dynamo

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-12-2001 01:44 #57265 door
dynamo is gemaakt door
Ik heb vanavond in de file stilgestaan, omdat mijn (nieuwe) wisselstroom dynamo niet bijlaad in tijdens stationair lopen van de motor. Vanmiddag nog alles goed gezet, kleppen en ontsteking. Wat kan je eraan doen dat een splinternieuwe wisselstroomdynamo bijlaad tijdens 600 RPM ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-12-2001 02:24 #59440 door
Beantwoord door in topic dynamo
Weinig. Mijn Amazon was standaard uitgerust met een 35 A Bosch wisselstroomdynamo. Die zit er nu nog in, en geeft geen enkel probleem. Om je probleem te voorkomen moet je in de file alle niet-noodzakelijke verbruikers uit zetten (radio bijv.). Er was ook een 55 A-type wisselstroomdynamo (Bosch KI 14V55A 20).Echter, beide typen leveren het maximaal vermogen pas bij 6.000 dynamo-tpm, dus als de motor 3.000 tpm draait (de verhouding krukas-poelie:dynamo-poelie is 1:2). Onder de 800 motor-tpm zal er te weinig uit de dynamo komen, en dat is iets waar heel veel auto's mee te kampen hebben. Problemen treden bij moderne auto's minder vaak op omdat die over het algemeen veel zwaardere dynamo's hebben die, eenmaal op toeren, veel meer (laad)stroom kunnen leveren. Maar dat is ook de reden waarom accu's tegenwoordig nog maar een levensverwachting van hoogstens vier jaar hebben: een gedeeltelijk in de file ontladen start-accu daarna met hoge stroom (van de dynamo) opladen is funest voor de levensduur van die accu.Mocht je echt problemen blijven houden, dan kun je je dynamo samen met spanningsregelaar en accu laten testen bij een auto-elektro-reviseer-bedrijf (bijv. AEP in Eindhoven). Het zou niet de eerste keer zijn dat een nieuwe dynamo niet helemaal in orde is.Mocht dat allemaal wel in orde zijn, dan is er met de (mechanische) spanningsregelaar een truc uit te halen. Je kunt de uitgangsspanning daarvan wat verhogen zodat de dynamo bij een laag toerental meer spanning afgeeft (een lood-zuur-accu wordt immers pas geladen zodra de spanning van de dynamo boven de spanning van de accu uit komt). Het risico hiervan is wel dat er bij normaal toerental een te hoge spanning van de dynamo komt (mag in principe max. rond de 14,4 V zijn, maar enkele tienden hoger zal niet meteen een probleem zijn). Bij een te hoge spanning bestaat er ook weer kans op vroegtijdig overlijden of "overkoken" van de accu. Maar veelvuldig diep ontladen van een start-accu is dus ook funest. Ter informatie: elektrische vorkheftrucs e.d. rijden met tractie-accu's of deep-cycle accu's. Dat type accu is wel in staat tot veelvuldige diepte-ontlading maar kan echter vaak geen grote kortstondige stromen leveren die bij het starten van een koude verbrandings-motoren nodig zijn. Deep-cycle accu's kunnen zo'n 300 diepte-ontladingen aan. Bij start-accu's kan dat aantal slechts 10 zijn als een lege accu met hoge stroom ( via dynamo dus) wordt geladen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-01-2002 11:48 #59439 door
Beantwoord door in topic dynamo
Bij mijn Amazon had ik hetzelfde euvel: mijn nieuwe wisselstr. dynamo laadde onvoldoende op. Uiteindelijk heb ik een dikke stroomdraad rechtstreeks v.d. dynamo naar de accu laten trekken. Dit bleek de oplossing te zijn: Door de oude -dunne kabel- via de startmotor en de slechte contacten ging er teveel stroom verloren. Niet duur (Hfl. 15,0 of zoiets), en zeker het proberen waard. Ik heb ook een nieuwe accu gekocht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-01-2002 11:31 #59438 door
Beantwoord door in topic dynamo
Hartelijk dank voor jullie antwoord!<br>Ik ben wel benieuwd welke dikte van draden je gebruikt hebt Remko.<br>Ik moet ze namelijk ook nog vervangen.<br><b>Groet</b><br><i>Rik</i>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-01-2002 14:04 #59437 door
Beantwoord door in topic dynamo
IK ben er niet zeker van. Zal het even nameten zodra ik tijd heb. Voor mijn gevoel is de kern-diameter ongeveer 5 mm. maar ik kan er een mm.tje naastzitten.Hopelijk kan je hier wat mee...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.