van gelijk- naar wisselstroom.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-11-2001 12:55 #57395 door
Onze amazone uit ’63 heeft nog een gelijkstroomdynamo, met het bekende probleem.Eindelijk heb ik besloten er een wisselstroomdynamo in te bouwen.In het handboek (uitgave V44) wordt een ombouw beschreven met behulp van een dynamo uit een 144.Geadviseerd wordt om een dynamo te gebruiken met een vermogen van 50 Amp.In een 400 serie zit een dynamo van 70 Amp.Wie kan mij vertellen of deze (wat het laadvermogen betreft) ook te gebruiken is?Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten? Heeft er misschien iemand ervaring met een dergelijke ombouw?Alle informatie is welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-11-2001 13:03 #58991 door
Beantwoord door in topic van gelijk- naar wisselstroom.
In principe is elke 12 Volt wisselstroomdynamo in te bouwen in een amazone. Je moet de dynamo inclusief spanningsregelaar inbouwen. Het probleem is even dat je de bevestigingspunten moet aanpassen. Het laadvermogen van 50 Amp is ruim voldoende voor een amazone incl. verwarmde achteruit. 70 amp. is natuurlijk ook welkom, mits je de juiste spanningsregelaar gebruikt. Tevens is de vraag dat je de dynama wel fysiek wel kan plaatsen. Zo ja: dat is dit weer aanleiding om een artikel te schrijven in de VCM. Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-11-2001 15:33 #58990 door
Beantwoord door in topic van gelijk- naar wisselstroom.
Er zijn speciale beugels te koop om een wisselstroomdynamo te monteren. De gelijkstroomdynamo zit op een heel andere manier vast. Wisselstroomdynamo's hebben vaak een ingebouwde ....(kan niet op de naam komen), dan ben je van dat losse ding ook verlost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-11-2001 15:34 #58989 door
Beantwoord door in topic van gelijk- naar wisselstroom.
Er zijn speciale beugels te koop om een wisselstroomdynamo te monteren. De gelijkstroomdynamo zit op een heel andere manier vast. Wisselstroomdynamo's hebben vaak een ingebouwde ....(kan niet op de naam komen), dan ben je van dat losse ding ook verlost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-11-2001 15:34 #58988 door
Beantwoord door in topic van gelijk- naar wisselstroom.
Er zijn speciale beugels te koop om een wisselstroomdynamo te monteren. De gelijkstroomdynamo zit op een heel andere manier vast. Wisselstroomdynamo's hebben vaak een ingebouwde ....(kan niet op de naam komen), dan ben je van dat losse ding ook verlost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-11-2001 19:08 #58987 door
Beantwoord door in topic van gelijk- naar wisselstroom.
De wisselstroomdynamo die nu op mijn 62-er Amazon zit heb ik aangeschaft bij Scandcar, zie hun advertenties in VCMGeen problemen gehad bij montage.Siang Phoa

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-11-2001 20:39 #58986 door
Beantwoord door in topic van gelijk- naar wisselstroom.
Als aanvulling op de andere reacties: je kunt i.p.v. een wisselstroomdynamo "oude stijl" ook een moderne AC-dynamo inbouwen. Oude stijl AC-dynamo's hebben een aparte "voltage regulator" (dat is een spanningsregelaar en GEEN laadstroomregelaar want bij een constante spanning regelt de loodaccu zelf de laadstroom naar gelang zijn behoefte, de spanningsregelaar bepaalt hoogstens de max. laadstroomwaarde, ook wel initiële laadstroom genoemd).De moderne AC-dynamo heeft deze spanningsregelaar ingebouwd en behoeft dus geen aparte regelaar. De ouderwetse mechanische regelaars hebben als nadeel dat ze redelijk snel verslijten, de moderne dynamo's hebben zgn. solid state regelaars. Solid state regelaars zijn van halfgeleidermateriaal gemaakt (waar ook transistoren en computerchips van gemaakt worden) en hebben derhalve geen bewegende delen. Ik weet dat voor Ford Mustangs (die veel eerder dan Volvo's AC-dynamo's hadden) de ouderwetse mechanische regelaars vervangen kunnen worden door een solid state variant. Misschien is dat voor onze Volvo's ook wel te krijgen.Groeten,LennardP131

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.