurkolom en het chassis en de problemen waren opgelost. de verbinding naar het blok was er al.

Groet, Hans

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-11-2010 16:56 #97888 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Volvo 142
Even bout van massavelcht losdraaien, opschuren, reinigen met thinner oid en klaar is kees.
Vrijwel alle 'rare'storingen van het electrische systeem is aan dit soort oxydatie te wijten.
De massa kabeltjes met schroefje aan chassis zijn hier ook berucht om, zekeringen ook zitten ahw in een oogje, kan geen kwaad af en toe even met schuurpapiertje e e.a. op te ruwen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Harwin Torremans (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2010 19:56 #98198 door Harwin Torremans (GAST)
Beantwoord door Harwin Torremans (GAST) in topic Volvo 142
Het is goed mogelijk dat het contactslot niet ok is.
Bij onze 145 was het contactslot niet in orde.
We kunnen wel het contact aanzetten maar starten doen we dan met een aparte startknop.

Contactslot problemen komen vaker voor bij de 140 serie

Groet.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD