spanningsregelaar b20 '67

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-11-2001 15:26 #57351 door
spanningsregelaar b20 '67 is gemaakt door
Hallo, vandaag wil de green lean machine (amazon combi '67) niet (goed) starten. Ik heb het al eerder gehad dat ik op benzine moest starten omdat (vermoed ik) tijdens het starten het gasrelais afviel. Lijkt op te weinig stroom cq. slechte bekabeling. Als ik kontakt maak dan brand het rode laadlampje even, ik hoor klik en dan valt het olielampje uit. Startmotor doet het dan wel en op benzine is ie aan de praat te krijgen. Als ie loopt dan brand het laadlampje op volle sterkte (niet zoals altijd een heel klein beetje indien alle luxe aangezet wordt). Het lijkt erop dat de spanningsregelaar/gelijkstroomdynamo/ bekabeling om aandacht smeken. En dat er bij de gasombouw een relais bijgekomen is wat ook het laadcircuit beinvloed.Ook eerder gehad dat de motor uitviel (gasrelais) als ik de richtingaanwijzer bediende. Dat was dus op benzine de bocht door of even het raampje open en de hand gebruiken:-). Vervangen van een zekering (natuurlijk dat kleine dingetje, niet die std. zekeringen) deed in dat geval wonderen.Nu heb ik nare herinneringen aan mijn jawa 6 volt met mechanische spanningsregelaar. Die liet mijn accu altijd droog koken dus mijn vraag is: Is het mogelijk om direkt een wat modernere wisselstroomdynamo met ingebouwde gelijkrichter en spanningsregelaar in te bouwen en zo ja welk type komt hiervoor in aanmerking? Bv. een bx dynamo of iets dergelijks.Het regent te hard om is lekker lang buiten in die motorkap te gaan hangen.Michiel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-11-2001 21:56 #59126 door
Beantwoord door in topic spanningsregelaar b20 '67
Om te beginnen zou ik eens controleren of alle massaaansluitingen (in motorruimte, onder dashboard, in achterbak, enz.) nog in orde zijn. Slechte massa-aansluitingen zijn oorzaak van de meest uiteenlopende en vreemde klachten. Neem ze los, maak ze schoon en monteer ze weer. Vervanging van de bedrading is alleen nodig als de oude slecht is geworden door hard worden en breken van de isolatie. Oxidatie van connectors kan ook de nodige hoofdpijn veroorzaken.Natuurlijk kan het geen kwaad om over te stappen op een moderne "1-draads" wisselstroomdynamo. Je zult wel bevestigingspunten moeten wijzigen. Wisselstroomdynamo uit een 140 met losse regelaar hebben het voordeel dat er ombouwsets voor te krijgen zijn. Ik zou wel eens willen weten of er solid-sate vervangers zijn voor de mechanische regelaar (bij een '66 Ford Mustang is zo'n halfgeleider-regelaar zonder bewegende delen een vrij gewone modificatie die bovendien simpel is omdat het geheel simpelweg omgeplugd kan worden).Groeten,Lennard1970 Amazon (standaard met Bosch 35A wisselstroomdynamo)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-12-2001 01:13 #59125 door
Beantwoord door in topic spanningsregelaar b20 '67
uiteraard heeft een wisselstroomdynamo de voorkeur,zeker in de winter.Het slecht starten op gas echter zou wel eens kunnen komen doordat de gasinstallatie geen plus krijgt tijdens het starten.Controleer dit evt. met een spanningzoeker.De enige draad met 12 volt tijdens het starten behalve de starter zelf is de plus van de bobine,die zit bij jouw type in de bewapening tussen contactslot en bobine.Openslijpen dus en je gasinstallatie daarop aansluiten.Succes en laat even weten of het lukt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-12-2001 01:36 #59124 door
Beantwoord door in topic spanningsregelaar b20 '67
Dank, gebruik gemaakt van het droge weekend en verassende ontdekkingen gedaan: 1. Ik heb een wisselstroom dynamo 35A (slecht 2 draadjes naar een mechanische spanningsregelaar). 2. Zowel gasklep als benzinetoevoerklep vielen af door te weining stroom. 3. Mijn contactslot is aan vervanging toe (contact +/- 4,5 ohm); ik heb er nu ff een schakelaar tussen en dat rijd weer otje pietje.Die gas- en benzinekleppen zijn (via relais) er later ingebouwd (bij inbouw gas).Het blijft wat verontrustend dat het laadlampje soms een ietwat brandt maar volgens de vorige eigenaar had ie dat al sinds zijn geboorte.Inmiddels kan ik het bedradingsschema dromen; gelukkig is het allemaal wel te behappen. Vreemd alleen dat haynes van de dynamo zegt 35A 240W en van de altenator 35A 550W. Ik heb toch geen 24 volts accu:-)Ik was ook even bang dat alle stroom via het contactslot loopt maar licht en andere luxe zit apart. Ws. zijn die kleprelaistjes iets te veel geweest, of een contactslot gaat maar 34 jaar mee..Nogmaals dank voor de suggesties.Michiel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.