dashboardverlichting

• kees wortel (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2010 10:13 #97593 door kees wortel (GAST)
dashboardverlichting is gemaakt door kees wortel (GAST)
Mijn dashboardverlichting doet het niet meer. Wellicht is het lampje stuk. Mijn vraag: Hoe verwissel je zo'n lampje en is het voor een leek een lastige klus? Kan de oorzaak ook ergens anders liggen?

PS: Ik ben wel een gast op dit forum, maar ook volwaardig lid van deze pracht club.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-11-2010 11:00 #97594 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic dashboardverlichting
Wat voor een auto? Normaal is er meer dan 1 lampje, dus als er niets brandt zal het aan iets anders liggen: zekering, kabeltje, helderheidsregeling.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-11-2010 11:30 #97595 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic dashboardverlichting
Vooral bij de 140 is het meestal de rheostaat, dus het draaiknopje waarme je de helderheid kunt instellen.
Als je hem vaak heen en weer beweegt, komt er vaak op één punt wel weer leven in je dashboard. Een beetje heen en weer zoeken wil dan meestal wel helpen. En anders: uitelkaar halen of een andere scoren!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• kees wortel (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2010 11:32 #97596 door kees wortel (GAST)
Beantwoord door kees wortel (GAST) in topic dashboardverlichting
Een Volvo amazon - 1965 B-18

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-11-2010 12:43 #97603 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic dashboardverlichting
De amazon '65 heeft 2 lampjes in het gedeelte met de klokken en 1 lampje bij de ventilatieschuiven die alle drie tegelijk stroom krijgen, als eerst meer dan 1 lampje gebrand heeft en nu geen meer zal het eerder aan de stroomtoevoer liggen, als er nog maar 1 gebrand heeft kan deze nu ook doorgebrand zijn. De lampjes zijn met hun houder van achteren eruit te klikken en dan te verwisselen. Als het niet aan de lampjes zelf ligt, dan kijken waar er nog stroom is: kabeluiteinde, kabelbegin, schakelaar. Als er meer dan de dashboardverlichting niet meer werkt (bij de P1800 '65 bijvoorbeeld de achterverlichting): de zekeringen nakijken. Zover ik mij herinner heeft de amazon geen rheostaat voor de helderheidsregeling (mijne is helaas nog in opbouw), maar dat is makkelijk na te gaan: als deze in de lichtschakelaar ingebouwd is zoals bij de P1800 is de knop van de lichtschakelaar te draaien, als dit een aparte knop is zoals bij de 140 serie (tenminste bij de nieuwere) moet dit knopje ergens in het dashboard te vinden zijn. In dien aanwezig: licht aan en eraan draaien en kijken of dit helpt, anders weer "spanning zoeken". Een elektrisch schema is trouwens altijd makkelijk bij het zoeken.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• kees wortel (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2010 11:02 #97703 door kees wortel (GAST)
Beantwoord door kees wortel (GAST) in topic dashboardverlichting
Dank voor uw reacties,

Alvorens de boel los te halen, heb ik het zekeringkastje opengeschroefd en alle zekeringen rondgedraaid. Ten slotte heb ik de zekeringen met kruipolie besproeid. En voila de verlichting werkt weer.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD